Winter 2020

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 30-01-2020 21:28

.
Laatst gewijzigd door Ted op 13-02-2021 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Jurgen
Berichten: 305
Lid geworden op: 31-12-1989

Re: Winter 2020

Bericht door Jurgen » 30-01-2020 22:46

Mijn slaapkamer ligt op het zuiden en ik heb deze winter al heel wat keren oordoppen moeten indoen vanwege de hinderlijk hoorbare doordreinende zuidwest passaat...Januari is nu ook al bijna volledig "verzopen" in zachtheid en februari gaat voorlopig op dezelfde toer verder. Grote kans dat we weer een 6+ winter gaan beleven, de 4e al! Na 2007, 2014 en 1990...Ik vraag mij af hoeveel dagen de windrichting deze winter tot nu toe überhaupt buiten de zuidwesthoek heeft gewaaid....Het grote pluspunt is dat het al eind januari is en de dagen al een uur gelengd zijn ten opzichte van de feestdagen. Ik kijk uit naar het voorjaar, jullie ook?

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winter 2020

Bericht door Vincent » 30-01-2020 23:31

Dit wordt dan niet de 4e, maar alweer de 5e 6+ winter: je bent 2016 vergeten!

Jurgen
Berichten: 305
Lid geworden op: 31-12-1989

Re: Winter 2020

Bericht door Jurgen » 31-01-2020 00:58

2016, dat is waar ook! 5 dus in totaal in een tijdsbestek van 30 jaar. Dat is dus één op 6 winters 6+ scoort!! Er van uit gaan dat dit jaar februari ook royaal te zacht gaat worden om w20 aan de 6+ te helpen, en die kans acht ik groot. Ter vergelijking: slechts één winter in het tijdsbestek 1990-2020 scoorde onder nul: 1996 -0.1....
Destijds was ik al zo onder de indruk van het zachte triootje 88-89-90. Voor die tijd ongekend om zulke zachte winters opeenvolgend mee te maken. Maar trio 88-89-90 valt in het niet bij wat we nu vanaf 2014 qua wintermalaise meemaken.
Als men toen in de toekomst had kunnen kijken naar de huidige 7 opeenvolgende draken, had men vol ongeloof gereageerd....

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2020

Bericht door Ko » 31-01-2020 06:54

Jurgen schreef:
30-01-2020 22:46
Grote kans dat we weer een 6+ winter gaan beleven, de 4e al! Na 2007, 2014 en 1990...

Het grote pluspunt is dat het al eind januari is en de dagen al een uur gelengd zijn ten opzichte van de feestdagen. Ik kijk uit naar het voorjaar, jullie ook?
Nee! Als het geen winter is geweest mag het zomerseizoen ook wegblijven. Nu mag dat van mij sowieso al want ik ben een winter mens, hou van de donkerte rondom de kerst en midwinter. M'n mooiste maanden zijn november december en januari. Ook omdat de winter dan de beste periode heeft om zich uit te leven. De meeste ijsdagen dankzij een nog lage zonnestand. Nu deze winter tegenvalt kijk ik juist al weer uit naar november 2020 en een nieuw winterseizoen.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Johan
Berichten: 350
Lid geworden op: 10-01-2018

Re: Winter 2020

Bericht door Johan » 31-01-2020 07:19

Ko schreef:
31-01-2020 06:54
Jurgen schreef:
30-01-2020 22:46
Grote kans dat we weer een 6+ winter gaan beleven, de 4e al! Na 2007, 2014 en 1990...

Het grote pluspunt is dat het al eind januari is en de dagen al een uur gelengd zijn ten opzichte van de feestdagen. Ik kijk uit naar het voorjaar, jullie ook?
Nee! Als het geen winter is geweest mag het zomerseizoen ook wegblijven. Nu mag dat van mij sowieso al want ik ben een winter mens, hou van de donkerte rondom de kerst en midwinter. M'n mooiste maanden zijn november december en januari. Ook omdat de winter dan de beste periode heeft om zich uit te leven. De meeste ijsdagen dankzij een nog lage zonnestand. Nu deze winter tegenvalt kijk ik juist al weer uit naar november 2020 en een nieuw winterseizoen.
Inderdaad Ko ! Maar laten we toch eerst nog maar eens het verder verloop van februari afwachten. De prijzen worden zoals steeds aan de eindmeet (in dit geval 29/02) uitgedeeld. Zelfs al ziet het er momenteel zonder meer hopeloos uit.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 31-01-2020 08:05

.
Laatst gewijzigd door Ted op 13-02-2021 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Jurgen
Berichten: 305
Lid geworden op: 31-12-1989

Re: Winter 2020

Bericht door Jurgen » 31-01-2020 09:05

Jan Visser schreef zo mooi over deze winter : "Winter verdient een brevet voor onvermogen", maar je kunt het ook een impotente winter noemen. De WC trekt alle illusies over winter door de plee dit jaar....

Johan
Berichten: 350
Lid geworden op: 10-01-2018

Re: Winter 2020

Bericht door Johan » 31-01-2020 09:17

Jurgen schreef:
31-01-2020 09:05
Jan Visser schreef zo mooi over deze winter : "Winter verdient een brevet voor onvermogen", maar je kunt het ook een impotente winter noemen. De WC trekt alle illusies over winter door de plee dit jaar....
Goed gezegd : WC & plee hebben dezelfde betekenis voor de ingrediënten voor deze kakwinter.

Sebastiaan
Berichten: 12293
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2020

Bericht door Sebastiaan » 31-01-2020 11:16

30-daagse: de verwachting voor februari
Vandaag | 10:37 uur
Ver vooruit kijken in de meteorologie is leuk, zeker als je het gevoel hebt dat je begrijpt wat er gebeurt. Verwachtingen voor de heel lange termijn zijn ook risicovol, omdat ze nog lang niet altijd uitkomen. Des te mooier is het bij al die keren dat het wel lukt.

De huidige winter is een levend voorbeeld van een winter die goed te voorzien is, ook ver vooruit. Dat komt omdat het zo overduidelijk is welke invloeden de weersontwikkeling van dit moment vormgeven. Het grappige is dat het in de herfst eigenlijk al duidelijk was dat de winter van 2020 een hele zachte zou worden. Helaas was de hardnekkige drukverdeling van diezelfde herfst, en die volgens ons niet paste in de aanloop naar zo’n zachte winter, er de oorzaak van dat we op de valreep toch nog zijn gaan twijfelen. Nu weten we dat dat helemaal niet had gehoeven.

De laatste maand van de meteorologische winter begint morgen (zaterdag) en we kunnen door middel van de 30-daagse verwachting die maand nu ook helemaal vooruitkijken. De vraag die zich opdringt, ligt voor de hand. Wordt het op de valreep dan toch nog iets met de winter?

Week 1: de week van maandag 3 tot en met zondag 9 februari
Na een wisselvallig en zeer zacht intermezzo komt op dinsdag 4 februari vanaf de Oceaan een nieuw hogedrukgebied op Europa af. Aan de voorkant ervan wordt de wind bij ons even noordwestelijk en kan – heel kort – wat koudere lucht binnenstromen. Dat zou die dinsdag tot een paar winterse buien aanleiding kunnen geven, vooral omdat de temperatuur op 5 kilometer hoogte even tot -38 graden daalt. Lang duurt de aanvoer van de koudere lucht echter niet. Het hogedrukgebied trekt in de dagen erna naar Frankrijk en van daar verder Centraal-Europa in. In Nederland wordt de wind hierdoor al snel weer westelijk en later zuidelijk tot zuidwestelijk. Wel levert de passage van het hogedrukgebied een paar droge dagen op. Het is onzeker of het opklaart, of dat er toch wolken blijven hangen. Alleen tijdens opklaringen kan het in de nachten een graadje vriezen. Overdag wordt het 7 of 8 graden. In het weekend erop en dan vooral op de zondag nemen wind en bewolking weer toe, gaat het opnieuw af en toe regenen en zetten de temperaturen wederom een stijgende lijn in.

Week 2: de week van maandag 10 tot en met zondag 16 februari
Op de weerkaarten zien we wat weermensen een onvervalste westcirculatie noemen. Lagedrukgebieden (vaak heel grote) trekken van de omgeving van IJsland naar Scandinavië en hogedrukgebieden treffen we in het zuiden aan, in de buurt van de Azoren en boven de Middellandse Zee. Hiertussen is bij ons maar een windrichting mogelijk: zuidwestelijk. De aanvoer van zachte lucht is gegarandeerd, het lijkt een komen en gaan van storingen te worden en niet zelden waait het ook nog een keer flink. De temperaturen liggen hierbij in de nachten tussen 4 en 7 graden, overdag wordt het tussen 7 en 10 graden. De winter heeft geen schijn van kans.

Week 3: de week van maandag 17 tot en met zondag 23 februari
Het heeft er alle schijn van dat de westcirculatie ook deze week aanhoudt. Nog steeds blijven de barometerstanden laag in het hoge noorden en hoog in het zuiden. De zuidwestelijke wind blaast door en kan nog steeds vlammen als er weer eens een storing voorbijkomt. Verder blijft het wisselvallig, alleen in de rustigere perioden tussen de storingen door laat ook de zon zich af en toe zien. Omdat de wind later in de periode wat meer westelijk in plaats van zuidwestelijk wordt, hebben de temperaturen dan de neiging om iets te dalen. Maar het blijft gewoon heel erg zacht.

Week 4: de week van maandag 24 februari tot en met zondag 1 maart
De kracht van de westcirculatie lijkt in deze laatste week van de verwachting wat af te nemen. Ofwel: er komt weer ruimte voor andere windrichtingen. Zonder dat de spreiding in de berekende temperaturen veel toeneemt, lijkt het gemiddelde zowel overdag als in de nachten iets omlaag te gaan. Tegelijkertijd gaat het klimatologisch gemiddelde duidelijk omhoog, dus komen we eindelijk weer eens dichterbij de normaal uit. Toch zitten we er aan het einde nog steeds boven. Het blijft wisselvallig, maar dan wel een tikje minder. In de nachten is er tijdens opklaringen kans op lichte vorst en overdag lijkt er weer wat meer ruimte voor zonneschijn te ontstaan.

Geen winter dus dit jaar?
Het heeft er al met al alle schijn van dat we ook in februari geen winterweer krijgen in Nederland. Is het volgende week nog relatief rustig met dinsdag een paar winterse buien en daarna een aantal droge dagen, vanaf het weekend erop draait de westcirculatie een tijdje op volle toeren. Zuidwestelijke winden voeren dan zachte lucht aan, het is erg wisselvallig en het waait vaak hard. Pas in de laatste week van februari lijkt het tempo er weer wat uit te gaan, krijgen andere dan zuidwestelijke windrichtingen geleidelijk meer kans en kunnen de temperaturen iets omlaag.

Door Reinout van den Born, Weer.nl

Plaats reactie