Zomer 2019

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2019

Bericht door John » 27-08-2019 18:05

Gerben schreef:
27-08-2019 15:52
Waar is Ko? Tijdje niet meer gesignaleerd. Tijd voor een Ko-alarm!
Als Ko zich schuil houdt, dan moet er sprake zijn van een serieuze hittegolf. 8-)

Of vakantie, dat kan natuurlijk ook. ;)

Hij is nog niet van de categorie kwetsbare ouderen. :mrgreen:

Marcel
Berichten: 668
Lid geworden op: 31-12-1995

Re: Zomer 2019

Bericht door Marcel » 27-08-2019 18:55

En..morgen nóg een tropische dag in de Bilt of niet? Juni 4 tropische dagen, juli 4, toen dacht augustus ‘ik ben nu bijna afgelopen maar ik wil ook nog even 4 tropische dagen’.
Ik had dat gevoel eigenlijk óók, dat het minder heet aan lijkt te voelen bij de lagere zonnestand. Zondag hele dag beachvolley op strand Scheveningen, waar het vlgs mij tegen de 30 graden werd. Zag er een beetje tegenop, zo in de felle zon, maar vond t dus meevallen. Wel onder parasolletjes gezeten tussen de wedstrijden door, dat wel.

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Zomer 2019

Bericht door Pieter » 27-08-2019 20:08

Ko is vast naar de Ardennen gegaan en houdt zich schuil in een diepe donkere grot tot de warmte voorbij is .

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Zomer 2019

Bericht door Edward » 27-08-2019 22:15

Het regionale nieuws vindt tegenwoordig een redelijk belichte cb uitermate bijzonder. Oké, hij was vrij goed te zien doordat die geïsoleerd was, maar om er nu een nieuwsitem van te maken, terwijl er soms tientallen per dag voorbijkomen.
Rijnmond nieuws schreef:
27-08-2019 20:08
Het fenomeen kan in de zomer elk jaar wel voorkomen. "De ene keer is het wel mooier dan een andere keer."
https://www.rijnmond.nl/nieuws/185465/B ... -Rotterdam

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Zomer 2019

Bericht door Gerard » 27-08-2019 22:43

Er is een overmaat aan media en dan wordt het nieuws schaars: of zelf nieuws maken (roddelrubrieken en -blaadjes) of van iets heel gewoons een bijna zeldzaam fenomeen maken! :lol:

Weer veel fotografen aan de zuidelijke horizon actief die ook in de wolken in de weer waren, maar toen de wolken hier arriveerden waren de accuutjes leeg blijkbaar, zelfs een plasje pleegden ze niet, het bleef kurkdroog in Schoorl.

Wel aan de oostzijde van Noord-Holland even flink wat regen, wind, hagel en afkoeling. Eigenaardig dat de landelijke weersverwachting steeds aangeeft dat er langs de oostgrens onweer kan voorkomen terwijl het boven of bij het IJsselmeer ontstaat. De modellen missen blijkbaar de uitdamping van dat warme wateroppervlak.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Zomer 2019

Bericht door Edward » 27-08-2019 23:09

In zowel Zweden als Noorwegen zijn vandaag de recordlate datums voor 30+ behaald. In Noorwegen 30,4 in Etne en 30,2 in Tafjord, in Lund (Zweden) gewoon 31,6! Terwijl het record voor september voor Zweden 29,1 is. Malmö had 31,0 en Helsingborg 30,6. (En met die metingen en de 30,2 Kopenhagen bij het vliegveld zal dat voor Denemarken misschien ook het geval zijn)

John
Berichten: 2608
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: Zomer 2019

Bericht door John » 28-08-2019 07:42

Sebastiaan schreef:
27-08-2019 17:36
Ik enthousiast sms-en met een vriend en die zag op de radar dat er drie buitjes boven NL waren: Hilversumse Meent, Oss en de Veluwe.
In Oss wel wat gerommel, maar de bui trok over over 's-Hertogenbosch.

Marcel
Berichten: 668
Lid geworden op: 31-12-1995

Re: Zomer 2019

Bericht door Marcel » 28-08-2019 09:10

Weinig gehoord in de media over het datumrecord gisteren, meestal schreeuwen ze het van de daken ‘warmste 27 aug óóit’. Terwijl het gisteren een keer wél bijzonder was. De Bilt 32,8: Evenaring van het record voor de 3e augustusdecade in De Bilt (samen met de beroemde 23 aug 1944), en niet eerder zo laat in het seizoen zo warm. Al kwam 5 sept 1949 er dicht bij.
Laatst gewijzigd door Marcel op 28-08-2019 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2019

Bericht door Sebastiaan » 28-08-2019 10:15

Na mijn bericht van gisteren, heeft het nog 2x geregend. De eerste keer stelde het weinig voor. Tweede keer wel!

Rond 20 uur ging ik op pad met de hond. Al snel zag ik in het N een enorme paddenstoelwolk. Kilometers de lucht in. Indrukwekkend. Boven mij grijze luchten. Weinig stroming. Het zou toch niet. Het was erg vochtig (door de regen eerder op de dag) en klef. Niet veel later volgde wat druppels, maar het viel allemaal reuze mee. Aangekomen in een park hoorde ik plof, plof. Al snel kwam ik er achter dat het hagelstenen waren die in de vijver plonsden. De witte wolk was ondertussen niet meer zichtbaar en een donker, grijze lucht was nu boven mij. Al snel wisselden de hagelstenen en regen elkaar af. Ik kon gelukkig schuilen bij een boom. De steentjes hadden een grootte van 1-2 cm. Ik pakte er een aantal op en wat is hagel toch prachtig om te zien. De regen kwam ondertussen met bakken naar beneden, dat was fraai te zien op de vijver, waar ik zicht op had. Ondertussen begon het ook te donderen en te flitsen. Verder gelopen, ondertussen nam de intensiteit van de bui af en naar mijn idee trok deze verder richting Weesp. Ik kon hem als het ware nakijken. Echt snel ging het allemaal niet, want ik heb nog zeker een half uur naar de achterkant van de bui kunnen kijken. Dat was prachtig om te zien. Boven mij al een heldere lucht, verder op donker, grijze luchten waar je de flitsen in kan zien. Ondertussen zag ik ook de witte wolk. Minder hoog torend, platter van vorm en prachtig verlicht door de zon.

Kortom zomer 2019 is er eentje voor mij om in te lijsten. In juli had ik al 80-100 mm. Genieten! ;)

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2019

Bericht door John » 28-08-2019 11:48

Het is inderdaad prachtig om een bui in vol ornaat van enige afstand te kunnen zien.
Vanuit Rijen zowel zicht gehad op bui bij Den Bosch, als later richting provincie Utrecht.

De overgang van warme, vochtige lucht, naar maritiem polaire lucht lijkt zonder grootschalige neerslag van betekenis te gebeuren.

Gisteravond nog wat enthousiasme in de modelberekeningen, vanochtend maar een relatief droge boel. Aan de lucht deze ochtend volop middelbare onstabiliteit te zien in de vorm van kantelen, floccus en congesti met hoge basis.
Dit vanuit Rijen bekeken.

Overigens stroomt op vrijdag en zaterdag gewoon weer warmte uit over ons land, warmer dan 10 graden op 850hPa, dus meer dan 25 graden in binnenland bij zonneschijn.
GFS oper toonde vanmiddag kouder van 5 graden op 1500 meter aanstaande zondag. Dauwpunten dalend onder de 10 graden.
Dan en echt pas dan, kan het huis gelucht worden en de slaapkamers in het bijzonder. Dan, en echt pas dan, vind ik het een omslag. Nog vier dagen wachten en hopen dat het door gaat. :D

Zomers van de toekomst: warmer dan 18 graden wordt de standaard. Ik zie geen ontsnapping meer.

Plaats reactie