Zomer 2019

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2019

Bericht door Sebastiaan » 12-07-2019 17:42

Wauw! Wat een enorme bak met regen viel hier. Ik schat 30 mm. Wegen stonden onder water (niet zoals 28 juli 2014). Lang aanhoudende regen met daarbij onweer. Een heerlijke combinatie! Ik begrijp dat ten zuiden van het Gooi tot wel 80 mm is gevallen. Bijzonder.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 12-07-2019 18:32

.
Laatst gewijzigd door Ted op 14-02-2021 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Ko » 12-07-2019 18:55

Sebastiaan schreef:
12-07-2019 17:42
Wauw! Wat een enorme bak met regen viel hier. Ik schat 30 mm. Wegen stonden onder water (niet zoals 28 juli 2014). Lang aanhoudende regen met daarbij onweer. Een heerlijke combinatie! Ik begrijp dat ten zuiden van het Gooi tot wel 80 mm is gevallen. Bijzonder.
Dat is voor hier ook nog een wens. De stortbui vandaag rond het middaguur was uiteraard heerlijk, maar het duurde erg kort. En dat is elke keer opvallend. Steeds krijgen we hier maar een dunne strook van de weliswaar langgerekte regenband, die in het midden en noorden veel breder is. Daardoor hier steeds maar kortstondige regen, pakweg een kwartier tot hooguit half uurtje, terwijl het in het midden en noorden vaak een paar uur achter elkaar plenst zoals ook vandaag weer het geval was. Ik had net als John ook maar rond de 10 mm, een lachertje vergeleken met de hoeveelheden noordelijk van ons. We schijnen er gewoon geen ambitie voor te hebben.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Ko » 12-07-2019 19:05

Ted schreef:
12-07-2019 18:32
Sebastiaan schreef:
12-07-2019 10:26
Positieve NAO in oktober, november en december. Hogedruk op het continent. Dat weten jullie dat alvast :lol:
https://www.metoffice.gov.uk/research/c ... s/ens-mean
Ik moet je bewonderen, Sebastiaan, dat je nog vertrouwen hebt in die beroerde seizoensverwachtingen. Ik kijk alleen al naar deze maand. Juli zal nog heter worden dan vorig jaar. Dus meer dan 20,7 graden. Maar... de eerste 10 dagen hadden een gemiddelde van 16,0 graden. Dat is 1,9 graden onder normaal. Ik moet nog maar zien of we de normale waarde van 17,9 graden halen.
Ja, maanden vooruit ... daar hoeven ze bij mij ook niet meer mee aan te komen. Deze juli is daar HET voorbeeld van. De nadruk van de zomerhitte zou nu deze maand zijn, wat totaal niet het geval is. Als er weinig of geen 25 graden meer komt wordt het zeker een juli gemiddeld in de 16 graden, het 20ste eeuwgemiddelde. Voor m'n eigen persoonlijke gevoel nog steeds volkomen normaal overigens. Wordt het nog wel meermaals 25 graden dan gok ik gemiddeld rond 17 graden als eindstand.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Paul
Berichten: 1028
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Zomer 2019

Bericht door Paul » 12-07-2019 22:02

Glosea5 (mei) ging helemaal niet voor een superhete zomer, maar het model had lichte voorkeur voor een hoog boven de oceaan.

https://www.metoffice.gov.uk/research/c ... s/ens-mean

Veel seizoensverwachtingen weken hiervan af, door voor superhitte te gaan deze zomer.

Nu gaat het model voor een positieve NAO, gemiddeld over augustus tot en met oktober. Is plausibel, daar het effect van de combi SSW/Final Warming en de positieve AAM er langzaam uit lijkt te gaan. De Groenlandblokkade wordt langzaam aan minder sterk, samenhangend met de afkoeling van de atmosfeer boven de pool. Als deze trend zich voortzet - en waarom niet? - dan is de uitkomst van het model begrijpelijk.

Glosea5 is het enige langetermijnmodel waar ik enige waarde aan durf te hechten. Heeft enige 'skill', zoals we anderhalf jaar geleden van een meteoroloog op de ALV hebben kunnen vernemen. ECMWF, waar nogal eens vanuit wordt gegaan, moet zich voor zover ik na kan gaan, nog bewijzen.
A.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pieter
Berichten: 3054
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Zomer 2019

Bericht door Pieter » 12-07-2019 23:30

Na zondvloedachtige buien ( lokaal 60 tot 80 mm) hoeft een flink deel van Nederland hoeft niet meer te klagen over de droogte en het neerslagtekort, alleen Twente, Oost-Gelderland, Oost-Brabant en Limburg kunnen nog een paar flinke buien gebruiken.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Zomer 2019

Bericht door Gerard » 13-07-2019 00:03

Paul schreef:
12-07-2019 22:02
Glosea5 (mei) ging helemaal niet voor een superhete zomer, maar het model had lichte voorkeur voor een hoog boven de oceaan.

https://www.metoffice.gov.uk/research/c ... s/ens-mean

Veel seizoensverwachtingen weken hiervan af, door voor superhitte te gaan deze zomer.

Nu gaat het model voor een positieve NAO, gemiddeld over augustus tot en met oktober. Is plausibel, daar het effect van de combi SSW/Final Warming en de positieve AAM er langzaam uit lijkt te gaan. De Groenlandblokkade wordt langzaam aan minder sterk, samenhangend met de afkoeling van de atmosfeer boven de pool. Als deze trend zich voortzet - en waarom niet? - dan is de uitkomst van het model begrijpelijk.

Glosea5 is het enige langetermijnmodel waar ik enige waarde aan durf te hechten. Heeft enige 'skill', zoals we anderhalf jaar geleden van een meteoroloog op de ALV hebben kunnen vernemen. ECMWF, waar nogal eens vanuit wordt gegaan, moet zich voor zover ik na kan gaan, nog bewijzen.

A.PNG
Hoog boven de oceaan klopte wel. Moet ik nu uit het plaatje afleiden dat er gemiddeld over de volgende drie maanden hogedrukvorming via Schotland naar Scandinavië een lichte verhoging te zien geeft en dat we dus alsnog af en toe wat prettig zomerweer mogen verwachten met een noordoostelijke wind? Als ik het juist interpreteer zie ik over vrijwel het gehele noordelijk halfrond een verhoogde luchtdruk. Dat lijkt me wat onwaarschijnlijk, tenzij dat gecompenseerd kan worden met lagere luchtdruk (gemiddeld) op het zuidelijk halfrond.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Zomer 2019

Bericht door Gert » 13-07-2019 07:36

Pieter. De kop van overijssel is vrij droog. De neerslag in juli valt nog op twee handen te tellen als je uitgaat van mm

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Ko » 13-07-2019 07:53

Pieter schreef:
12-07-2019 23:30
Na zondvloedachtige buien ( lokaal 60 tot 80 mm) hoeft een flink deel van Nederland niet meer te klagen over de droogte en het neerslagtekort, alleen Twente, Oost-Gelderland, Oost-Brabant en Limburg kunnen nog een paar flinke buien gebruiken.
Hier in west-midden Brabant moet het nog een paar weken lang achter elkaar regenen. Inmiddels al weer vrij zwaar vergeelde grasvelden die nu dankzij die bui gister wat zullen bijtrekken. Maar het is slechts een druppel op een gloeiende plaat. Het werkt en zuigt als een spons.

Na de bui gister was er al na een half uur bijna niks meer van te zien. Zo erg trok het water in de grond. En er stonden overal echt enorme plassen tijdens en toen de bui ophield. Het is gewoon schrikken wat die droogte met de natuur doet sinds mei vorig jaar. Om de twee a drie weken een bui van 10 mm schiet totaal niet op. Leuk voor de bovenste toplaag maar dieper in de grond blijft het tekort spelen voor de grondwaterstand.

Wat experts schrijven in het nieuws geloof ik veel meer, er is een langere periode nodig met veel regen. Dat is de enige manier om een einde aan de droogte te maken.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Paul
Berichten: 1028
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Zomer 2019

Bericht door Paul » 13-07-2019 08:11

@Gerard. De asymmetrische afwijking komt door de opwarming van het klimaat. En omdat de extremen in de verwachting vervlakt zijn, lijkt het net alsof het een systematische fout is.

Plaats reactie