Zomer 2019

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Gerben » 05-06-2019 11:24

Mooi neerslagsom voor vanavond /vannacht

Afbeelding

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Zomer 2019

Bericht door Gerard » 05-06-2019 12:29

Eerst wordt er gefoeterd dat er code oranje gegeven - "oh wat dom et cetera" - dan wordt er weer gemekkerd dat er géén code oranje gegeven wordt, dan wordt aangegeven dat Groningen al eerder code oranje had moeten hebben en vervolgens zijn er geen stortregens in Groningen maar blijft het er vrijwel geheel droog. En dan toch nog commentaar hebben. Veranderlijker dan het weer zijn sommigen hier op het forum. :roll:
De bewering dat "alle modellen" noodweer voor Friesland en Overijssel aangaven klopt ook niet. Van de 11 modellen die ik bekeek waren er maar enkele die aardig wat neerslag voor die omgeving gaven (en veel neerslag is eerder gekoppeld is aan het optreden van noodweer).

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2019

Bericht door John » 05-06-2019 12:32

Ben ik net ingelogd, wil ik een reactie geven op de bijdragen van Gerben over code oranje, is Gerard mij voor. :D

Ik heb er niets aan toe te voegen.

Ik kijk met interesse uit naar de komende 24 uur.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Ko » 05-06-2019 12:53

Er zouden vanavond weer onweersbuien komen. Hopelijk ook in Breda, en dan nog liefst de dubbele hoeveelheid van gister. Het was mooi hoor gister met het zware onweer en de rukwindjes maar de hoeveelheid was maar iets meer dan 10 mm. Dus 20 of tot 30 mm mag ook 8-)
De winters waren mooi, heel vroeger.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Gerben » 05-06-2019 14:58

Gerard schreef:
05-06-2019 12:29
Eerst wordt er gefoeterd dat er code oranje gegeven - "oh wat dom et cetera" - dan wordt er weer gemekkerd dat er géén code oranje gegeven wordt, dan wordt aangegeven dat Groningen al eerder code oranje had moeten hebben en vervolgens zijn er geen stortregens in Groningen maar blijft het er vrijwel geheel droog. En dan toch nog commentaar hebben. Veranderlijker dan het weer zijn sommigen hier op het forum. :roll:
De bewering dat "alle modellen" noodweer voor Friesland en Overijssel aangaven klopt ook niet. Van de 11 modellen die ik bekeek waren er maar enkele die aardig wat neerslag voor die omgeving gaven (en veel neerslag is eerder gekoppeld is aan het optreden van noodweer).
Ik heb niks over code oranje gezegd. Het was goed dat die uitgegeven stond. Wat er daarna volgde was klunzig en slecht.
In elk bedrijf worden fouten gemaakt. Houd eens op om nooit eens kritiek te hebben op het KNMI. Het zou heel onlogisch zijn als daar geen fouten gemaakt worden.
Ik weet niet wat het werk is van John en Gerard maar ondernemers zijn het niet

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Zomer 2019

Bericht door Gerard » 05-06-2019 15:05

Gerben schreef:
05-06-2019 14:58
Gerard schreef:
05-06-2019 12:29
Eerst wordt er gefoeterd dat er code oranje gegeven - "oh wat dom et cetera" - dan wordt er weer gemekkerd dat er géén code oranje gegeven wordt, dan wordt aangegeven dat Groningen al eerder code oranje had moeten hebben en vervolgens zijn er geen stortregens in Groningen maar blijft het er vrijwel geheel droog. En dan toch nog commentaar hebben. Veranderlijker dan het weer zijn sommigen hier op het forum. :roll:
De bewering dat "alle modellen" noodweer voor Friesland en Overijssel aangaven klopt ook niet. Van de 11 modellen die ik bekeek waren er maar enkele die aardig wat neerslag voor die omgeving gaven (en veel neerslag is eerder gekoppeld is aan het optreden van noodweer).
Ik heb niks over code oranje gezegd. Het was goed dat die uitgegeven stond. Wat er daarna volgde was klunzig en slecht.
In elk bedrijf worden fouten gemaakt. Houd eens op om nooit eens kritiek te hebben op het KNMI. Het zou heel onlogisch zijn als daar geen fouten gemaakt worden.
Ik weet niet wat het werk is van John en Gerard maar ondernemers zijn het niet
En Gerben is geen diplomaat, dat moge duidelijk zijn. Je wilde dat KNMI code oranje voor Groningen veel eerder afkondigde, want je had allang gezien dat dat nodig was, maar er was geen sprake van noodweer in Groningen. Je schrijft dat alle modellen noodweer aangaven voor die regio, maar ook dat klopt niet. Het kan geen kwaad om eens kritisch naar je eigen beweringen, schrijfsels en toonzetting te kijken.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Gerben » 05-06-2019 15:20

Ik krijg niet het idee dat jij gisterenavond het verloop van de uitgedeelde waarschuwingen goed gevolgd hebt

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Zomer 2019

Bericht door Pieter » 05-06-2019 19:37

De buien van het volgende onweersfront zijn nog ver weg, omgeving Parijs, Code geel geldt ( tot nu toe) alleen voor Zeeland, Brabant en Limburg. Hoewel de buienradar net als gisteren aangeeft dat ze heel Nederland vannacht gaan passeren Een verschil met gisteravond is dat er minder warme lucht( voeding voor buien) aanwezig is Hier in het westen slechts 15 C, t.o. 23 C gisteren. We zullen het beleven,

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2019

Bericht door John » 05-06-2019 19:48

Pieter schreef:
05-06-2019 19:37
De buien van het volgende onweersfront zijn nog ver weg, omgeving Parijs, Code geel geldt ( tot nu toe) alleen voor Zeeland, Brabant en Limburg. Hoewel de buienradar net als gisteren aan geeft dat ze heel Nederland vannacht gaan passeren Een verschil met gisteravond is dat er minder warme lucht( voeding voor buien) aanwezig is Hier in het westen slechts 15 C, t.o. 23 C gisteren. We zullen het beleven,
Er zijn meer factoren die voor voeding voor buien zorgen. We hebben te maken met convectie vanaf middelbare hoogte. De toestand aan de grond heeft geen direct belang.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Zomer 2019

Bericht door Dick » 05-06-2019 21:22

Het onweert en regent ongeveer een uur hier in Lesse, Ardennen (provincie Luxemburg, een kilometer of 25 ten noorden van Bouillon. Gisteravond wat onweer, beetje regen en een windvlagen vanaf negen uur. Direct vijf kwartier stroomuitval. Vanmorgen rond vieren ook een onweersbui. Gisteren werd het nog 30 graden, vandaag een graad of 22.

Plaats reactie