Zomer 2019

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Zomer 2019

Bericht door Daniël » 13-07-2019 10:16

Weer.nl: "Waar blijft die beloofde hete, droge zomer?":
De zomerverwachting was dit voorjaar duidelijk: we zouden een hete, droge zomer krijgen met de nadruk op juli. We zijn bijna halverwege de zomer. Klopt het nog wel?

Waar blijft toch die warme, droge zomer die Nederland het afgelopen voorjaar is beloofd? Veel mensen vragen zich het de laatste tijd af. Ze doen dat omdat het in de voorbije junimaand vooral in het westen van Nederland zo nat is geweest. Maar ook omdat de gemiddelde temperatuur in juli tot nu toe zo’n anderhalve graad onder normaal ligt. Terwijl het nu moet gebeuren.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Zomer 2019

Bericht door Karel » 13-07-2019 10:36

De eerste 10 dagen van juli gaven nog steeds een "warm Groenland" en een koud geworden Scandinavië. De NAO is nog steeds negatief.

Overigens hebben de zeewatertemperuren ten zuiden van Groenland nu een positieve afwijking van ca 1 graad. De ENSO geeft momenteel een neutraal beeld. Ja waar gaat het met NAO en ENSO naar toe? Wie het weet?

Afbeelding

Afbeelding

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Zomer 2019

Bericht door Gert » 13-07-2019 11:04

Daniel je was me net voor met de plaatsing van de analyse van Meteogroup. Mooie analyse. We gaan het meemaken. Augustus gaat de uitkomst volgens mij bepalen.

Pieter
Berichten: 3054
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Zomer 2019

Bericht door Pieter » 13-07-2019 11:28

Er wordt tegenwoordig veel aandacht besteed aan het zgn neerslagtekort Het is nu eenmaal zo dat er in de zomermaanden veel meer verdamping is dan in de winter door meer zon, langere dagen en hogere temperaturen, dat is er altijd al geweest,vroeger waren er ook droge zomers alleen werd toen niet alles gemeten en werd dit als normaal beschouwd, Tegenwoordig kunnen we de verschillen tussen neerslag en verdamping exact meten en wordt het naar mijn idee steeds meer als een probleem gezien. Er moet zoveel mm regen vallen om de verdamping in te halen, een zomer als 2018 is wel uitzonderlijk maar 1976 was bv ook zo'n droge zomer.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2019

Bericht door Sebastiaan » 13-07-2019 11:43

Karel, Glosea5 laat weinig bijzonders zien qua ENSO. Neutrale situatie.

Ik lees bij MG:

Als belangrijkste drijver voor het warme zomerweer in Europa werd een positieve NAO-index gezien. De NAO-index wordt positief als de luchtdruk bij de Azoren hoog is en in de buurt van IJsland relatief laag. Is dat het geval, dan splitsen zich van het hogedrukgebied bij de Azoren steeds weer nieuwe hogedrukcellen af, die over onze omgeving naar het noordoosten trekken en boven Centraal- en Noord-Europa terechtkomen. Het is de situatie die we vorig jaar zomer lange tijd hadden.

http://www.weer.nl/nieuws/detail/2019-0 ... oge-zomer/

Iedereen weet wel dat ik fan ben van MG en hun vooruitstrevende manier van kijken naar seizoensverwachtingen. Vallen en opstaan is het proces. Leerzaam en leuk om te volgen smile Ik heb veel waardering voor MG en vanuit dat gevoel mag er denk ik ook wel ruimte zijn voor enige feedback.

Als belangrijkste motivatie voor het warme zomer weer verwachtte MG een positieve NAO. Veel groter kan het contrast niet zijn met wat er gebeurde. Ik heb jullie al verteld dat we een bijzonder lange periode met negatieve NAO hebben (vorige zomer extreem positief!). De motor van de het warme weer is dus niet goed gezien. Dat het desondanks wel erg warm is geworden, zie ik niet als een teken van een juiste inschatting maken, maar als geluk. En in ons opwarmende klimaat is een warme zomer natuurlijk ook wel 'logisch'. Mij gaat het om de driver. Wat is de oorzaak? Dan kun je namelijk verwachtingen maken. In de chaos patronen ontdekken. Iets wat Krecke, een studievriend van Buys Ballot al vond en wat mij betreft prachtig beschreef.

Amy Butler wijt de langdurige negatieve NAO aan de FInal Warming. Paul wijst daarop en de verandering van AAM. Langzamerhand zou dat moeten veranderen. Dat is dus geen garantie dat we alsnog een periode van bestendig warm zomerweer krijgen Bij een positieve NAO kan de lagedruk zich ook uitstrekken boven Scandiland.

Juli laat tot nu toe een negatieve NAO zien; de komende tijd verandert daar niet veel aan. Wie weet eind juli, begin augustus?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2019

Bericht door Sebastiaan » 13-07-2019 11:46

Eerste helft van juli niet meer zo koel sinds 2004.

Nu 16,2c, toen 15,4c.

1919 13,3c, 1976 21,8c.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 13-07-2019 12:09

.
Laatst gewijzigd door Ted op 14-02-2021 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2019

Bericht door Sebastiaan » 13-07-2019 12:14

In een reeks vanaf 1979 slechts vier keer meer regen in Hilversum

In Hilversum is gisteren totaal 62 mm gevallen. Voor medewerker Marcel van Dijk, die al vanaf 1979 waarnemingen verricht, was het de op vier na grootste etmaalsom. Het natste trio uit de reeks is 13 oktober 2013 met 71, 26 augustus 2010 met 77 en 28 juli 2014 met bijna 86 mm. Volgens Marcel viel er sinds 1979 op 7 dagen meer dan 50 mm: allemaal in de 21ste eeuw. Het buiencomplex als geheel trok langzaam naar het oosten. “De gietregens bleven echter een tijd boven het Gooi en omstreken hangen. Sterker nog, het leek wel of het zelfs even ietsje westwaarts trok” bericht Marcel. In dat verband merkte Peter de Vries, werkzaam voor het KNMI op Schiphol, het volgende op: “Sommige buien in het land leken te blijven hangen op een bepaald punt. Dit noemt men ‘back-building’ omdat zich steeds weer een nieuwe bui vormt op dit zelfde punt. Dit kan zeer veel regen opleveren. Back-building kan ontstaan langs of boven een heuvel, door een dynamische atmosfeer of door de valwinden van de oudere bui. In dit geval lag het aan de opbouw van de atmosfeer.”

Bericht Jan Visser

Een fantastisch spektakel was het. https://twitter.com/birgit_jansen/statu ... 0692036608 & https://twitter.com/HulpverlenerGV/stat ... 6059890688
Vijver in het Bilderdijkpark liep over door een stijging van het water met 30-40 cm. Op veel plekken zag ik ondergelopen straten. Leuk!

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Ko » 13-07-2019 13:26

Ted schreef:
13-07-2019 12:09
Daniël schreef:
13-07-2019 10:16
Weer.nl: "Waar blijft die beloofde hete, droge zomer?":
De zomerverwachting was dit voorjaar duidelijk: we zouden een hete, droge zomer krijgen met de nadruk op juli. We zijn bijna halverwege de zomer. Klopt het nog wel?

Waar blijft toch die warme, droge zomer die Nederland het afgelopen voorjaar is beloofd? Veel mensen vragen zich het de laatste tijd af. Ze doen dat omdat het in de voorbije junimaand vooral in het westen van Nederland zo nat is geweest. Maar ook omdat de gemiddelde temperatuur in de in juli tot nu toe zo’n anderhalve graad onder normaal ligt. Terwijl het nu moet gebeuren.
Ja, zo lust ik er nog wel een. Het leuke is dat als een seizoensverwachting mis gaat er een beetje omheen gedraaid wordt met maar, maar, maar... . Ik geef hier één reactie op: 'Ze zitten er faliekant naast. PUNT UIT!'
Dit is echt erg! Alsof het hun wordt aangedaan dat de zomer tot nu toe anders verloopt. Alhoewel, anders? Juni was nog altijd een warmste top 10 maand, die kennelijk zomaar vergeten wordt. Kortom, door en door en veel te veel verwend.

Toegeven dat ze ernaast zitten doen ze niet zo makkelijk. Zag je ook wel in februari dit jaar. De 'beloofde' hogedruk boven Scandinavie kwam er niet maar lag boven centraal Europa. Reacties als de hogedruk kwam wel degelijk maar lag op de verkeerde plek. Ja dag he, zo lust ik er ook nog wel een. :lol:
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Zomer 2019

Bericht door Daniël » 13-07-2019 18:59

Telegraaf: "Water in Middellandse Zee meer dan 30 graden Celsius".

Het hete water kan daar echt wel voor extreem weer zorgen met wellicht medicanes. Maar dit hete water kan ook voor genoeg WAA zorgen, waardoor bij een zuid(west)circulatie er zich boven het Europese Continent dan wel Scandinavië gemakkelijk hoogteruggen kunnen vormen.

Plaats reactie