Zomer 2019

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 2612
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: Zomer 2019

Bericht door John » 22-07-2019 10:02

Gert schreef:
22-07-2019 08:48
Het probleem is dat we nog nooit met zulke hoge temperaturen te maken hebben gehad dus hoe reageert bijvoorbeeld de Noordzee erop
De temperatuur van het Noordzeewater loopt meer in de pas met de gemiddelde temperaturen in de landen er om heen, enkele dagen van 35+ in Nederland en België zullen slechts een geringe invloed hebben.

Zeewind? Ik denk dat dat komende dagen ook wel meevalt, de algemene zuidoostelijke stroming lijkt me te sterk.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2019

Bericht door John » 22-07-2019 10:21

Als ik zo de laatste berichten gelezen heb over aanstaande woensdag en donderdag, dan bespeur ik een zekere spanning die in de lucht hangt. :mrgreen:

Intussen ben ik ook benieuwd geraakt.
Stel dat we donderdag volledig zonnig weer hebben en aflandige wind en dat we in de middag minstens 23 graden op 1500 meter hebben, dan kan het volgens de formule 15+2+23= 40 graden een unieke weerdag worden.

En als het desondanks niet warmer wordt dan 38 graden dan vind ik dat ook een interessant gegeven. Ik heb steeds aangegeven in mijn leven geen 40 graden ergens in Nederland mee te gaan maken. Dat is op de dag van vandaag nog steeds mijn uitgangspunt.

We hebben al eerder verwachte temperatuurpieken net niet zien doorgaan.

Was het maar vrijdag. :lol:

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Zomer 2019

Bericht door Gert » 22-07-2019 10:37

John . Ik herken de spanning. Een deel van onze hobby bestaat uit het beleven van extremen. Dit met de wetenschap dat extremen per definitie een schaduwkant heeft

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Zomer 2019

Bericht door Dick » 22-07-2019 11:03

"Schaduwkant ", lekker dubbelzinnig in dit verband. Alle gekheid op een stokje: ik sta hier ook dubbel in, met gemengde gevoelens en zo. Privé hoeft het van mij allemaal niet, zeker niet beroepsmatig. Met mijn pet van weeramateur op vind ik het vooral spannend. "Once in a lifetime" zou ik willen zeggen, ware het niet dat AGW wel eens vaker van dit soort supertropische verrassingen in petto kan hebben.
Vanaf morgen gaan we een tropenrooster draaien op ons werk: twee uur eerder in het veld en om 13.30 uur eruit. Even afwachten of het bevalt.
Laatst gewijzigd door Dick op 22-07-2019 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Ko » 22-07-2019 11:46

Gert schreef:
22-07-2019 10:37
John . Ik herken de spanning. Een deel van onze hobby bestaat uit het beleven van extremen. Dit met de wetenschap dat extremen per definitie een schaduwkant heeft
Ben ik de enige die warmterecord-moe is? Ik vind het allemaal zo extreem eentonig geworden. Het is altijd alleen nog maar het een, nooit meer het ander. Doe eens een kouderecord, en dan bedoel ik niet een losse dag maar een volle kalendermaand. Of een somberste maand aller tijden, ook al zit daar echt niemand op te wachten behalve ik. Die eentonigheid is dan mijn schaduwkant.

Al die hype betreft die te komen 40 graden in nieuws of waar dan ook, ik sla het allemaal over.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2019

Bericht door Sebastiaan » 22-07-2019 12:10

Ik ben met de vooruitzichten best een beetje zenuwachtig, zelfs wat opgewonden. Want, wat een week kan dit worden! Met 3x achter elkaar 35c of hoger in De Bilt. Tmax record De Bilt dat mogelijk sneuvelt en Warnsveld uit de boeken. Warmste 3-tal dagen uit de geschiedenis enzovoort.

Al met al kan het een historische week worden, waar 'we' nog lang over napraten. Bijv. op het ijs in de winter van 2020 tongue

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2019

Bericht door Sebastiaan » 22-07-2019 12:14

Berg je maar in de loop van deze week, waarschijnlijk voor de grootste hitte die Nederland ooit heeft meegemaakt. Als het hitterecord van Warnsveld komende woensdag en donderdag overleeft, dan is er waarschijnlijk een zeewind ingevallen. Of plotseling bewolking ontstaan. Want de kans dat het hitterecord aan het einde van deze week nog van Warnsveld is, lijkt maar klein. Het zou dan net zijn 75-jarig jubileum (op 23 augustus) niet halen.

Extreme hitte nadert ons land. Tussen een hogedrukgebied, dat via Nederland naar Centraal-Europa opschuift, en lagedrukgebieden op de Oceaan komt geleidelijk een zuidelijke wind te staan die hete woestijnlucht vanuit de Sahara via Spanje, Frankrijk en België onze kant op blaast. Ook in die landen lijken de temperaturen de komende dagen hun boekje volledig te buiten te gaan.

Valt ‘Warnsveld’?
Al enkele dagen lag wordt het hoogtepunt van de hitte aanstaande donderdag berekend. Onze MOS schudt er in het zuiden en zuidoosten die dag maximumtemperaturen van 40 of 41 graden uit. De enige reden waarom de meteoroloog die temperaturen op dit moment handmatig nog verlaagt, is een simpele. Het is in Nederland eenvoudigweg nog nooit eerder zo warm geweest. Ook op andere momenten dat extreme temperaturen werden verwacht, overleefde ‘Warnsveld’. Meestal omdat een invallende zeewind zo sterk was dat het huzarenstukje net niet volbracht kon worden.

Vandaag nog aangenaam
De grote vraag is nu of dat deze keer ook gebeurt? Vandaag, maandag kan het in het zuiden van het land heel lokaal al 30 graden worden. In de rest van Nederland lukt dit nog niet. Er is veel zon, vooral in het noorden drijft eerst ook nog bewolking over en er staat een duidelijk voelbare zuidwestelijke wind die aan zee af en toe een windkracht 5 kan halen. Gewoon een warme dag dus.

Morgen tropisch
Vanavond, vannacht en morgen ligt het eerdergenoemde hogedrukgebied boven het land. Omdat de luchtdrukverschillen klein zijn, koelt het behoorlijk af. De temperaturen dalen in de nacht naar dinsdag toch nog tot een aangename 14 graden. Daarbij kan lokaal een mistbank ontstaan. Dinsdag overdag schijnt de zon volop en tekenen we op de meeste plaatsen de eerste tropische dag aan. In het noorden en op de Wadden lukt dat nog net niet, in het zuiden van Limburg kan het kwik al tot 34 graden oplopen. Dan begint het in Nederland al serieus warm te worden.

Extreem warme lucht
In de nacht naar woensdag komen de minimumtemperaturen op de meeste plaatsen nog net iets beneden 20 graden uit. Overdag steekt een zuidoostelijke wind op, omdat het hogedrukgebied wat verder van Nederland vandaan boven Centraal-Europa ligt. Dan stroomt vanuit het zuiden extreem warme lucht het land binnen. Overal wordt het tropisch die dag, ook op de Wadden. De maximumtemperaturen liggen tussen 34 graden in het noorden en 38 graden op diverse plaatsen in het zuiden van het land. Het record van Warnsveld gaat dan al nadrukkelijk wankelen.

Gekkigheid ten top
Donderdag is het gekkigheid ten top. Op een hoogte van 1500 meter stijgt het kwik dan tot ongeveer 23 graden, op een hoogte van 400 meter lijkt het in het zuiden in de loop van de dag ruim 34 graden te worden. Om de maximumtemperatuur te berekenen, mag je in deze tijd van het jaar bij zonnig weer 17 of 18 graden bij de 1500 meter temperatuur en 6 a 7 graden bij de 400 meter temperatuur optellen. In beide gevallen zou je in het zuiden en zuidoosten op 40 tot 41 graden uitkomen. Als gezegd: de reden dat die verwachte maximumtemperatuur nu nog wordt verlaagd, is dat het bij ons domweg nog nooit eerder is gebeurd. Er was altijd een reden voor dat het niet uitkwam.

Wat kan er nog tussen komen?
Wat moet er gebeuren om de temperaturen toch nog lager uit te laten komen? Bewolking? Die kans lijkt klein. De aanvoer van lucht die toch wat minder warm is dan nu gedacht? Dat is een mogelijkheid, want in het verleden al eerder gebeurd. Zeewind? Lijkt aanstaande donderdag lastig. Omdat er een vrij groot drukverschil wordt verwacht, lijkt de achtergrondwind vanuit het zuidoosten te sterk te zijn om een grootschalige zeewind mogelijk te maken. Iets anders dan?

Waar wordt het het heetst?
Het zit er dik in dat de hoogste temperaturen in de loop van deze week ergens op de droge zandgronden worden gehaald. Daar is het minste vocht voorhanden en wordt dus weinig warmte aan verdamping verloren. In die zin is de Achterhoek een gebied om in de gaten te houden, al lijkt de warmste lucht zich daar net niet te bevinden op woensdag en donderdag. Arcen in Limburg is natuurlijk een goed optie, maar ook de zandgronden in het westen van Brabant of het station Westdorpe in Zeeuws-Vlaanderen zijn goede kandidaten. Als laatste station kunnen we Hoek van Holland noemen, in de buurt van de Tweede Maasvlakte. Bij een zuidoostelijke wind, zoals aanstaande donderdag, is ook dit een station waar het bijzonder warm kan worden.

Als het hitterecord van weleer deze week sneuvelt, bevindt de opvolger zich waarschijnlijk in één van deze gebieden. De kans dat een eventueel nieuw record lang overleeft, zoals zijn voorganger, lijkt overigens niet heel groot. We hebben in Nederland een klimaat dat snel verandert en het verleggen van grenzen als deze past perfect in het beeld dat deskundigen van deze verandering hebben. Het is iets dat de komende jaren waarschijnlijk dus vaker gaat gebeuren.

Bron: MeteoGroup.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Gerben » 22-07-2019 12:44

GFS-OPER gaat nog niet voor recordtemperaturen. Maximum rond de 35 graden

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2019

Bericht door Sebastiaan » 22-07-2019 12:58

MG gaat er wel voor.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2019

Bericht door John » 22-07-2019 13:01

Gerben schreef:
22-07-2019 12:44
GFS-OPER gaat nog niet voor recordtemperaturen. Maximum rond de 35 graden
O, gelukkig, MG gaat er wel voor. Ik was al bang voor een anticlimax. : :mrgreen:

Dank voor je update, Sebastiaan.

We moeten er toch niet aan denken dat alle ophef voor niets zal. Dat het slechts een nutteloze verpozing van vakantietijd is geweest. :lol:

Nee, het moet nu maar eens gebeuren hoor. Eindelijk van dat ellendige Warnsveld verlost. Wat een opluchting zal het zijn.
Een nieuw record van bijvoorbeeld 39,2 graden ergens in Brabant. Een nieuw piketpaaltje met beperkte levensduur. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door John op 22-07-2019 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie