Zomer 2019

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Gerben » 04-07-2019 07:26

Vorst aan de grond in Twente en Hupsel! Maandrecord voor Twente. Nooit eerder was het zo koud aan de grond in juli!

http://weergegevens.nl/extremes_mon.asp ... clude=True

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2019

Bericht door John » 04-07-2019 11:27

Gerben schreef:
04-07-2019 07:26
Vorst aan de grond in Twente en Hupsel! Maandrecord voor Twente. Nooit eerder was het zo koud aan de grond in juli!

http://weergegevens.nl/extremes_mon.asp ... clude=True
Kijk eens aan. Dat is een fijn verkwikkend bericht. :)

Ik vond het gistermiddag al bijzonder hoe laag de dauwpunten waren. Ik zag verspreid over het land +7 tot +5 graden.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2019

Bericht door John » 04-07-2019 11:36

Ko schreef:
04-07-2019 07:23
Kos, G.P.A. (Gerard) schreef:
04-07-2019 01:34
Helaas neemt de bewolkingskans toe en zonder zon zal het onaangenaam worden, zeker in het weekeinde als er voor de tijd van het jaar de koudst mogelijke lucht binnen gaat dringen. Even door de zure appel heen bijten.
Komend weekend zie ik voor hier max 22 graden en 19 graden. Ooit was het hier in juli weleens 11 tot 13 graden als max, wat heel wat kouder is. Bij een koudst mogelijke lucht denk ik tegelijk ook aan een zeer lage temp, wat hier helaas niet het geval zal zijn.
Ik lees hier een terugkerende verwarring, Ko.

De koudst mogelijke lucht in de zomer betekent niet automatisch de koudst mogelijke maxima. :lol:

Stel we hebben in juli een maximum van 12 graden dan komt dat niet doordat we in lucht zitten met minstens -3 tot -5 graden op 850hPa. Dat kun je echt vergeten.

Ik denk dat de koudst mogelijke lucht tegenwoordig in juli zal zijn rond 0 graden op 850hPa boven Brabant. Dan kan het nog altijd 17-18 graden worden bij intensieve zonneschijn.
Zouden we echter onder een regengebied zitten dat de hele dag blijft slepen dan kan 12 graden voorstelbaar zijn. Zeker als het dauwpunt in de aanvoerrichting lager is.

Om een koude julidag te hebben is dus niet noodzakelijk dat we in de koudst mogelijke luchtsoort zitten. Ook bij bijvoorbeeld +3 graden op 850hPa kan het aan de grond bij 12 graden blijven steken als regen, zware bewoling en juiste windrichting geen kans geven aan opwarming overdag. Voorwaarde is wel dat dauwpunt en natteboltemperatuur voor aanvang van de regen lager liggen dan 12 graden en/of de wind voert van elders lucht aan met die lage waarden terwijl het al regent.

ps. Ik zie overigens voor zondag 7 juli tot en met dinsdag 9 juli ook weer lage dauwpunten (ruim beneden 10 graden) in de EC pluim van middernacht.

Sebastiaan
Berichten: 12285
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2019

Bericht door Sebastiaan » 04-07-2019 13:14

Idd. laag dauwpunt. Prettig om te zien. Zo glijden we zonder al te veel problemen door een potentieel vervelende periode met heet weer.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Zomer 2019

Bericht door Gerard » 04-07-2019 13:48

John schreef:
04-07-2019 11:36
Ko schreef:
04-07-2019 07:23
Kos, G.P.A. (Gerard) schreef:
04-07-2019 01:34
Helaas neemt de bewolkingskans toe en zonder zon zal het onaangenaam worden, zeker in het weekeinde als er voor de tijd van het jaar de koudst mogelijke lucht binnen gaat dringen. Even door de zure appel heen bijten.
Komend weekend zie ik voor hier max 22 graden en 19 graden. Ooit was het hier in juli weleens 11 tot 13 graden als max, wat heel wat kouder is. Bij een koudst mogelijke lucht denk ik tegelijk ook aan een zeer lage temp, wat hier helaas niet het geval zal zijn.
Ik lees hier een terugkerende verwarring, Ko.

De koudst mogelijke lucht in de zomer betekent niet automatisch de koudst mogelijke maxima. :lol:

Stel we hebben in juli een maximum van 12 graden dan komt dat niet doordat we in lucht zitten met minstens -3 tot -5 graden op 850hPa. Dat kun je echt vergeten.

Ik denk dat de koudst mogelijke lucht tegenwoordig in juli zal zijn rond 0 graden op 850hPa boven Brabant. Dan kan het nog altijd 17-18 graden worden bij intensieve zonneschijn.
Zouden we echter onder een regengebied zitten dat de hele dag blijft slepen dan kan 12 graden voorstelbaar zijn. Zeker als het dauwpunt in de aanvoerrichting lager is.

Om een koude julidag te hebben is dus niet noodzakelijk dat we in de koudst mogelijke luchtsoort zitten. Ook bij bijvoorbeeld +3 graden op 850 hPa kan het aan de grond bij 12 graden blijven steken als regen, zware bewolking en juiste windrichting geen kans geven aan opwarming overdag. Voorwaarde is wel dat dauwpunt en natteboltemperatuur voor aanvang van de regen lager liggen dan 12 graden en/of de wind voert van elders lucht aan met die lage waarden terwijl het al regent.

ps. Ik zie overigens voor zondag 7 juli tot en met dinsdag 9 juli ook weer lage dauwpunten (ruim beneden 10 graden) in de EC pluim van middernacht.
Inderdaad, de laagste temperaturen op een julidag doen zich in langdurige regen voor. Dat hebben we een aantal jaren geleden een keer meegemaakt waarbij het, zo uit mijn hoofd, nog net 14 graden werd. De afschuwelijkste zomerdag die ik mij kan herinneren.
In het weekeinde - zondag - komt de lucht van hoge breedten en zonder zon zal het op de Wadden en in een deel van het noorden ook niet veel warmer dan 15 graden worden, in Breda 17 tot 18, aan de zuidkant van de flat 21 op het balkon 28.
Er zit maar één ding op: ga wandelen of fietsen in de bossen bij mooi weer of zoek een normale behuizing of laat de verhuurder de boel zo fatsoeneren dat het seizoensvriendelijk wordt.
Ik vrees dat we anders nog 5 maanden geklaag krijgen dat het zo warm is en dat de zon schijnt. :grmpf:

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Ko » 04-07-2019 16:07

Het is nog steeds niet de moeite waard je met het weer bezig te houden in deze zeer saaie periode. Dus hoog tijd voor de volgende zomerstop. Mij hoor je voorlopig niet meer 8-)
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2019

Bericht door John » 04-07-2019 17:37

Ko schreef:
04-07-2019 16:07
Het is nog steeds niet de moeite waard je met het weer bezig te houden in deze zeer saaie periode. Dus hoog tijd voor de volgende zomerstop. Mij hoor je voorlopig niet meer 8-)
Begrijpelijk, Ko.

Bovendien, we zijn hier met een kleine groep deelnemers en weten van elkaar wel wat de voorkeuren zijn.
Het heeft inderdaad geen zin om telkens aan te geven hoe warm het toch weer geworden is en de koelte voor je tegenvalt.
In feite zullen, zeker gezien je woonsituatie, alle zomerdagen met veel zon vervelend voor je zijn, want te snel te warm.
Koeler gaat het niet worden in de hoogzomer tijdens zonnige dagen. Maxima onder de 15 graden in Brabant zijn er dan alleen nog in je fantasie. :mrgreen:

Ted
Berichten: 4022
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 04-07-2019 18:14

.
Laatst gewijzigd door Ted op 14-02-2021 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Zomer 2019

Bericht door Gerard » 04-07-2019 19:46

Ted schreef:
04-07-2019 18:14
Thermisch dieptepunt.

Er wordt geroepen over een thermisch dieptepunt. Dat is absoluut niet het geval. Ook zal het landelijk 17 a 18 graden worden. Een thermisch dieptepunt hadden we bv. begin juli 1984. Het was een aantal dagen geheel bewolkt bij 13 tot 15 graden. Dan is het even blauwbekken.
Wacht maar af Ted, zondag en maandag in onze contreien en op de Wadden. Afgelopen nacht vroor het zelfs al (aan de grond) in het oosten van het land. ;)
Begrijpelijk die vorst, vanwege de kurkdroge grond in het oosten, in de woestijn keldert de temperatuur 's nacht ook tot onder nul.

De weerbureaus geven bij de verdere vooruitzichten een gemiddelde temperatuur over Nederland, maar 18 graden "landelijk" kan 14 graden in het noorden zijn en 22 in het zuiden.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Zomer 2019

Bericht door Daniël » 04-07-2019 20:09

Op RTL-Weer vandaag over de extreme afwijkingen van de wereldwijde zeewatertemperaturen op dit moment. Met daardoor ook een hittegolf in Alaska. Ook geen wonder dat wij ook deze zomer met alsmaar droog hogedrukweer te maken hebben, het zijn de sterke afwijkingen van de wereldwijde zeewatertemperaturen die dat veroorzaken. Een teken dat de klimaatverandering op hol geslagen is en zich nog veel sneller en nog veel feller zal manifesteren dan nu het geval is.
sst.anom.gif
GFSOPNH12_0_1.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie