Zomer 2019

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Zomer 2019

Bericht door Gerard » 18-07-2019 09:36

Daniël schreef:
18-07-2019 07:31
Gerard schreef:
17-07-2019 23:50
Interessante verhalen. V.w.b. de droogte: deze zomer staat qua droogte tot op heden op plaats 37 voor de hoofdstations gemiddeld, tegen plaats 1 voor de vorige zomer. Er is dus geen droge zomer, in het westen zijn zelfs stations die uitzonderlijk veel zomerneerslag hebben ontvangen. Zo heeft Den Helder rangnummer 62 van de 63 zomers waarvoor de neerslag is bijgehouden. Voor De Bilt geldt dat er 100 zomers droger waren.
Kom maar in het oosten des lands kijken, daar hebben wij wel last van droogte, zijn de bermen geel en zijn er beregeningsverboden afgekondigd.
Het gaat me om jouw volgende bewering: "Hoe komt het toch dat we ondanks een negatieve NAO toch met langdurige droogte te maken hebben? Heel vaak zijn zomers met een negatieve NAO nat en wisselvallig."

Ik constateer dat voor het grootste deel van het land geldt dat het nat en wisselvallig is. Zie de rangorde van droge en natte zomers die ik hierboven liet zien, ook voor de 5 hoofdstations gemiddeld geldt dat de zomer niet droog is. Dat de grond hier en daar droog is, dat is een erfenis van vorig jaar en het voorjaar.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Zomer 2019

Bericht door Hans » 18-07-2019 09:40

Mooi, er lijkt dus een weekje zomer aan te komen, werd tijd! :D

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2019

Bericht door Sebastiaan » 18-07-2019 11:12

Wellicht 35c midden volgende week. Afzien :mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2019

Bericht door John » 18-07-2019 11:28

Er lijkt in elk geval nog 'beweging' in de drukverdeling te blijven in onze omgeving, waardoor ook een toegenomen kans op afname van tropische hitte na woensdag.

Mijn grootste nachtmerrie, zeker als het samenvalt met werken, is een stabiele en zeer warme hoogterug, die het gewoon weken volhoudt, met hoogstens een kleine verstoring tijdelijk aan de rand. Waarbij er voortdurend zeer warme lucht op hoogte aanwezig is/ aangevoerd wordt.
En dan een positie van het hogedrukgebied aan de grond op een zodanige manier dat er weinig stroming staat of voortdurend aflandig en continentaal tropische lucht permanent een stempel op het weerbeeld drukt.

Het lijkt een kwestie van wachten wanneer zo'n situatie voor gaat komen in een van de toekomstige zomers.
Zeker voor het zuiden en zuidoosten van het land ligt dan een reeks van 15-20 tropische dagen op de loer.
Overigens heeft de zomer van 1976 volgens mij al in delen van Brabant een reeks van 15 tropische dagen gegeven.
Alleen waren de warmste dagen toentertijd nog net wat minder warmer dan in deze eeuw.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2019

Bericht door John » 18-07-2019 11:37

Gerard schreef:
18-07-2019 09:36
Daniël schreef:
18-07-2019 07:31
Gerard schreef:
17-07-2019 23:50
Interessante verhalen. V.w.b. de droogte: deze zomer staat qua droogte tot op heden op plaats 37 voor de hoofdstations gemiddeld, tegen plaats 1 voor de vorige zomer. Er is dus geen droge zomer, in het westen zijn zelfs stations die uitzonderlijk veel zomerneerslag hebben ontvangen. Zo heeft Den Helder rangnummer 62 van de 63 zomers waarvoor de neerslag is bijgehouden. Voor De Bilt geldt dat er 100 zomers droger waren.
Kom maar in het oosten des lands kijken, daar hebben wij wel last van droogte, zijn de bermen geel en zijn er beregeningsverboden afgekondigd.
Het gaat me om jouw volgende bewering: "Hoe komt het toch dat we ondanks een negatieve NAO toch met langdurige droogte te maken hebben? Heel vaak zijn zomers met een negatieve NAO nat en wisselvallig."

Ik constateer dat voor het grootste deel van het land geldt dat het nat en wisselvallig is. Zie de rangorde van droge en natte zomers die ik hierboven liet zien, ook voor de 5 hoofdstations gemiddeld geldt dat de zomer niet droog is. Dat de grond hier en daar droog is, dat is een erfenis van vorig jaar en het voorjaar.
Gekeken naar mijn achtertuin, dan is er vaker sprake van redelijke droogte dan en vaker al in de loop van het voorjaar.
Op jaarbasis is het gemiddeld natter geworden de laatste 30 jaar.
De regenhoeveelheden laten een andere spreiding zien over de seizoenen en doordat het gemiddeld zonniger is en de temperatuur gemiddeld hoger, is de verdamping toegenomen.
Met andere worden het effect van de toegenomen gemiddelde neerslaghoeveelheid op jaarbasis toont zich in de meeste jaren niet zo in de loop van de lente/ zomer.
Uiteraard zijn de zandgronden op hoogte het gevoeligst voor droogteverschijnselen.

Ook ik heb qua beleving ( van april tot en met september) niet het idee dat het natter wordt, terwijl de pure regenhoeveelheden een ander beeld tonen.
Ik heb er niet op gelet, maar zijn de cijfers omtrent regenduur in de periode april tot en met september aan het afnemen?

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Zomer 2019

Bericht door Gert » 18-07-2019 12:18

Gfs oper is een zeer warme run . Straks kijken naar de pluim

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Ko » 18-07-2019 12:42

John schreef:
18-07-2019 11:37
Ook ik heb qua beleving ( van april tot en met september) niet het idee dat het natter wordt, terwijl de pure regenhoeveelheden een ander beeld tonen.
Ik heb er niet op gelet, maar zijn de cijfers omtrent regenduur in de periode april tot en met september aan het afnemen?
Het hangt er sterk vanaf waar je zit. Het noordwestelijke deel van het land komt er al jarenlang een stuk natter vanaf dan het zuidoostelijke deel waar wij dus ook inzitten. Wij krijgen steeds de smalle puntjes aan regen, terwijl in noordelijk Nederland de regenband veel breder is en dus daar ook automatisch een langere regenduur oplevert.

Van de laatste jaren waren alleen juli 2017 en augustus 2014 uitzonderingen. Toen deed het zuiden wel goed mee met langdurig regen. In juli 2017 zelfs meerdere dagen tot ruim 50 mm.
De winters waren mooi, heel vroeger.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2019

Bericht door John » 18-07-2019 13:03

Ko schreef:
18-07-2019 12:42
John schreef:
18-07-2019 11:37
Ook ik heb qua beleving ( van april tot en met september) niet het idee dat het natter wordt, terwijl de pure regenhoeveelheden een ander beeld tonen.
Ik heb er niet op gelet, maar zijn de cijfers omtrent regenduur in de periode april tot en met september aan het afnemen?
Het hangt er sterk vanaf waar je zit. Het noordwestelijke deel van het land komt er al jarenlang een stuk natter vanaf dan het zuidoostelijke deel waar wij dus ook inzitten. Wij krijgen steeds de smalle puntjes aan regen, terwijl in noordelijk Nederland de regenband veel breder is en dus daar ook automatisch een langere regenduur oplevert.

Van de laatste jaren waren alleen juli 2017 en augustus 2014 uitzonderingen. Toen deed het zuiden wel goed mee met langdurig regen. In juli 2017 zelfs meerdere dagen tot ruim 50 mm.
Zeker, het zuidwesten van ons land, delen van Zeeland en Brabant zijn relatief droge delen van Nederland. Dit sluit aan op het relatief droge Vlaanderen en zuidoosten van Engeland.

Mij gaat het erom of er de laatste decennia een afname van de regenduur is in de periode april- september in ons deel van Nederland uiteraard.
Want stel: de regenhoeveelheid op jaarbasis neemt toe, de regenduur in genoemde periode neemt af, de zon zijn gemiddeld meer en het is gemiddeld warmer, dan is het volstrekt normaal dat de burger in genoemde periode geen beleving heeft van een natter weerbeeld.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 18-07-2019 13:14

.
Laatst gewijzigd door Ted op 14-02-2021 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Zomer 2019

Bericht door Gerard » 18-07-2019 13:22

Breda ligt dichter bij Vlissingen dan bij Maastricht, Breda kan je beter bij het zuidwesten rekenen en qua droogte klopt dat ook met de beleving in Rijen en Breda, want als we naar de hoeveelheid regen kijken voor dit hele jaar tot nu toe, dan heeft Vlissingen de minste neerslag van:

Den Helder • Schiphol • De Bilt • Leeuwarden • Eelde • vb Twenthe • Vlissingen • Rotterdam • Eindhoven • Maastricht • Hoofdstations

Vlissingen staat bij de top 4 droogste jaren (tot nu toe).

https://www.mscha.org/knmi/summer.cgi?s ... c&month=-1

Plaats reactie