Zomer 2019

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Pieter
Berichten: 3058
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Zomer 2019

Bericht door Pieter » 30-06-2019 10:46

Gevoelsmatig lijkt de maand juni hier in het westen niet recordwarm OK!! de maand begon en eindigde zomers tot tropisch. maar daartussen zit een periode met weinig zon, veel regen (142 mm in Purmerend) en lage temperaturen. Hier in het westen van Nederland werd op 10 dagen de 20C grens niet eens bereikt. In het oosten en zuiden van het land lagen de temperaturen echter hoger, daar misschien wel een maandwarmterecord.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Zomer 2019

Bericht door Gert » 30-06-2019 11:50

Snap ik Pieter. Ze kijken natuurlijk naar het landelijk hoofdkantoor. In het oosten is het zelfs te droog, om maar even te spiegelen.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Ko » 30-06-2019 12:14

Daniël schreef:
29-06-2019 07:23
Het wordt hoog tijd voor een zware VEI-6/VEI-7 vulkaanuitbarsting om de snelle klimaatverandering een halt toe te brengen. Veel vulkaanas en SO2 in de stratosfeer doet de zonne-instraling verminderen, waardoor het koeler wordt. Zie https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentr ... barstingen "Klimaateffecten van vulkaanuitbarstingen".
Goed nieuws: de Papoea vulkaan in Nieuw Guinea is afgelopen week tot een zware uitbarsting gekomen. De minimale stoot die zo'n uitbarsting moet hebben om het weer goed te kunnen beïnvloeden nadien is 15 km de atmosfeer in. De Ulawun vulkaan schoot z'n as tot 18 km hoog de lucht in.

Dus ergens tussen nu en eind 2021 mogen we rekenen op een zeer koude periode. In 1993 leverde het vijf koude tot zeer koude maanden op. Vergelijkbaar met 2013 met zes koude tot zeer koude maanden op rij.

Als die invloed het zomer halfjaar beslaat zal zomer 2020 of zomer 2021 een ouderwets koele kunnen worden. Wellicht rolt er zelfs een koud jaar uit omdat deze uitbarsting wat groter was en dus een grotere impact.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Zomer 2019

Bericht door Daniël » 30-06-2019 12:49

En de vulkaan Raikoke op de Koerilen heeft ook een fikse eruptie gehad, zie "Big Blast from Russian Volcano Raikoke". Meer over de Ulawun, zie "Ulawun in Papua New Guinea Has a Towering New Eruption"

Of deze twee ook VEI-6 erupties zijn, weet ik niet. Bij een VEI-6 eruptie moet de eruptiekolom minimaal 20 km hoog zijn.Maar een fikse VEI-6 is wel hard nodig om de klimaat af te doen koelen, waardoor er weer meer zee-ijs in het noordpoolgebied komt en de straalstroom daardoor ook weer sterker wordt.
Laatst gewijzigd door Daniël op 30-06-2019 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Zomer 2019

Bericht door Gerard » 30-06-2019 12:49

Ko schreef:
30-06-2019 07:04
Nee Gerard, dat is wat heel veel mensen fout doen. Het beste kun je alles dicht houden. Hou je alles open dan haal je nog eens extra alle hitte naar binnen en wordt het binnen net zo heet als buiten.

Het balkon ligt op het zuidzuidwesten dus de hele middag en avond de hete zon. De balustrade bestaat uit glas wat de grootste boosdoener is. Het broeit alsof je in een tuinkas zit.

Uiteraard hebben we heel grote zonneschermen waar vrijwel geen zon meer langs komt. Maar het creëert wel een dichte tunnel want alles is dan afgesloten. Dus die tunnelhitte komt dan nog eens bovenop de broeihitte van het glas en omdat het toch al een beschutte plek van zichzelf is.

Zonneschermen omhoog laten heeft geen zin want dan warmt alles ook vreselijk op zoals dan ook de hele gevel en niet te vergeten binnen omdat de zon dan vrij spel heeft door de ramen van de woning.

Dus misschien snap je nu dat het hier op balkon makkelijk 46 graden kan worden op dagen boven de 30 graden. Als maatregel hebben we het glas afgeschermd met witte doeken, om de ergste hitte wat te temperen. Maar het is een druppel op de gloeiende plaat. Daarom hebben we jaren terug al een airco aangeschaft.

En een koude douche nemen is het domste wat je kunt doen. Dan moet je lichaam alleen maar meer op temperatuur komen omdat je poriën dicht gaan zitten, je krijgt het dan juist alleen maar warmer.
Neem dan een ultrahete douche? ;) Toch zoeken mensen verkoeling in meer en zee en ze krijgen het niet warmer, dat koude water laat echt je lichaamstemperatuur zakken. De balustrade is dus inderdaad vrijwel een serre: wit schilderen dan maar die glazen platen. Die zonneschermen zijn mooi maar een groot deel van de muur van de flat is nog steeds onbedekt en als er niet een heel goede isolatielaag is gemaakt en de muren niet wit zijn dan dringt de warmte op die manier ook nog naar binnen. Ik denk dat er vooral ontwerp- en constructiefouten gemaakt worden.

Ik neem aan dat de airco een split-airco is, ik erger me aan de verkoop van die airco's waarbij je een slang uit het raam moet hangen, heel inefficiënt, echt energie weggooien.

In Alkmaar heb ik een nieuw appartementengebouw c.q. lage flat zien verrijzen met een geheel glazen pui op het zuiden: eigenlijk ben ik wel benieuwd of die mensen die daar wonen dezelfde ervaringen hebben of erger. Het lijkt mij dat het een afschuwelijke broeikas is, alhoewel ze de glazen voorpui wel weg kunnen schuiven grotendeels en dan blijven er lage glazen afscheidingswanden over. De trappenhal heeft ook een glazen wand en die lijkt potdicht.
Het gebouw werd zelfs genomineerd voor mooiste gebouw van Alkmaar.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Zomer 2019

Bericht door Gerard » 30-06-2019 13:07

De gemiddelde wereldtemperatuur doet niet zoveel na een flinke vulkaanuitbarsting, zoals we na de uitbarsting in 1992 van de Pinatubo hebben gezien, of het net een zetje kan zijn om weerpatronen om te gooien? Wie weet, een koude winter hebben we destijds niet gehad, pas in 1996 en 1997 hadden we er twee te pakken, maar toen was het zwavelzuur/sulfaat allang weer uit de stratosfeer verdwenen.
De vraag is ook of de huidige uitbarstingen veel SO2 de lucht inbrengen. Asdeeltjes duvelen zo weer naar beneden, die hebben geen effect op het klimaat.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Ko » 30-06-2019 13:18

Gerard schreef:
30-06-2019 12:49

Ik neem aan dat de airco een split-airco is, ik erger me aan de verkoop van die airco's waarbij je een slang uit het raam moet hangen, heel inefficiënt, echt energie weggooien.

In Alkmaar heb ik een nieuw appartementengebouw c.q. lage flat zien verrijzen met een geheel glazen pui op het zuiden: eigenlijk ben ik wel benieuwd of die mensen die daar wonen dezelfde ervaringen hebben of erger. Het lijkt mij dat het een afschuwelijke broeikas is, alhoewel ze de glazen voorpui wel weg kunnen schuiven grotendeels en dan blijven er lage glazen afscheidingswanden over. De trappenhal heeft ook een glazen wand en die lijkt potdicht.
Het gebouw werd zelfs genomineerd voor mooiste gebouw van Alkmaar.
Tja, een glazen gebouw in een tijd van extreme opwarming ... hoe dom! Maar het moet maar vaak genoeg zo heet worden als vorig jaar en dan leren ze het wel. Alhoewel je in Alkmaar niet zulke hete zomers hebt zoals in Brabant dus dat scheelt ook veel.

Het is een airco met een buitenunit, dus wel een slang door de muur. Maar die is uiteraard geheel dicht gemaakt eromheen zodat er geen valse lucht langs schiet. Bewust zo'n professionele genomen omdat we niet van half werk houden :lol: Eentje die je bij bedrijven ook vaak ziet, met een hoge capaciteit dus de hoogste stand gebruiken we zelfs nooit. Alleen toen het vorig jaar een paar keer bijna 38 graden was wel.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Gerben » 30-06-2019 13:39

Ko schreef:
30-06-2019 13:18


Tja, een glazen gebouw in een tijd van extreme opwarming ... hoe dom! Maar het moet maar vaak genoeg zo heet worden als vorig jaar en dan leren ze het wel. Alhoewel je in Alkmaar niet zulke hete zomers hebt zoals in Brabant dus dat scheelt ook veel.
Maakt niet uit of de zomers in Brabant warmer zijn. In Alkmaar schijnt zomers de zon veel meer!
Komen een aantal koude nachten aan. Geniet er maar van

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Ko » 30-06-2019 16:45

Gerben schreef:
30-06-2019 13:39

Maakt niet uit of de zomers in Brabant warmer zijn. In Alkmaar schijnt zomers de zon veel meer!
Als de temp lager is is de temp achter glas toch ook automatisch lager? Hier tenminste wel. En Alkmaar zonniger dan Breda? Ik kan je vertellen, hij schijnt hier vrijwel dagelijks vele uren in de zomer. Alkmaar is toch bij Gerard in de buurt, waar het altijd maar grijs kil en nat is? Alle fronten als ze er zijn, trekken dan steeds daarheen terwijl hier de zon blijft schijnen. Heeeeeel vaak gegaan zo! :mrgreen:
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 30-06-2019 20:51

.
Laatst gewijzigd door Ted op 14-02-2021 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie