Zomer 2019

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Pieter
Berichten: 3054
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Zomer 2019

Bericht door Pieter » 28-08-2019 19:01

Na een zeer warme, benauwde dag( 32 C ) volgde gisteravond een ( onverwachtse )onweersbui zoals je ze niet vaak mee maakt; S,middags waren er al sterk opbollende stapelwolken zichtbaar, mijn buurman begon net de tuin te sproeien toen het in de verte al rommelde,Op de buienradar was een flinke bui ten zuiden van Amsterdam zichtbaar die recht op Purmerend af koerste, , Ik adviseerde de buurman te stoppen met sproeien, het gerommel en de bliksem kwam snel dichterbij. Vanaf 21 uur barste het los met zware regenval, stormachtige vlagen, grote hagelstenen ratelden tegen het raam en voortdurend bliksem en donder, ook de temperatuur zakte van 29 naar 19 C. Na de bui zat er maar liefst 30 mm in de regenmeter(Purmer-Zuid) in de wijken De Gors 24 mm en Purmer Noord 17 mm, dus nog flnjke verschillen op korte afstand De hevige neerslag was zeer lokaal want collega,s uit Amsterdam West, Zaandam en Alkmaar hadden het alleen horen donderen Augustustotaal al158 mm.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Gerben » 28-08-2019 19:03

Beerta verpulverd het decaderecord van gisteren

https://www.wetterzentrale.de/extremes_ ... treem=X_TX

Afbeelding

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Zomer 2019

Bericht door Dick » 28-08-2019 21:47

Ongelooflijk dat dé zomer van mijn jeugd, die van 1976, dit jaar op zijn minst gëevenaard gaat worden (qua gemiddelde temperatuur). Ik moet dit echt laten bezinken. De warmte duurde eindeloos in mijn beleving als bijna elfjarige toen. Dit jaar heb ik dat gevoel niet, vorig jaar had ik het wel. De zomer van ‘19 die telkens piekte in de laatste week van de afzonderlijke drie maanden. Resulterend in een nipt recordwarme junimaand. Met drie weken koelte in juli (inclusief grondvorst in Twente en Hupsel) en de eerste zomerse dag die maand in De Bilt pas op de 22e (als aanloop naar een voor onmogelijk geachte hittepiek; de veertigplussers vlogen ons opeens om de oren). In augustus pas de tweede zomerse dag van de maand bij het KNMI op de 23e (als aanzet tot de tweede hittegolf van deze zomer). Zeer bijzonder allemaal.
Laatst gewijzigd door Dick op 28-08-2019 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2019

Bericht door John » 28-08-2019 22:30

Ja, zomer 1976, ik was toen 12. De zonnige, tropische dagen regen zich aaneen. Echter, de 35 graden werd niet bereikt.
De zomer van 2019 laat nog eens zien hoe makkelijk de warme lucht Nederland veroveren kan. Het blijkt ook uit je opsomming van zomerse dagen in De Bilt in juli en augustus.

Ik neem van zomer 2019 de 40,7 graden mee. :mrgreen:

Hans
Berichten: 1736
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Zomer 2019

Bericht door Hans » 28-08-2019 23:25

Er zullen nog veel meer van deze zomers komen de komende jaren, jammer genoeg! Ik heb persoonlijk wel heimwee naar de zomers van vroeger, die veel normaler waren met soms ook warmte, vaak korter durend en afgewisseld met killere en regenrijkere periodes.
Het nieuwe klimaat laat meer eentonigheid toe en dat is voor weerhobbyisten toch wat saaier.
Hoewel, ik probeer toch ook hieruit weer de interessante dingen te halen.
We gaan nu langzamerhand al een beetje naar de naderende herfst kijken.
Eens kijken of dat jaargetijde wat meer dynamiek geeft.
Vandaag trouwens nog weer tropisch in Enschede-W met 31.3 graden. Van mij mag het drastisch koeler worden...

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Gerben » 28-08-2019 23:33

De afkoeling is nabij. Zaterdag en misschien zondag nog tropisch. Daarna een heerlijk weertype met dauwpunten rond de 10 graden

Afbeelding

Hans
Berichten: 1736
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Zomer 2019

Bericht door Hans » 29-08-2019 08:57

Afgelopen nacht een mooie hoogte-onweershow met daverende donders en frequente bliksems die zeer fel wit waren. Eigenlijk is hoogte-onweer nog fraaier om te zien dan het vaak veel gevaarlijker verticale onweer.
Er viel een ruime hoeveelheid regen van dik 17 mm.
Het is nu lekker weer bij ruim 18 graden en als ik hier in het enschedese nog tot 25 graden kom wordt de hittegolf nog eens verlengd.
Eigenlijk zit ik er niet meer op te wachten....

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2019

Bericht door Sebastiaan » 29-08-2019 10:50

Met een gemiddelde temperatuur van 18,5 graden was de meteorologische zomer van 2019 in De Bilt anderhalve graad warmer dan gemiddeld. Dat is dezelfde temperatuur als de warme zomer van 2006 en alleen in 2003 en 2018 was het nog iets warmer. Sinds het begin van de metingen zijn nog nooit alle drie zomermaanden boven 18 graden uitgekomen. Verder verliep juni recordwarm, werd in juli het nationale hitterecord verpulverd en volgde de meest late hittegolf ooit in augustus.

Elke zomermaand heeft warmterecords verbroken en de zomer kenmerkte zich door perioden van ‘normaal’ zomerweer afgewisseld door extreem heet zomerweer. Het aantal tropische dagen is in De Bilt uitgekomen op 11 tegen 4 normaal en kwam alleen in 1976 en 2006 hoger uit met 13 tropische dagen. In het zuidoosten kwamen meer tropische dagen voor, in Arcen maar liefst 15. Dit was geen record, want in 1995 telde het weerstation 23 tropische dagen en in 1947 telde Maastricht er 21. Vorige zomer telde De Bilt 8 tropische dagen en Arcen 19.

Het aantal zomerse dagen van 25 graden of meer komt uit op 25 tegen 21 normaal. Het aantal warme dagen boven 20 graden komt in De Bilt uit op 73 tegen 60 normaal.

Warmste juni ooit gemeten
In juni was het op hoofdstation De Bilt de warmste 2, 25 en 29 juni ooit gemeten. De maand was in zijn geheel recordwarm met 18,1 graden tegen 15,6 graden normaal. In het oosten van Brabant en in Noord-Limburg kwam het eind juni tot de eerste regionale hittegolf en in de Achterhoek werd het op 25 juni maar liefst 36,5 graden.

De eerste helft van de maand kende ook nog een paar koele dagen, zo werd het 12 juni in Voorschoten 14,1 graden, het laagste maximum van deze zomer. Koude nachten kwamen niet veel voor, wel zwoele nachten eind juni. Op de 25e daalde de temperatuur naar 19,5 graden in De Bilt en 21,9 graden in Maastricht. Niet eerder was het zo warm in een juninacht.

Kouderecord gevolgd door nationaal hitterecord
Juli was in zijn geheel ook warm, maar met 18,8 graden tegen 17,9 graden normaal kwam de maand niet in de top-10 met een 14e plek. De eerste helft van de maand was vrij koel en had zelfs een kouderecord in het oosten van het land. Zo werd het op 4 juli op weerstation Twente 3,9 graden en -1,6 graden aan de grond. Nachtvorst in juli is niet uniek, maar zo’n lage waarde is sinds het begin van de metingen aan de grond in 1971 niet voorgekomen. Op 10 juli noteerde Twenthe opnieuw nachtvorst met -0,7 graden. Verder verliep 8 juli fris met in De Bilt 16,7 graden.

De koelte werd gevolgd door een extreme hittegolf in vrijwel het hele land, zelfs op de Wadden. Tussen 23 en 26 juli werden niet alleen de dagrecords verpletterd, maar zelfs de alltimerecords van vrijwel alle weerstations in Nederland. Zowel op 24, 25 als 26 juli ging het kwik over het oude nationale record van 38,6 graden, gemeten op 23 augustus 1944 te Warnsveld. Op 24 juli noteerde Eindhoven 39,3 graden. Een dag later ging dit record er opnieuw aan. Weerstation Gilze-Rijen mat een maximum van 40,7 graden en veel meer stations in Zeeland, Brabant, Limburg, de Achterhoek en Twente gingen over de magische grens van 40 graden. Ook op 26 juli werd het extreem heet met in Volkel 40,1 graden. Ook in De Bilt werd het oude record van 35,7 graden uit 2006 en 2018 drie keer overtroffen. Inmiddels is het hitterecord daar 37,5 graden, gemeten op 25 juli.

Ook de nachten waren zeer warm met op grote schaal temperaturen boven 20 graden. Weerstation Twenthe noteerde op 26 juli een minimum van 23,1 graden. Alleen vorig jaar hadden we nog een warmere nacht, toen Deelen op 27 juli niet onder 24,4 graden kwam.

Tweede officiële hittegolf recordlaat
Ook afgelopen augustus was de koek nog niet op. Na een wisselvallige start met normale temperaturen eindigde de maand met een tweede officiële hittegolf en dit was in De Bilt ook meteen de meest late ooit gemeten. Op 27 augustus werd het op het hoofdstation met 32,8 graden recordwarm. Eindhoven en Heino noteerden 34,3 graden. Op 25 augustus noteerde De Bilt ook al een datum-warmterecord. Voor het oosten en zuidoosten was een hittegolf zo laat in het zomerseizoen niet uniek. Sinds 1901 is het acht keer nóg later in de zomer tot een regionale hittegolf gekomen, waarvan twee keer in september. Drie regionale hittegolven in één jaar hadden we slechts vijf keer eerder.

De gemiddelde augustustemperatuur komt in De Bilt uit op circa 18,4 graden tegen 17,5 graden normaal. Daarmee is augustus de derde zomermaand op rij met een gemiddelde temperatuur boven 18 graden. Ook dat is nog niet eerder voorgekomen.

Bron: Jordi Huirne, MeteoGroup.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Zomer 2019

Bericht door Hans » 29-08-2019 12:21

Ik zie nog altijd niet in waarom sommigen naar zomers uit de jaren '60 terug verlangen. Die zouden kouder en natter zijn, maar in mijn beleving waren die helemaal niet zo koud en nat als nogal eens wordt verteld. Ook begrijp ik totaal niet dat mensen de bijna voorbije zomer en die van vorig jaar verafschuwen. Mogelijk zit er nog een toegift in het vat? :applaus:

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2019

Bericht door John » 29-08-2019 17:20

Hans schreef:
29-08-2019 12:21
Ik zie nog altijd niet in waarom sommigen naar zomers uit de jaren '60 terug verlangen. Die zouden kouder en natter zijn, maar in mijn beleving waren die helemaal niet zo koud en nat als nogal eens wordt verteld. Ook begrijp ik totaal niet dat mensen de bijna voorbije zomer en die van vorig jaar verafschuwen. Mogelijk zit er nog een toegift in het vat? :applaus:
Ik begrijp het totaal wel. :lol:
Ik begrijp ook dat er mensen zijn die de voorbije zomer en die van vorig jaar koesteren. 8-)
Dat is een kwestie van inleving. ;)

Jouw beleving van de zomers van weleer sluit niet aan bij de cijfers over de temperaturen in de zomers van weleer. Dat weet je natuurlijk al. :D

Plaats reactie