Zomer 2019

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2019

Bericht door John » 27-08-2019 12:25

Gerard schreef:
27-08-2019 10:48
Het IJsselmeer was nu de bron van vocht voor de - snelle - vorming van de buien. Het was een fraai gezicht de ontladingen aan de oostelijke hemel vanaf hier in Schoorl. Zeer lokale neerslag, het VWK-station bij Stavoren heeft aardig wat neerslag ontvangen - 6.4 mm- het nabij liggende KNMI-station staat op 0 mm.
Ik verheug me in het najaar ook op situaties met polaire onweersbuien aan de kust en/of over het westen van het land, in de avond, waarbij het stil en helder weer is in het binnenland. Het zicht op ontladingen is dan maximaal. Ik kan er nog steeds schier eindeloos naar kijken.

Frans
Berichten: 301
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Zomer 2019

Bericht door Frans » 27-08-2019 12:44

dan boven op de dijk gaan kijken hoe ze over de noordzee aankomen.
De NW circulaties in September zijn ook mijn favoriet

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Zomer 2019

Bericht door Edward » 27-08-2019 13:31

Kos, G.P.A. (Gerard) schreef:
27-08-2019 10:48
Het IJsselmeer was nu de bron van vocht voor de - snelle - vorming van de buien. Het was een fraai gezicht de ontladingen aan de oostelijke hemel vanaf hier in Schoorl. Zeer lokale neerslag, het VWK-station bij Stavoren heeft aardig wat neerslag ontvangen - 6.4 mm- het nabij liggende KNMI-station staat op 0 mm.
Die convectie was - uiteraard - elevated en heeft heel weinig met het IJsselmeer te maken, dat sowieso de hele dag ontkoppeld is van de vrije atmosfeer. Zoals Gert wil aangeven, was de laag rond 700 hPa en iets hoger gewoon veel te droog (eerder). Dat is vannacht duidelijk minder geworden en met een beetje convergentie (in de subtiele thermische vore) kan dat een bui opleveren. Tot op zekere hoogte is er een samenhang tussen die twee.... Grenslaagvocht is er meestal voldoende, in het oosten minder dan in het westen (met daardoor in het westen een lagere "convectietemperatuur"), en in deze situatie is dat in de vroege nacht een residulaag op ruwweg 400-1400 meter, die nog lange tijd na-ijlt en bijna droogadiabatisch is. Daarnaast kan de zeewind met name in de namiddag en vooravond ook nog een rol spelen in het veroorzaken van convergentie, maar dat is denk ik bekend: je ziet wel eens diepe cumuli of onweer ontstaan op de convergentie tussen de zeewind en achtergrondwind. In het algemeen zal het eerder door zeewind verstoorde windveld ook in de vroege nacht lokaal zones met extra convergentie blijven geven. Zie verder ook progtemps van de modellen.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Zomer 2019

Bericht door Vincent » 27-08-2019 13:35

De recordlate hittegolf is nu ook een feit! We kunnen nu toch echt wel spreken van een tweede topzomer op rij, als de eerste 20 dagen van juli niet zo koel waren geweest was het record van vorig jaar waarschijnlijk alweer gebroken!
Laatst gewijzigd door Vincent op 27-08-2019 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2019

Bericht door Sebastiaan » 27-08-2019 14:04

Vincent schreef:
27-08-2019 13:35
De recordlate hittegolf nu ook een feit! We kunnen nu toch echt wel spreken van een tweede topzomer op rij, als de eerste 20 dagen van juli niet zo koel waren geweest was het record van vorig jaar waarschijnlijk alweer gebroken!
Aha, dat heb ik nog niet uitgezocht! Boeiende constatering. Alle 3 boven de 18 graden :hamer:
Toch went de hitte/warmte. Wellicht speelt voor mij een rol dat ik de zon eind augustus niet zo vind branden.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Zomer 2019

Bericht door Vincent » 27-08-2019 14:37

Klopt, in vergelijking met de monsterhittegolf van vorige maand valt de warmte nu nog heel erg mee. ;)

Frans
Berichten: 301
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Zomer 2019

Bericht door Frans » 27-08-2019 14:44

dat is dan toch echt per persoon verschillend.
Ik vind het behoorlijk benauwd overkomen nu, onprettiger dan de 38+ die ik in juli meemaakte

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2019

Bericht door John » 27-08-2019 15:45

Ik vond het zaterdag eh zondag nog best gaan overdag, ondanks al 30 graden in Rijen.
Sinds gisteren is het door oplopende dauwpunten aanzienlijk benauwder/ drukkender buiten en meer warmtegevoel in schaduw ook. In de zon vind ik onprettig. Die koperen ploert steekt. Daar went voor mij niets aan. Mijn lichaam wenst niet door de zon beschenen te worden, midden op de dag, bij meer dan 30 graden en dauwpunten tussen 16 en 22 graden. Ik vind het een gezond standpunt van mijn lichaam. :D

Grappig dat sommigen de lagere zonnestand als factor noemen om de zon minder warm te vinden.
Juist bij een wat schuinere stand van de zon wordt een groter lichaamsoppervlak beschenen onder een rechtere hoek beschenen. Wat een zin, ik hoop maar dat het duidelijk is. :lol:

Anders gesteld: een donker geverfde deur op het zuiden klemt bij zonnig weer in april of augustus meer dan in mei, juni of juli. :D

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Gerben » 27-08-2019 15:52

John schreef:
27-08-2019 15:45

Grappig dat sommigen de lagere zonnestand als factor noemen om de zon minder warm te vinden.
Juist bij een wat schuinere stand van de zon wordt een groter lichaamsoppervlak beschenen onder een rechtere hoek beschenen. Wat een zin, ik hoop maar dat het duidelijk is. :lol:
Zonnestralen hebben nu langer door de atmosfeer gereisd. Langere tijd om te koelen...en dezelfde zonnestralen moeten een groter oppervlak opwarmen. Waar is Ko? Tijdje niet meer gesignaleerd. Tijd voor een Ko-alarm!

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2019

Bericht door Sebastiaan » 27-08-2019 17:36

Vanmiddag was ik in de Hilversumse Meent op bezoek bij mensen. Toen ik op het punt stond om te vertrekken, keek ik naar buiten (dat heb je als weerliefhebber al snel :lol: ) en ik zag druppels. Is de buurman aan het sproeien? Nee, dus! Ik ga naar buiten en ja hoor, echte regen. Warm voelend! Alsof je onder de douche staat, standje 'besparen' of in de tropen. Apart om regen te zien bij veel licht, boven mij ook geen donkere wolken, wel bewolkt, grijzig, wittig van kleur. Ik enthousiast sms-en met een vriend en die zag op de radar dat er drie buitjes boven NL waren: Hilversumse Meent, Oss en de Veluwe. Die van mij nauwelijks waarneembaar met de radar.
Uiteraard heb ik de fiets gepakt om terug te gaan naar Bussum. Wat een belevenis. Hond mee, maar die sloot voornamelijk zijn ogen. Eerst lichte regen, later matig, en eventjes echt zwaar. Bij de lichte regen voelde ik warme regendruppels. Bij de intensere neerslag voelde het koeler aan, zonder dat ik het echt koud kreeg. Ondertussen scheen ook de zon volop en donderde het hoog in de lucht. Ik zag een regenboog vlak voor me op straat, 1 meter hoog, paar meter breed en die schoof mee toen ik de straat in reed. In Bussum aangekomen regende het nog steeds, maar de intensiteit werd al minder. Zodat ik zonder hemelwater arriveerde. Ondertussen wel kletsnat, maar een bijzondere ervaring rijker.
Nu voelt het buiten echt zwoel aan.

Plaats reactie