Zomer 2019

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Johan
Berichten: 350
Lid geworden op: 10-01-2018

Re: Zomer 2019

Bericht door Johan » 24-06-2019 19:58

Ted schreef:
24-06-2019 18:00
John schreef:
24-06-2019 17:40
Ik zag zojuist dauwpunten tot 20 en 21 graden boven het midden van Frankrijk, Sebastiaan.
Vochtige troep! Wordt nog beroerder. Het is pas 24 juni en ik ben de zomer nu al meer dan zat. Je hoeft in je vrije tijd ook nergens heen te gaan. Je hoef niet naar het strand, een zwembad, een leuk terras etc. te gaan. Iedereen is daar dan te vinden. Even een patatje, een broodje of wat anders is ook niet meer te doen. Moet je onderhand een half uur zweten voordat je aan de beurt bent. Overal is het een gekkenhuis.

In de jaren 70 keek ik naar de zomer uit. Toen waren de warme dagen leuk. Het was dragelijk en je waardeerde het. Vroeg je bed uit omdat de afkoeling vaak alweer in zicht is. Tegenwoordig hik ik tegen de zomer aan. Wordt niet aangenaam warm, maar meteen smerig en vaak vochtig heet. De zomer waardeer ik tegenwoordig totaal niet meer. Kijk nu al naar de herfst uit. Alleen vorig jaar was de lucht veel droger.
Ah je weet het ! Ook ik ben die zomer nu al kotsbeu, zo kort na de astronomische start & drie weken na de weerkundige start. Eén lichtpuntje : De temps duikelen naar dragelijker waarden, eens juli op de kaart. Hopelijk blijft die rothitte dan voor eeuwig weg, maar vrees er een beetje voor. Maar elk moment desbetreffend is dan meegenomen.

Johan
Berichten: 350
Lid geworden op: 10-01-2018

Re: Zomer 2019

Bericht door Johan » 24-06-2019 20:01

John schreef:
24-06-2019 17:40
Ik zag zojuist dauwpunten tot 20 en 21 graden boven het midden van Frankrijk, Sebastiaan.
Hela hola ! Ook hier in Midden-België !

Johan
Berichten: 350
Lid geworden op: 10-01-2018

Re: Zomer 2019

Bericht door Johan » 24-06-2019 20:03

Johan schreef:
24-06-2019 19:58
Ted schreef:
24-06-2019 18:00
John schreef:
24-06-2019 17:40
Ik zag zojuist dauwpunten tot 20 en 21 graden boven het midden van Frankrijk, Sebastiaan.
Vochtige troep! Wordt nog beroerder. Het is pas 24 juni en ik ben de zomer nu al meer dan zat. Je hoeft in je vrije tijd ook nergens heen te gaan. Je hoef niet naar het strand, een zwembad, een leuk terras etc. te gaan. Iedereen is daar dan te vinden. Even een patatje, een broodje of wat anders is ook niet meer te doen. Moet je onderhand een half uur zweten voordat je aan de beurt bent. Overal is het een gekkenhuis.

In de jaren 70 keek ik naar de zomer uit. Toen waren de warme dagen leuk. Het was dragelijk en je waardeerde het. Vroeg je bed uit omdat de afkoeling vaak alweer in zicht is. Tegenwoordig hik ik tegen de zomer aan. Wordt niet aangenaam warm, maar meteen smerig en vaak vochtig heet. De zomer waardeer ik tegenwoordig totaal niet meer. Kijk nu al naar de herfst uit. Alleen vorig jaar was de lucht veel droger.
Ah je weet het ! Ook ik ben die zomer nu al kotsbeu, zo kort na de astronomische start & drie weken na de weerkundige start. Eén lichtpuntje : De temps duikelen naar dragelijker waarden, eens juli op de kaart. Hopelijk blijft die rothitte dan voor eeuwig weg, maar vrees er een beetje voor. Maar elk moment desbetreffend is dan meegenomen.
Vandaar dat mijn weerkundige job vroeger veel leuker was. Ik schreef al dat ik er sinds vorig jaar definitief genoeg van heb. Eén troost : Ik heb deze weken haast geen shiften meer. Aan de weekendshiften van komend weekend wil ik even niet denken.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Zomer 2019

Bericht door Daniël » 24-06-2019 20:04

Maandverwachting voor juli volgens de Britse MetOffice, de maandverwachting voor het oosten van Engeland kun je ook op ons land toepassen.
Saturday 29 Jun - Monday 8 Jul
On Saturday a band of showery rain, with the risk of thunder, will spread erratically from the west, introducing fresher conditions. The hot and humid conditions will likely be confined to the east on Sunday. By Monday,the fresher conditions will spread to all areas. It will likely stay drier across the south and southeast though. Thereafter, as we go into early July the most likely scenario is for a continuation for warm or very warm, locally hot, and potentially thundery, weather possible for parts of the UK. There is likely to be occasional spells of dry and fine weather. Temperatures will return closer to normal after a potentially very warm or hot spell of weather at the start of the period.

Tuesday 9 Jul - Tuesday 23 Jul
During the first half of July confidence in the forecast becomes very low. It seems most probable that high pressure will be close to the north and east of the UK, with lower pressure and Atlantic frontal systems nearer the southwest. This would bring more unsettled weather over southern and southwestern parts of the UK, with some rain or showers. However, the north and east would see more in the way of drier and settled weather. Temperatures during this period are likely to be around or slightly above normal.
Zie ook op Netweather.tv "Monthly weather forecast for the UK".

De huidige hittegolf stond niets eens vermeld in het ECMWF-maandmodel op http://effis.jrc.ec.europa.eu/applicati ... -forecast/. Of de hitte werd juist boven Oost-Europa verwacht.
Schermafdruk_2019-06-24_19-47-13.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2019

Bericht door Sebastiaan » 24-06-2019 20:23

http://weergegevens.nl/extremes_mon.asp ... clude=True

Vandaag waarschijnlijk een top 10 notering voor De Bilt (etm. gem.). Eindhoven is in de race voor de top 10 voor alle stations. Juni.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Gerben » 24-06-2019 20:33

En morgen misschien een junirecord. Gokje met Hupsel of Heino

http://weergegevens.nl/extremes_mon.asp ... clude=True

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Zomer 2019

Bericht door Daniël » 24-06-2019 21:55

Vorig jaar juli maakte het Azorenhoog constant verbinding met een hoog boven het noorden van Scandinavië. Dit werd veroorzaakt door de compacte polaire vortex boven het noorden van Canada en Groenland die als lopende band voor WAA naar het noordooosten richting Scandinavië werkte. Maar dat zie ik nu niet zo snel gebeuren, wel dat de uitloper van het Azorenhoog volgens ECMWF 12h-run op 240h naar het oosten doorschuift en zich later ontwikkelt tot een zelfstandig hoog boven Scandinavië/Oost-Europa. Waardoor de kans groot is dat de hitte op termijn terugkeert.
compday.ucNt_teS5t.gif
compday.faNpNp7CcR.gif
compday.BWhC2LVubV.gif
compday.AGB3GUrbUl.gif
ECMOPNH12_240_1.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Gerben » 24-06-2019 22:08

Daniël schreef:
24-06-2019 21:55
Vorig jaar juli maakte het Azorenhoog constant verbinding met een hoog boven het noorden van Scandinavië. Dit werd veroorzaakt door de compacte polaire vortex boven het noorden van Canada en Groenland die als lopende band voor WAA naar het noordooosten richting Scandinavië werkte.
En wat was de oorzaak van de compacte polaire cortex?
Laatst gewijzigd door Gerben op 24-06-2019 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Zomer 2019

Bericht door Jaap » 24-06-2019 22:31

Het verhaal van wanneer van een landelijke hittegolf gesproken kan worden, vind ik nog altijd niet reèel. (Als het in De Bilt 5 dagen......enz.) Ik heb er al eerder over geschreven, maar er kwam niet veel respons. Een landelijke hittegolf mag het volgens mij heten, als het gemiddelde van alle officiële stations 5 dagen.....enz. Als je dat toepast, heb je veel minder landelijke hittegolven, maar meer regionale. Veel realistischer toch?
Het zelfde geldt voor koudegolven. Het zelfde zou je kunnen doen met alle officiële VWK-stations. Maar ja, de cijferjagers onder ons zijn behoudend. Zo'n omschakeling trekken ze niet. In ieder geval zal volgens deze norm nu nog geen landelijke hittegolf aan de orde zijn, maar regionaal wel.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Zomer 2019

Bericht door Daniël » 25-06-2019 07:18

Gerben schreef:
24-06-2019 22:08
Daniël schreef:
24-06-2019 21:55
Vorig jaar juli maakte het Azorenhoog constant verbinding met een hoog boven het noorden van Scandinavië. Dit werd veroorzaakt door de compacte polaire vortex boven het noorden van Canada en Groenland die als lopende band voor WAA naar het noordooosten richting Scandinavië werkte.
En wat was de oorzaak van de compacte polaire cortex?
Ik denk dat het de de naweeën waren van de zeer sterke SSW in februari vorig jaar, waarbij de poolwervel uit elkaar werd geslagen. Op "Sudden Stratospheric Warming: de naweeën van de winter" daarover het volgende:
Groenlandse kou zorgt voor zonnige en droge zomer

Begin juni bleef de poolwervel eveneens sterk versplinterd. Wel hebben we gezien dat één segment van de Polar Vortex zich geleidelijk bij Groenland nestelde. In tegenstelling tot wat je zou denken heeft deze Groenlandse depressie een zeer gunstig effect gehad op het weer in West-Europa. Aan de voorzijde (oostkant) van het laag konden namelijk keer op keer uitlopers van het Azorenhoog over West-Europa uitrollen. Met als gevolg een recorddroog begin van de zomer. Juni en juli behoren tot de droogste maanden in hun meetreeks.
En verder denk ik ook dat er andere factoren meespeelden in het ontstaan en het in stand houden van de compacte polaire vortex, zoals bepaalde afwijkingen van het wereldwijde zeewatertemperatuur, ijsbedekking Noordpoolgebied (vooral Barents- en Karazee).

Plaats reactie