Zomer 2019

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 16-06-2019 09:15

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 16-06-2019 09:16

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2019

Bericht door John » 16-06-2019 10:12

Ko schreef:
15-06-2019 12:13
John schreef:
15-06-2019 10:57
Het ziet er naar uit dat de warme lucht zich beperkt tot een of twee dagen.

:D
Helemaal niet erg. Makkelijk mee te leven, als het ervoor en erna weer koel is.
Vorig jaar zaten we ZEVEN MAANDEN in de warmte tot intense hitte.
Het lijkt ook nu nog hitte van korte duur, woensdag. Toch ben ik er niet geheel gerust op. Warme lucht blijft steeds nabij boven het midden van Europa.

Het is bijna niet voorstelbaar: de komende juli, augustus en september rond normaal of aan de koele kant.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Zomer 2019

Bericht door Gert » 16-06-2019 11:22

Weer een interessant artikel over de extreme onweerssituatie van vorige week.

http://www.weer.nl/mobiel/nieuws/detail ... de-5-juni/

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2019

Bericht door John » 16-06-2019 11:46

Gert schreef:
16-06-2019 11:22
Weer een interessant artikel over de extreme onweerssituatie van vorige week

http://www.weer.nl/mobiel/nieuws/detail ... de-5-juni/
Het is een mooi verhaal. Ik vind het enigszins overdreven. Er ontstaan best vaak zware onweersbuien vanaf enige hoogte.
De convectietemperatuur aan de grond wordt regelmatig niet gehaald. Anders was het feit dat er een koele achtergrondwind stond uit het noorden, onder in de inversie.
Overigens zien we ook dit verschijnsel vaker bij een thermisch laag dat vanuit Frankrijk of het uiterste westen van Duitsland langs zij komt, maar niet altijd gecombineerd met een zuidzuidoostelijke bovenstroming. Het grensvlak (inversie) had hierdoor extra karakter, zoals ook beschreven wordt. Stromingssnelheid in beide luchtsoorten zorgde voor golven en daarmee een push aan opstijgende lucht.

In het algemeen kennen we, naar mijn idee, vaker buien gevormd vanaf enige hoogte, dan met een rechtstreekse voeding vanaf het grondoppervlak. Als weerman, ouder dan een halve eeuw, noem ik ze nog altijd castellanusbuien.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2019

Bericht door Sebastiaan » 16-06-2019 11:51

http://www.weer.nl/nieuws/detail/2019- ... te-worden/

De verwachting van warmte en droogte gaat vooral op voor juli. Dus dat is afwachten.

Juni lijkt nat te worden, maar is wel warm.

Verder wijzen ze op een positieve NAO, terwijl die juist negatief was.

De nieuwe zomerverwachting, gemaakt door de deskundigen van World Climate Service, is uit. Hij gaat uit van een herhaling van de zomer van vorig jaar. Mét de droogte en de hittegolven die we toen hadden. De nadruk zou op juli moeten liggen. In augustus – en ook dat gebeurde vorig jaar – een mogelijke toename van de wisselvalligheid, door lagedruk bij de Britse eilanden.

De winter is nog maar net voorbij, of we werpen onze blik alweer vooruit op de komende zomer. Ook vorig jaar om deze tijd stond in de verwachting van WCS een warme en droge zomer met een grote kans op een paar hittegolven. We weten nog goed wat daarvan terecht is gekomen. Mocht de zomerverwachting voor dit jaar bewaarheid worden, dan zou de droogte die vooral in de gebieden ten oosten van ons, delen van de Alpen en Italië nog steeds aanhoudt, verder verscherpen.

Weer een warme zomer?
En dan de komende zomer. Kijk je naar de modelberekeningen van de Amerikaanse weerdienst en van het Europese Centrum voor middellange termijn verwachtingen, dan gaan beide voor de zomermaanden van hogedruk uit. Het ECMWF legt de hogedruk ten noorden van ons boven de Noordzee en het zuiden van Scandinavië, de Amerikaanse berekening komt met een meer westelijke positie in de buurt van IJsland op de proppen. Lagedrukgebieden zouden door deze hardnekkige hogedruk de rest van deze lente, in juni en vooral juli moeten worden tegengehouden.

Wat zegt het verleden?
Een andere manier van naar de toekomst kijken is de aanloop van de afgelopen maanden naar de zomer als uitgangspunt te nemen en vergelijkbare situaties te zoeken in het verleden. Van destijds weet je hoe het afliep. Het beeld dat uit deze manier van werken naar voren komt, is wat gemengder. De grote gemene deler komt met voor vrijwel geheel Europa warmere dan normale omstandigheden in de zomer, met vooral in de zuidelijke helft van Europa ook droogte. Voor (een deel van de) Britse eilanden wordt in juli al neerslag verwacht en er zijn duidelijk aanwijzingen voor toenemende lagedrukinvloed ook in onze omgeving in de augustusmaand.

Belangrijkste drijvers
Belangrijkste drijvers voor het zomerweer de komende maanden zouden de hogedruk in het noorden en de aanhoudende positieve NAO-fase moeten zijn. Verder spelen de verdelingen in zeewatertemperaturen, die ook tot het bijzondere weer in februari hebben geleid, tijdens de komende zomer een belangrijke rol, zo is de verwachting van de mensen van WCS.

Betrouwbaarheid niet groot
Omdat het pakket aan verwachtingen toch ook de nodige tegenstrijdigheden bevat, is de betrouwbaarheid van deze zomerverwachting gering tot gematigd. In september en in oktober zullen we opnieuw een analyse maken van wat er uiteindelijk is gebeurd. Om er weer van te leren

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Gerben » 16-06-2019 11:58

Gert schreef:
16-06-2019 11:22
Weer een interssant artikel over de extreme onweersituatie van vorige week

http://www.weer.nl/mobiel/nieuws/detail ... de-5-juni/
Zwaartekrachtsgolven! :protest: Ik denk dat die Casper niet eens 0,000001% van de ART begrijpt. Wat een kletskoekverhaal

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Ko » 16-06-2019 15:25

Wat betreft de zomerverwachting van Sebastiaan, ik geloof er niet zo in. Geen herhaling van vorig jaar. Er zijn nog nooit twee zeer hete zomers op rij geweest, en dan van het kaliber 2018, 2003 en 1947. En het is nu al totaal anders dan vorig jaar. Zo is juni nu al een natte maand, vorig jaar kwam ik voor de hele maand rond 3 mm uit. Verder een stuk minder warm en minder zonnig.

Uiteraard kunnen juli en augustus bloedheet verlopen, met de climax in juli. Toch vind ik dat raar. Na zoveel hete juli's zou je eerder weer eens een koele juli verwachten. Van mij mag er nu juist een juli 2000 komen, gemiddeld rond 15 graden en zeer nat.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2019

Bericht door John » 16-06-2019 17:41

Ko schreef:
16-06-2019 15:25
Wat betreft de zomerverwachting van Sebastiaan, ik geloof er niet zo in. Geen herhaling van vorig jaar. Er zijn nog nooit twee zeer hete zomers op rij geweest, en dan van het kaliber 2018, 2003 en 1947. En het is nu al totaal anders dan vorig jaar. Zo is juni nu al een natte maand, vorig jaar kwam ik voor de hele maand rond 3 mm uit. Verder een stuk minder warm en minder zonnig.

Uiteraard kunnen juli en augustus bloedheet verlopen, met de climax in juli. Toch vind ik dat raar. Na zoveel hete juli's zou je eerder weer eens een koele juli verwachten. Van mij mag er nu juist een juli 2000 komen, gemiddeld rond 15 graden en zeer nat.
juli gemiddeld rond 15 graden? Hoe doen we dat?

Dat betekent bij bijvoorbeeld als richtlijn alle nachten 13 graden en alle dagen 17 graden. Of alle nachten 12 graden en alle dagen 18 graden.

Om dat nog te behalen in juli moeten we heel veel wolken hebben en geregeld, bijna dagelijks, neerslag. Bovendien een doorstaande stroming vanaf de noordelijke oceaan. :roll:

Hans
Berichten: 1292
Lid geworden op: 31-12-2004
Contacteer:

Re: Zomer 2019

Bericht door Hans » 16-06-2019 18:03

Gerben schreef:
16-06-2019 11:58
Zwaartekrachtsgolven! :protest: Ik denk dat die Casper niet eens 0,000001% van de ART begrijpt. Wat een kletskoekverhaal
Nou nou, dat vind ik een behoorlijk gewaagde bewering en ook niet in de minste bewoordingen.
Wanneer je iemand op deze manier van ondeskundigheid beticht verwachten we een gedegen argumentatie over waarom je dat denkt. Kom eens met een alternatieve uitleg (goed onderbouwd) of kom tenminste met argumenten waarom je denkt dat Casper het bij het verkeerde eind zou hebben. Zomaar beweren dat iemand er niets van begrijpt zonder daarna in te gaan op het waarom daarachter houdt geen fatsoen en is nogal onbeleefd.

Plaats reactie