.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2019

Bericht door Ko » 21-05-2019 23:20

Gerard schreef:
21-05-2019 20:43
Het is de laatste drie dagen 100% vocht, vallende vuige mist, grijs en grauw, donker als in december en na een rondje met het hondje blauw van de kou weer naar binnen. Verhuizen naar het oosten van het land is het overwegen waard.
Je kunt ook makkelijk voor midden Brabant kiezen. Met name Breda waar het bijna altijd is zoals je wenst. Om in m'n eigen term te spreken ook vooral als weerman zijnde, we komen er hier nagenoeg altijd bekaaid vanaf. Al zo ontzettend vaak meegemaakt, bijna altijd warmer droger en zonniger dan was voorzien.

Hou je van dat echte saaie weer waarin niks gebeurt, kom gerust in Breda wonen. Het woord noodweer kennen we hier niet meer, al vele jaren niet. Het ergste trekt altijd langs en dan vaak ook nog op verre afstand. In tegenstelling tot het oosten waar regelmatig wel wat gebeurt dus denk dat je hier beter af bent.

Ben wel in voor een ruil. Ik naar jouw kille vochtige herfstplek en jij een appartementje waar het op balkon jaarlijks langere tijd boven de 40 graden is.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Lente 2019

Bericht door Gerard » 22-05-2019 12:49

Saai weer is - in mijn optiek - zoals het hier de afgelopen dagen was: grijs en grauw zonder enige tekening in de lucht, donker in huis, nevelig 100% vochtig en gure wind. Saaier dan zulk somber mistroostig weer is niet mogelijk, alsof het november of december was. Dan is wisselend bewolkt, licht en helder en drogere lucht - zoals het nu is in Schoorl - toch een stuk beter, wat een verademing.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Lente 2019

Bericht door Gerard » 22-05-2019 12:50

22/5 09:18 Ko:
Het is in Breda al zonnig sinds zonsopkomst dus voor hier klopt de verwachting (weer) niet.

Weersverwachting hier op de site:

Het weer met A3

Opklarend
De dag begint op veel plaatsen nog met bewolking, maar het klaart vrij snel van het zuidwesten uit op. Er zijn dan flinke zonnige perioden. De maxima lopen uiteeen van 14°C aan de noordwestkust tot plaatselijk 21°C in het zuidwesten of zuiden.


Het klopt prima toch? Op veel plaatsen is niet op alle plaatsen. Je moet gewoon naar de juiste verwachtingen kijken/luisteren. Je stelt weer dat "de verwachting" niet klopt. Daarmee generaliseer je, je moet "man en paard" noemen. (Overigens is de roepdoos niet voor discussie oproepende opmerkingen bedoeld. Daarvoor hebben we nu juist het forum bedacht).
Als jouw app van de meteogroup het niet zo goed doet, installeer dan een andere?


Volkskrant: Diana Woei
21 mei 2019, 23:10

Het weerbericht voor woensdag 22 mei: wolken verdwijnen en op sommige plaatsen zon
De barometerstand stijgt dankzij een hogedrukgebied dat woensdagavond boven België wordt verwacht. Het hogedrukgebied ligt ­vrijdag boven het oosten van ­Europa.
In Nederland is dan de weg vrijgemaakt voor een paar storingen. Tot vrijdag is het weerbeeld onder invloed van het hogedrukgebied. Door de hoge luchtdruk verdwijnen de wolken in de loop van de woensdag. De zon komt op woensdagochtend al in het westen van het land tevoorschijn, woensdagmiddag zijn er overal flinke perioden met zon.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Lente 2019

Bericht door Vincent » 22-05-2019 15:47

Gerard schreef:
22-05-2019 12:49
Saai weer is - in mijn optiek - zoals het hier de afgelopen dagen was: grijs en grauw zonder enige tekening in de lucht, donker in huis, nevelig 100% vochtig en gure wind. Saaier dan zulk somber mistroostig weer is niet mogelijk, alsof het november of december was. Dan is wisselend bewolkt, licht en helder en drogere lucht - zoals het nu is in Schoorl - toch een stuk beter, wat een verademing.
Vind ik ook, stratus en +(1)3 (+3 in de winter, +13 in de zomer) is wat mij betreft het allersaaiste weer wat er bestaat! Gelukkig schijnt hier vandaag de zon weer eens. :)

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2019

Bericht door Ko » 22-05-2019 16:15

Had toch wel een ander beeld van weeramateurs of weermensen. Bijna iedereen is daarin hetzelfde, dat is pas saai haha. Saai is niet grijs en grijs is niet saai. Het geeft juist die rust in weerbeeld zoals de laatste paar dagen. Rust voordat eventuele zon en warmte weer roet in het eten gooien. Gelukkig valt het deze mei erg mee, doorgaans is het zwaar afzien. Complete stilstand waarin niks gebeurt, geen neerslag, geen onweer, geen storm, alleen maar zonnig met nul leven in de brouwerij. Saai! :lol:
De winters waren mooi, heel vroeger.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Lente 2019

Bericht door Sebastiaan » 22-05-2019 17:20

Vincent schreef:
22-05-2019 15:47
Gerard schreef:
22-05-2019 12:49
Saai weer is - in mijn optiek - zoals het hier de afgelopen dagen was: grijs en grauw zonder enige tekening in de lucht, donker in huis, nevelig 100% vochtig en gure wind. Saaier dan zulk somber mistroostig weer is niet mogelijk, alsof het november of december was. Dan is wisselend bewolkt, licht en helder en drogere lucht - zoals het nu is in Schoorl - toch een stuk beter, wat een verademing.
Vind ik ook, stratus en +(1)3 (+3 in de winter, +13 in de zomer) is wat mij betreft het allersaaiste weer wat er bestaat! Gelukkig schijnt hier vandaag de zon weer eens. :)
Dat is juist een bijzondere temperatuur in de zomer. 1-3 graden in de winter, kan ijsplezier opleveren als het dauwpunt negatief is. Maar goed, dat laatste niet gezien met de weerbril op ;)

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Lente 2019

Bericht door Dick » 22-05-2019 22:46

Zelf vind ik stratus alleen maar prettig als het optrekkende mist betreft en de zon terugkeert. Dagenlang van die lage luchten vind ik daarentegen slaapverwekkend, zeker in de winter, omdat de ochtendschemer dan naadloos in de avondschemering overgaat.
Desalniettemin ervaar ik deze meimaand als verfrissend, vooral letterlijk. Gistermorgen had ik het zelfs koud en moest een extra hesje aantrekken. Vandaag op de fiets terug naar huis zonder jas. Dat doet 4,5 graad temperatuurverschil en wat zon.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Lente 2019

Bericht door Sebastiaan » 24-05-2019 17:08

Wat een heerlijke dag. In De Bilt Tmax van 21,9c. Warmer werd het deze maand niet!

En tot het eind van mei verwacht ik niet dat dit overtroffen wordt.

Dat betekent dat we kunnen kijken naar de ranking.

We moeten terug naar 1991! voor een lagere tmax, toen 21,1c.

Ik weet het nog goed. Wat baalde ik, 30 mei moest het kwik zonodig nog even boven de 20c uitkomen. Bijna een mei zonder warme dagen en daarnaast verprutste het de kans op < 10,0c.

Juni 1991 maakte het voor mij (liefhebber van extreem weer) veel goed. Zeer koel en extreem veel regen.

Kijken we naar het lijstje van laagste tmax in mei zie ik een tiende plek. Een zeer knappe prestatie in deze AGW-tijden. Zonder deze opwarming was een top 5 plek mogelijk. Maar goed, als telt niet.
https://www.mscha.org/knmi/summer.cgi?s ... =1&month=5

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2019

Bericht door Gerben » 24-05-2019 18:27

Toch bijzonder dat we weer eens een zeer koele maand meemaken. Mei komt op ongeveer 11.3 graden uit.

https://www.mscha.org/knmi/summer.cgi?s ... =1&month=5

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2019

Bericht door Ko » 24-05-2019 18:34

Ik vond die combi mei/juni 1991 sowieso geweldig, het leek sterk op 1987 met eenzelfde combi.

Toch wel een groot verschil tussen De Bilt en Brabant. Daar viel 155 mm in juni 1991, terwijl dat hier maar 107 mm bedroeg.

Als het om natte juni's gaat ziet m'n natste top 3 er zo uit:

2011: 141 mm
2012: 124 mm
2016: 117 mm

Verder waren er sowieso maar weinig juni's die boven de 100 mm gaven.
Vooral 2012 was rijk aan regen, en ook mooi en goed verspreid over meerdere maanden. Van april tot en met juli was het kletsnat, er viel alle maanden ver boven normaal. Zo droog als nu zo nat was het toen. Heb de natuur zelden zo mooi groen gezien als 2012.

Oetelaar, G.G.F. van den (Gerben) schreef:
24-05-2019 18:27
Toch bijzonder dat we weer eens een zeer koele maand meemaken. Mei komt op ongeveer 11.3 graden uit.
Zo'n klein verschil kan ik niet zeer koel noemen. Dat is het pas als mei in de 10 graden of lager scoort zoals mei 2010.
Maar dat is mijn mening 8-)
De winters waren mooi, heel vroeger.

Plaats reactie