.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2019

Bericht door Ko » 10-02-2019 15:56

Kerkhof, J.A. (John) schreef:
10-02-2019 14:12
Het kan wel in maart of april, een winterse prik, maar de trend is sterk afnemend, zeker sinds deze eeuw.

April komt niet verder dan 2001 en 2016. In 2001 was het frontale natte sneeuw in namiddag- en avond in een groot deel van het land. Dat was een bijzonder late datum voor puur frontaal georiënteerde sneeuwval. Landinwaarts in avond ook wat wit wordend.
April mag dan een afnemende trend laten zien, in maart is ie wat mij betreft juist toegenomen. De maartmaanden 2001, 2005, 2006, 2008 en vooral 2013 hebben dat laten zien. Tot 2000 was dat voor mij alleen maart 1986, 1987 en 1996 die veel nawinters weer gaven. Wat dat betreft is de 21ste eeuw erop vooruit gegaan.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 10-02-2019 20:28

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2021 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Lente 2019

Bericht door Jaap » 10-02-2019 22:40

Gaan we het meemaken dat we in februari aan de 20 gr. komen? Ik denk, dat dat zeker zal gaan gebeuren, maar dit jaar nog niet. Ik vind het wel verrassend, dat er nu met hogedruk in de buurt toch over zeer zacht weer gesproken wordt in de korte termijn-verwachting.
Het is in het verleden wel een paar keer gebeurd, dat we in de buurt kwamen. Ik herinner mij de febr. maand van 1990, toen we regelmatig buiten konden zitten. Ook 02-02-02, de huwelijksdag van ons koninklijk paar was een vroege 15+-dag. Ik lag toen in het ziekenhuis en verbeet me, dat ik het niet aan den lijve kon voelen. De recentere jaren die genoemd worden kan ik me niet zo goed herinneren, maar bladerend in mijn archief zal ik ze tegenkomen. Komende week? Ik denk, dat het meevalt, of tegenvalt, (hangt er van af). De as van de hogedruk moet wel heel gunstig komen te liggen om op 15 gr. uit te komen

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2019

Bericht door Ko » 11-02-2019 07:26

Ted schreef:
10-02-2019 20:28
Een lente zoals in 1983 was zal ideaal voor je zijn, Ko. Toen werd de eerste 20er in De Bilt pas op 31 mei genoteerd. Tegenwoordig is dat niet meer in te denken.
Eigenlijk vind ik het aantal warme en zomerse dagen belangrijker dan of ze vroeg of wat later komen. Dus hoe minder hoe fijner.

Wat dat betreft was voorjaar 1987 ook fijn. Weliswaar een recordwarme april maar in mei en juni vrijwel geheel zonder 20 graden.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Lente 2019

Bericht door Sebastiaan » 11-02-2019 12:48

https://twitter.com/MJVentrice/status/1 ... 4939498496

The ongoing reduced trade event/westerly wind burst (at times) continues near the Date Line. Combine this with another downwelling oceanic Kelvin wave pushing into the East Pacific and you have both the atmosphere and ocean forcing aligned for El Nino growth this upcoming Spring.

-> Ventrice wijst op de toenemende mate van koppeling tussen de atmosfeer en de oceaan (de situatie is El Nino) dit voorjaar.

Onderzoek van het KNMI wijst naar een verband tussen El Nino en neerslaghoeveelheid. Die zou groter moeten zijn dan normaal. Gezien de voorgaande droge zomer, lijkt me dit uitstekend nieuws. Dit is trouwens een mooi voorbeeld van het belang van de teleconnecties of hoe je dat ook noemt. Je kunt het bijv. ook achtergrondsignalen noemen.

http://www.knmi.nl/kennis-en-datacentru ... na-el-nino

Strook met nat voorjaar

Het natte voorjaar komt voor in een strook die zich uitstrekt over Zuid-Engeland, Noord-Frankrijk, Nederland, België en Duitsland en voor een gebied rond Kiev. Het verband is eerder al gesuggereerd op basis van een beperkt aantal gegevens over de periode 1950-1995. Het is nu aangetoond met de gegevens vanaf 1856.

Indirect invloed op Europa

De belangrijkste gevolgen van El Niño zijn droogte in Indonesië en regen in de woestijnen van Zuid-Amerika. Ook op grotere afstand in Noord- en Zuid-Amerika, Afrika en India raakt het weer van slag. Naar nu blijkt ondervindt ook het weer in Europa indirect invloed van El Niño.

Nat voorjaar Nederland

Ons natte voorjaar houdt waarschijnlijk verband met temperatuurafwijkingen in Zuidoost Azië. Dit is een vertraagd gevolg van El Niño. Deze temperatuurverandering beïnvloedt de ligging van hoge- en lagedrukgebieden. Als gevolg hiervan neemt de voorjaarsneerslag langs de 50e breedtegraad toe. Nederland ligt hier ook aan.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2019

Bericht door Ko » 11-02-2019 13:08

Ja 1983 en 1998 zijn mooie voorbeelden, El Nino en nat voorjaar.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Lente 2019

Bericht door Daniël » 11-02-2019 15:33

Op "Hogedruk zorgt voor vroeg voorjaarsweer" en " Lenteweer op komst! ".

Nu al weer dat het Azorenhoog een uitloper onze kant op stuurt die zich tot een hardnekkig Eurohoog ontwikkelt. Is hiermee de trend voor de rest van dit jaar gezet en wijzen de computermodellen op dit moment al op een warme en een droge lente en zomer? Want wanneer het Azorenhoog telkens weer nieuwe uitlopers onze kant opstuurt, kan dat patroon erg hardnekkig zijn en maandenlang aanhouden.

Op "Actuele verwachtingen waterstanden zondag 10 februari 2019" het volgende:
De regenval van vandaag, en nog een klein beetje op maandag, is meteen de laatste voor een lange tijd. De neerslagpluim voor de komende 14 dagen geeft vanaf dinsdag vrijwel geen regen meer. Het is opvallend hoe makkelijk het hoge drukgebied, dat doorgaans bij de Azoren ligt, zich weer voor lange tijd over Europa kan uitbreiden en de Atlantische Oceaan weer op slot kan zetten. Het lijkt wel wat op het weerpatroon van vorige zomer, toen dit hoge drukgebied het weer in een groot deel van Europa gedurende bijna 5 maanden bepaalde. Het is nu nog te vroeg om hier al een zomerverwachting voor 2019 aan te ontlenen, maar het is wel duidelijk dat de langdurig droge weerpatronen zich nog steeds makkelijk weten te settelen boven Europa.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Lente 2019

Bericht door Jaap » 11-02-2019 16:59

Het Azoren-hogedrukgebied zendt regelmatig uitlopers naar Europa en lang niet allemaal zijn het plakkers. Vorige zomer dus wel en in eerdere mooie zomers zagen we dat ook. Maar dus lang niet elk jaar. De kans is volgens mij niet groot, dat er twee hete, droge lentes/zomers achter elkaar komen. Let eens op april. De luchtdrukschommelingen daarin zijn vaak het tegengestelde van de zomers daarna, zoals het in de winters juist min of meer parallel loopt met oktober. Ook dat is niet altijd zo. De afgelopen winter (die nog niet voorbij is), laat het maar ten dele zien.
Het verband tussen El Nino en nat weer hier is door mij nog niet voldoende bestudeerd, maar ik geloof het graag. Dan zou een droge zomer en lente dus nu niet kansrijk zijn. Misschien kunnen hier of elders in het forum de verbanden nog eens naast elkaar gelegd worden.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2019

Bericht door John » 11-02-2019 17:39

Ik vrees het Azorenhoog meer en meer.
Uitlopers van het Azorenhoog zijn meestal niet mijn favoriet.

Het hangt een beetje af van de posities. Als glijbaan voor maritiem tropische lucht, is het mijn grootste nachtmerrie in alle seizoenen.

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Lente 2019

Bericht door Pieter » 11-02-2019 21:18

Bloeiende crocussen en sneeuwklokjes, witte roosjes madeliefjes in het gras die niet weg zijn geweest Vogels die s,ochtends vroeg in het donker al zitten te fluiten,de specht die al in de boom zit te timmeren om een nest te maken, De koudere periode die we achter de rug hebben heeft alleen een remmende werking gehad op de natuur, alleen de hooikoorts voor stuifmeel van de hazelaar en els verdwenen zodra het ging vriezen maar zal nu de kop weer opsteken Afwachten wat de natuur doet met zonnige lenteachtige dagen , maar tegelijkertijd nachtvorsten!?.

Plaats reactie