overdrijving in media

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: overdrijving in media

Bericht door Dick » 24-06-2019 13:02

Er lijkt toch vooral sprake te zijn van voortschrijdend inzicht., zwabberende pluimen en onzekerheid in de verwachtingen. De soep zal niet zo heet gegeten worden als 'ie wordt opgediend, zullen we maar zeggen. We kunnen verder alleen maar afwachten .

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: overdrijving in media

Bericht door John » 24-06-2019 17:51

Marcel schreef:
24-06-2019 08:45
Het ging een tijd beter met de verwachtingen. Maar nu met de aangekondigde hitte zijn de charlatans weer helemaal los naar het lijkt. Dagenlang zijn we blij of bang gemaakt met de verwachting dat het zeker in de zuidoostelijke helft dagenlang heet zou zijn. Woensdag zou de heetste dag zijn. Het kon wel 38 of heel misschien 40 gr. worden. In werkelijkheid wordt dinsdag de heetste dag. Volgens de huidige inzichten is het nu spannend of De Bilt woensdag de 25 gr. haalt en gaat dat donderdag niet lukken. Ten opzichte van gisteren is er woensdag, donderdag en vrijdag 3 gr. van de verwachting gehaald.
Een blamage in wording dus en dat is niet de eerste keer. Steeds bij verwachte hete dagen slaat de oververhitting bij media en weerkundigen toe. Tuurlijk kan je zeggen dat het folklore is en dat je het niet serieus moet nemen. Maar ik heb van diverse kanten gehoord dat mensen echt bang worden van het vooruitzicht van dagenlange tropenhitte. En de charlatans spelen dus met de emoties van mensen. En ik als weerliefhebber irriteer me daar mateloos aan. In werkelijkheid beleven we gewoon een voluit zomerse week met twee hete dagen en alleen in het zuidoosten misschien nog net 3. Dat is alles. Dit zou niet zonder gevolgen mogen blijven voor allen die van overdrijven hun vak maken.
Dan ben ik er ook een. :lol:

Niet dat ik 40, 39 of 38 graden verwacht heb, maar ik roep wel tot op de dag van vandaag dat we in het zuiden een hoge kans hebben op 7 tropische dagen achtereen.
We liggen continu in het gebied met kwikstanden boven 15 graden op 850hPa. De luchtlaag die verwarmd moet worden is niet dik. Er is geen hele dag zon voor nodig. De noorden wind mag wel behoorlijk blazen, wil ik in Rijen lekker ruim beneden de 30 blijven. Zeker bij een hele dag zon.
Ik reken dus niet op een blamage ten opzichte van eerdere verwachtingen over deze week, sprekend vanuit het zuiden.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: overdrijving in media

Bericht door Gerben » 24-06-2019 18:32

Vond de media best meevallen de afgelopen tijd. Waarom zou je kaarten negeren!? Beetje gemiep daarover in dit draadje.
Als mensen bang zijn van extreme hitte dan moeten ze niet de hele dag met zo'n domme telefoon in hun handen lopen en nuttige dingen gaan doen ipv miepen. Morgen gewoon 38 mogelijk. Punt

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 24-06-2019 18:52

.
Laatst gewijzigd door Ted op 14-02-2021 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: overdrijving in media

Bericht door Gert » 24-06-2019 19:05

De ontwikkelingen zaten gewoon in de modellen en sinds vrijdag twee varianten:

1. Hogedrukinvloed met vanaf woensdag een noordvariant en minder warm

2. Idem maar dan onder een heatdome vanuit het zuiden.


Variant 1 wordt het dus complimenten voor die meteorologen die elke dag bezig zijn om deze modellen te verbeteren en dat met veel succes

ECHTER. Door de toegang tot internet kan iedereen met de uitvoer aan de haal en dan wordt het opgeblazen. Nieuws betekent voor commerciële media aandacht dus geld. Dan zie ik nog af van de man/ vrouw in de straat

Maar. Op de VWK-site hebben we een professionele discussie gevoerd. Overigens een groot deel van West-Europa zit ondertussen wel in de hitte en wij krijgen ook een veeg mee.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: overdrijving in media

Bericht door Dick » 24-06-2019 20:17

Voor mij voelt het als een afgewend ‘worst-case-scenario’, ook in geografische zin. Frankrijk en delen van Duitsland gaan de dans niet ontspringen; 40-plussers liggen er lokaal op de loer. In het oosten van ons land morgen misschien waarden in de buurt van de junirecords (?). Hier in de regio Rotterdam verwacht ik dat de invallende zeewind verlossing gaat brengen. Dat geeft deze burger in elk geval moed.
Blijft onverlet dat eerdere prognoses een steviger hittegolf voorzagen en een minder prominente afkoeling, zeker in Zuid-Nederland. Mij hoor je daar niet over klagen; liever naar beneden dan naar boven bijgesteld wat mij betreft.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: overdrijving in media

Bericht door Ko » 25-06-2019 15:17

In Brabant gaat het niet tot een hittegolf komen. Donderdag wordt het hier max zo'n 23 graden en blijft het dus beneden de 25 graden. Daardoor komen we 1 dag tekort voor een hittegolf. Voor mij zou dat echt genieten zijn als het ook daadwerkelijk zo uitkomt! :lol:
De winters waren mooi, heel vroeger.

Johan
Berichten: 287
Lid geworden op: 31-05-2011

Re: overdrijving in media

Bericht door Johan » 25-06-2019 15:20

In de buitenlandse media is men ook erg aan het overdrijven bv The Guardian

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: overdrijving in media

Bericht door Ko » 25-06-2019 16:32

Is er toch weer te hard geroepen dat er een hittegolf zou komen met eerst tegen de 40 graden eind deze week. Het wordt dus uiteindelijk iets beneden 25 graden, zo'n 16 a 17 graden minder warm.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Johan
Berichten: 287
Lid geworden op: 31-05-2011

Re: overdrijving in media

Bericht door Johan » 25-06-2019 16:49

Anders verkoopt het niet, het is natuurlijk welke media.

Plaats reactie