overdrijving in media

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Marcel
Berichten: 9
Lid geworden op: 31-12-1982

Re: overdrijving in media

Bericht door Marcel » 03-03-2019 09:16

Nieuwe ronde nieuwe kansen! De weerliefhebber kan na de temperatuurexplosie van vorige week weer aan het dweilen met hoge neerslagsommen. Wat mogen we voor interessants verwachten vandaag en morgen volgens de serieuze weermedia:

- vandaag langdurig regen volgens meerdere media
- morgen zware windstoten en flinke buien volgens meerdere media, dus geen gewone buien!
- totaal neerslag over zondag en maandag 15 tot 35 mm (KNMI)

Kijken wat er daadwerkelijk uitkomt. Momenteel staat Hilversum op 1,5 mm. Dus er moet nog veel gebeuren. Leuk! Morgenavond de eindconclusie.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: overdrijving in media

Bericht door John » 03-03-2019 10:52

Rijen staat op 7 mm tot 10.00 uur.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: overdrijving in media

Bericht door Jaap » 04-03-2019 22:41

De verwachte fikse buien, waren gewone buien/buitjes. De verwachte fikse windstoten kwamen wel uit. Zelfs in de middag, toen het breed opgeklaard was, waren er nog beste schuivers, iig in het midden des lands.
Ach ja, de dagverwachtingen zijn zelden 100% goed, maar ook zelden helemaal fout. Anders is het bij de 10-daagse. Daarin blijven de missers met grote regelmaat voorkomen.

Marcel
Berichten: 9
Lid geworden op: 31-12-1982

Re: overdrijving in media

Bericht door Marcel » 05-03-2019 08:48

De feiten van zondag en maandag zoals beloofd:
- neerslag midden en zuiden 10 tot 15 mm, noorden 20 tot 25 mm, iets onder verwachting dus.
- zware windstoten, volledig juist.
- flinke buien: complete apekool. Gistermorgen waren er gewone buien. Gisteravond zouden volgens de RTL weervrouw nieuwe buien het land binnenkomen. Had ze maar op haar radar gekeken, je zag ze uitsterven. Vannacht zijn er wel wat buitjes geweest maar landelijk 1 mm zegt genoeg.
Conclusie: het totaalplaatje klopte redelijk maar degene die volharden in het roepen over flinke buien mogen per direct terug naar de schoolbankjes of met ontslag. In Hilversum viel over twee dagen 12 mm en hier blijft het ontbreken van leuke buiensituaties dit jaar opvallend.
We staan voorlopig op één onweersdag. Bij de volgende aangekondigde leuke weersituatie kom ik weer in de lucht!

Marcel
Berichten: 9
Lid geworden op: 31-12-1982

Re: overdrijving in media

Bericht door Marcel » 06-03-2019 20:24

Ben ik alweer met het volgende staaltje weeronzin. Vandaag zou vooral in het westen, midden en noorden van het land flink wat regen vallen. In Hilversum viel opnieuw het lusteloze karakter van de regen op. Twee fronten brachten opgeteld slechts 2 mm. En wat roept RTL weerman Maurice in het weerbericht? Dat er vandaag veel regen is gevallen. Voor de zekerheid de neerslagcijfers van het KNMI gekeken..... landelijk viel er 2,5 mm. Ik leef in een andere wereld blijkbaar.
Morgen wordt een actief regengebied verwacht waarbij het flink door kan plenzen..... zal dat beter aflopen dan weer een overdreven regengebied van vandaag? benieuwd.. :D

Bart
Berichten: 160
Lid geworden op: 08-01-2017

Re: overdrijving in media

Bericht door Bart » 06-03-2019 21:09

Marcel schreef:
06-03-2019 20:24
Ben ik alweer met het volgende staaltje weeronzin. Vandaag zou vooral in het westen, midden en noorden van het land flink wat regen vallen. In Hilversum viel opnieuw het lusteloze karakter van de regen op. Twee fronten brachten opgeteld slechts 2 mm. En wat roept RTL weerman Maurice in het weerbericht? Dat er vandaag veel regen is gevallen. Voor de zekerheid de neerslagcijfers van het KNMI gekeken..... landelijk viel er 2,5 mm. Ik leef in een andere wereld blijkbaar.
Morgen wordt een actief regengebied verwacht waarbij het flink door kan plenzen..... zal dat beter aflopen dan weer een overdreven regengebied van vandaag? benieuwd.. :D
Nou dat wordt al spannend want neem je de 24-uurs verwachting van buienradar trekt de zwaarste neerslag over de Noordzee.
En verder lijkt er weinig indicatie voor de 10-20 mm die het knmi verwacht!

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: overdrijving in media

Bericht door John » 06-03-2019 21:21

Bart schreef:
06-03-2019 21:09
Marcel schreef:
06-03-2019 20:24
Ben ik alweer met het volgende staaltje weeronzin. Vandaag zou vooral in het westen, midden en noorden van het land flink wat regen vallen. In Hilversum viel opnieuw het lusteloze karakter van de regen op. Twee fronten brachten opgeteld slechts 2 mm. En wat roept RTL weerman Maurice in het weerbericht? Dat er vandaag veel regen is gevallen. Voor de zekerheid de neerslagcijfers van het KNMI gekeken..... landelijk viel er 2,5 mm. Ik leef in een andere wereld blijkbaar.
Morgen wordt een actief regengebied verwacht waarbij het flink door kan plenzen..... zal dat beter aflopen dan weer een overdreven regengebied van vandaag? benieuwd.. :D
Nou dat wordt al spannend want neem je de 24-uurs verwachting van buienradar trekt de zwaarste neerslag over de Noordzee.
En verder lijkt er weinig indicatie voor de 10-20 mm die het knmi verwacht!
Tja, de weerman na het journaal van 20.00 uur sprak over regen die lang aanhield vandaag, in eigenlijk het hele land.

Ik ben niet verder gekomen dan 1 mm over de afgelopen 24 uur. Het was veel vaker droog dan nat.

Het lijkt wel alsof de weermannen hun weerverhaal aanzetten om aan te sluiten bij hun overdreven weersverwachting de avond ervoor. :roll:

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: overdrijving in media

Bericht door Gerard » 07-03-2019 01:38

Vooral het noordwestelijke deel van het land zou mogen genieten van de regen was de verwachting (op deze site) dat is uitgekomen en de regen was ook langdurig, het is eigenlijk nauwelijks droog geweest op woensdag.

De harde wind van maandag met windstoten (weerberichten algemeen) was inderdaad correct, in Alkmaar werd bij een kinderdagverblijf een boom geveld met één serieus gewond kind en enkele kinderen met schrammetjes. Gelukkig was mijn kleindochter op die dag daar niet, maar voor de andere kinderen was het natuurlijk een bijna traumatische gebeurtenis.

https://nos.nl/artikel/2274512-kind-op- ... -boom.html

Marcel
Berichten: 668
Lid geworden op: 31-12-1995

Re: overdrijving in media

Bericht door Marcel » 09-03-2019 12:18

'onderdrijving' komt ook voor. Hier gaan ze weer op nu.nl, het bericht over ' 6 jaar achtereen geen strenge vorst' :
" Vorige maand regende het ook weerrecords. Zo werd maandag 25 februari de warmste februaridag ooit gemeten met een temperatuur van 18,3 graden in De Bilt. Het was in zestig jaar niet zo warm geweest in februari."

Let u even op wat hier nu staat:
".. de warmste februaridag OOIT gemeten..' , gevolgd door "Het was in zestig jaar niet zo warm geweest in februari." .
(wanneer begon de meetreeks ook weer?).
Over de 18,9 graden van 26 febr. geen woord.

https://www.nu.nl/binnenland/5781300/ne ... vorst.html

Marcel
Berichten: 9
Lid geworden op: 31-12-1982

Re: overdrijving in media

Bericht door Marcel » 24-06-2019 08:45

Het ging een tijd beter met de verwachtingen. Maar nu met de aangekondigde hitte zijn de charlatans weer helemaal los naar het lijkt. Dagenlang zijn we blij of bang gemaakt met de verwachting dat het zeker in de zuidoostelijke helft dagenlang heet zou zijn. Woensdag zou de heetste dag zijn. Het kon wel 38 of heel misschien 40 gr. worden. In werkelijkheid wordt dinsdag de heetste dag. Volgens de huidige inzichten is het nu spannend of De Bilt woensdag de 25 gr. haalt en gaat dat donderdag niet lukken. Ten opzichte van gisteren is er woensdag, donderdag en vrijdag 3 gr. van de verwachting gehaald.
Een blamage in wording dus en dat is niet de eerste keer. Steeds bij verwachte hete dagen slaat de oververhitting bij media en weerkundigen toe. Tuurlijk kan je zeggen dat het folklore is en dat je het niet serieus moet nemen. Maar ik heb van diverse kanten gehoord dat mensen echt bang worden van het vooruitzicht van dagenlange tropenhitte. En de charlatans spelen dus met de emoties van mensen. En ik als weerliefhebber irriteer me daar mateloos aan. In werkelijkheid beleven we gewoon een voluit zomerse week met twee hete dagen en alleen in het zuidoosten misschien nog net 3. Dat is alles. Dit zou niet zonder gevolgen mogen blijven voor allen die van overdrijven hun vak maken.

Plaats reactie