Retro-weerbeleving. Wie doet er deze week mee?

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Sebastiaan
Berichten: 12286
Lid geworden op: 31-12-1977

Retro-weerbeleving. Wie doet er deze week mee?

Bericht door Sebastiaan » 20-01-2019 10:46

Gisteren gaf ik iemand de suggestie om eens een retro weerbeleving te ondergaan. In de avonduren moest ik daar aan denken en waarom zou ik het zelf niet gaan doen? Volgens mij gaan we een leuke week tegemoet die zich er helemaal voor leent. En wie weet verbeteren de kaarten nog wel voor komend weekend. Dat weet je nu echt niet en is dan echt een verrassing. En waar en hoeveel gaat het dinsdag sneeuwen en komt er nog meer. Vaak is dat toch nowcasten. Of in het geval van een retro weerbeleving, je merkt het vanzelf.

Twee keer eerder, winter 2016 en 2018, heb ik zoiets gedaan en het beviel goed! Ik kijk er met plezier op terug. Zie de WSP.

Wat houdt het in? Een bepaalde periode neem je alleen weerinfo tot je, zoals onze voorouders rond 1800 hadden. Dus geen geen weergerelateerde info van internet, tv, radio, kranten e.d. Ook geen instrumenten als thermometers en barometers. (die waren er wel, maar wie had ze?). Echt puur, zoals je het ook als kind beleefde.

Wat levert het je op? Ja, dat hangt natuurlijk een beetje af van de persoon. Maar ik denk dat je meer inzicht krijg in hoe onze voorouders het weer beleefde. Als je de boeken van Buisman leest, begrijp je die op een wat dieper, rijker niveau. Daarnaast ga je op andere dingen letten. Zo merkte ik bij mezelf dat ik veel meer naar het haantje op de kerk keek. Waar komt de wind vandaan? Maar ook naar de wolken. Wat is er te zien, zie ik verschillende lagen? Welke wolken zijn het? Wat voor temperatuur zou het zijn? Is dat eigenlijk wel belangrijk? Het is gewoon koud enz. Het brengt je verder ook rust en in het hier en nu. Alleen dat wat er nu speelt is echt van belang.

Is het lastig? Ja, in het begin wel, want je zit waarschijnlijk in een patroon. Weerkaartjes kijken e.d. Of bijv. in mijn geval teletekst checken. Maar een dag of 2 weet je niet beter. Het is dus even doorzetten en dan gaat het vanzelf. Wel is het handig om van te voren vrienden e.d. op de hoogte te brengen. Want ongetwijfeld ben je in jouw sociale omgeving een soort van meteorologisch klankbord.

Hoe lang ga ik dit doen? De bedoeling is om de werkweek zo door te brengen. Dus zaterdag 26 januari ben ik er dan weer. Gezien ik goede hoop heb op koud vervolg eind januari, begin februari, ben ik er dan op tijd bij.

Dus vanavond gaat het in. Eventuele vragen beantwoord ik dus vandaag nog wel.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Retro-weerbeleving. Wie doet er deze week mee?

Bericht door Gerben » 20-01-2019 12:12

Ik hou dat niet vol. Ben zwaar verslaafd

Sebastiaan
Berichten: 12286
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Retro-weerbeleving. Wie doet er deze week mee?

Bericht door Sebastiaan » 20-01-2019 12:31

Weerkaarten kijken is verslavend. Werkt op je dopamine systeem.
Maar goed, ik mediteer ook e.d. dus ik heb goede hoop dat ik de verleiding kan observeren en met rust kan laten ;)
Tot volgend weekend, iedereen een goede, leuke en boeiende week gewenst!
:thatrocks:

John
Berichten: 2611
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: Retro-weerbeleving. Wie doet er deze week mee?

Bericht door John » 20-01-2019 17:57

Ik doe mee, ook voor een week!
Dat houdt ook in dat ik niet voor het weekend op deze site te vinden zal zijn.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Retro-weerbeleving. Wie doet er deze week mee?

Bericht door John » 20-01-2019 18:55

Ik zal proberen dinsdag 22 januari 2019 zonder weerkaart, radar, satelliet en weerbericht door te komen.

De overige dagen zal ik er kunnen zijn. Iemand moet Gerben in de gaten houden. :lol:

Ted
Berichten: 4022
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 20-01-2019 22:13

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2021 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Retro-weerbeleving. Wie doet er deze week mee?

Bericht door Ko » 20-01-2019 23:04

Groentjes, T.J. (Ted) schreef:
20-01-2019 22:13
Ik doe het wel met een stabiele hogedruksituatie in de lente of zomer.
Ja precies, dan is er alle reden voor. Nu juist niet.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Retro-weerbeleving. Wie doet er deze week mee?

Bericht door Karel » 21-01-2019 09:44

Niet doen in een week vol interessante veranderingen. Juist deze week is het in de ensembles zoeken naar de gewenste oplossingen. In april/mei doe ik mee.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Retro-weerbeleving. Wie doet er deze week mee?

Bericht door Gerben » 21-01-2019 09:58

Karel schreef:
21-01-2019 09:44
Niet doen in een week vol interessante veranderingen. Juist deze week is het in de ensembles zoeken naar de gewenste oplossingen. In april/mei doe ik mee.
Ja dat vind ik ook

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Retro-weerbeleving. Wie doet er deze week mee?

Bericht door John » 21-01-2019 17:29

Gerben schreef:
21-01-2019 09:58
Karel schreef:
21-01-2019 09:44
Niet doen in een week vol interessante veranderingen. Juist deze week is het in de ensembles zoeken naar de gewenste oplossingen. In april/mei doe ik mee.
Ja dat vind ik ook
Het zoeken naar gewenste oplossingen. Dat zullen koude oplossingen zijn. :lol:

Men kan zoeken wat men wil, maar het algemene beeld voor 25-28 januari is duidelijk: gestoorde zeelucht stroomt naar ons land. Meestal van vrij noordelijke breedte afkomstig. Kwikstanden in de dubbele cijfers zijn daardoor niet waarschijnlijk.
In dit algemene beeld gaan geen grotere veranderingen komen.

Alleen kleinschalig kan er een secundaire storing onderlangs gaan en dat zou tot sneeuwval kunnen leiden regionaal. :D

Ik zit in het verkeerde topic te schrijven, ik zal stoppen. :D

Plaats reactie