Retro-weerbeleving. Wie doet er deze week mee?

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Retro-weerbeleving. Wie doet er deze week mee?

Bericht door Gerben » 21-01-2019 17:36

Zoiets kan ook interessant zijn John. Kansen op sneeuw. Volgende week duiken de laagjes weer...Hopelijk eerder
Morgen wat lichte of wat motsneeuw. Bereikt waarschijnlijk de oostgrens niet eens

Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Retro-weerbeleving. Wie doet er deze week mee?

Bericht door Sebastiaan » 26-01-2019 11:23

Kort verslag.

Ik merkte dat ik best wel gehecht ben aan het weerkaartjes kijken e.d. Nu wist ik dat wel, maar het is wel confronterend als je het jezelf ontzegt. Maar ook het lezen hier op het forum, Weerwoord, Netweather doe ik met plezier maar ook vanuit gewoonte. Teleconnecties. Ik vind het te gek. Ook had ik het gevoel midden in een film te stoppen. Je bent toch benieuwd hoe het verder gaat. Zondagavond en maandagochtend en avond was ik er wel wat onrustig van. Op dat moment was het ook verleidelijk om toch weer te gaan kijken.

Maar ik heb zo'n 'retraite' vaker gedaan en ik wist dat ik die gevoelens niet te serieus moet nemen en focussen op de dingen waarvoor ik het doe. Het weer hielp maandag daarbij flink 😉 Zacht, maar tijdens een fietstocht zag ik dat zowel de Vecht als Muider Trekvaart dicht lagen. Iets wat maar zelden gebeurt. Daar kan ik ontzettend van genieten. Dinsdag de sneeuw. Nu wist ik dat het zou komen, maar hoe en wat wist ik niet. Dus dat was ronduit leuk om mee te maken, want de sneeuw bleef eerst niet liggen, maar het bleef maar doorgaan. Urenlang. Woensdag, donderdag waren geweldige dagen. Omdat ik met mijn hoofd niet bezig was met de toekomstige ontwikkelingen, maar alleen had dat wat er is, voelde dat heel rijk en fijn. De dooi op vrijdag was iets eerder dan zondag er uit zag. Dus dat was een verrassing.

Bij een volgende winterse periode ga ik het weer doen. Want ik beleef het weer toch intenser als ik offline ben. Alsof ik dan meer de focus heb op wat er in het hier en nu is.

Ik heb niet het gevoel dat ik iets gemist heb aan kaarten of hier op het forum. De weerkaarten bekijk ik in het archief en het forum lees ik nog wel eens een keer of niet. Terwijl ik anders daar vast menig uurtje aan had besteed. Die invulling was nu anders en dat beviel me dus eigenlijk goed. :P

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Retro-weerbeleving. Wie doet er deze week mee?

Bericht door Gert » 27-01-2019 08:21

Leuk om je ervaringen weer te lezen. Het leerpunt voor ons allen ( en diep van binnen weten we dat volgens mij wel ) is dat de enorme stroom aan data via internet een rijke aanvulling is op onze hobby maar het risico is dat we vergeten te genieten van het moment . Ik heb ook volop genoten van de sneeuw die dinsdag is gevallen met bij mij een maximum van 8cm

John
Berichten: 2608
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: Retro-weerbeleving. Wie doet er deze week mee?

Bericht door John » 27-01-2019 17:20

Ook weer terug van weggeweest.
Wat mij opviel was dat de sneeuw een paar uur later kwam dan aanvankelijk verwacht en ik dacht toen al dat het dan ook weleens langer kon gaan sneeuwen, iets wat uit kwam.
Hier in Oss kwam een sneeuwdek van 6 cm tot stand.
Spannend was hoe de dooiaanval zou verlopen zo zonder weersinformatie.
Al met al leuk om weer eens even te doen en eerlijk gezegd heb ik de informatie via de media minder gemist dan ik aanvankelijk dacht (maar het was dan ook slechts een vrij korte periode).

Hans
Berichten: 1710
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving. Wie doet er deze week mee?

Bericht door Hans » 28-01-2019 22:56

Ik ga het ook doen (heb trouwens in andere jaargetijden ook wel eens het weer van het moment gevolgd en gelet op bepaalde aanwijzingen uit de natuur, hetgeen echt wel van waarde is).
Vanaf maandagavond ga ik starten met de retro weerbeleving.
De roepdoos wil ik wel gebruiken en eventueel mijn ervaringen op dit forum.
Ik heb er zin in....

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Retro-weerbeleving. Wie doet er deze week mee?

Bericht door Sebastiaan » 02-02-2019 11:05

De afgelopen werkweek heb ik dus wederom een retro-experiment gedaan. Daarbij onthoud ik mij van weerinformatie die onze voorouders anno 1800 niet hadden. Dus geen kranten, tv, radio, internet e.d.

De week daarvoor deed ik dat ook en vorig weekend gebruikte ik weer de normale weerinfo. De kaarten zagen er goed genoeg uit om met plezier een retro week te houden. Kans op sneeuw was aanwezig. Ipv wat ik normaal doe -run na run volgen- besloot ik dit keer het maar eens helemaal af te wachten, maar dus wel met enige voorkennis dat de kans op sneeuw aanwezig is.

Maandag begon eigenlijk al heel leuk met een fietstocht waarbij ik zag dat er witte koppen zag bij golven in een kanaal. Ik was daar verbaasd over en ik vroeg me af hoeveel wind er stond (daar had ik niet op gelet voorafgaande aan de retro beleving). Nu weet ik wel hoe dat zit op zee, maar in zo'n kanaal. Geen idee. Ik merkte dat ik zoiets leuk vind om te ontdekken. En ik vroeg me ook af of ik hier naar toe was gefietst als ik had geweten dat er best wel veel wind stond. Had ik dan niet een andere route genomen? En dus waarschijnlijk de golfjes met witte toppen misgelopen?

22 januari hoorde ik dat de NS de dienstregeling had aangepast. Nou, dat beloofd wat, bedacht ik me. Maar viel dat even tegen. Ronduit merkwaardige beslissing. Mensen belde me waar de sneeuw bleef, maar goed, ik kon ze niet verder helpen en ik legde uit dat ik een retro experiment zat.

Toen de woensdag was aangebroken was ik redelijk enthousiast. Het zou wederom gaan sneeuwen. Maar het duurde maar en maar. Hier hielp voorkennis dus niets, want er gebeurde tot de avond maar weinig. Een en ander viel dus flink tegen. Hoe zou het elders zijn? Geen idee, maar ik merkte ook dat het me niet zoveel boeit. Sneeuw met eigen ogen zien is toch het mooiste wat er is.

Donderdag was koud. Tijdens een vroege ochtendwandeling zag ik dat op een meertje een ijsbedekking van circa 10 vierkante meter. 's avonds laat was dit 40 vierkante meter. Ik concludeerde dat het grote delen van de dag koud (rond vriespunt of iets lager schatte ik) moet zijn geweest. Dat bleek later te kloppen. Maar ik kon het dus ook zien. Dat vind ik wel fascinerend, want zoiets had ik anders niet geschat.

Vrijdagochtend was het erg leuk wakker worden. Een witte wereld. Wie had dat gedacht, het zou eind van de week toch zachter worden? Nou nee dus, een prachtig sneeuwdek dat er om vroeg om te betreden.

Vanmorgen Wetterzentrale bekeken. Ik heb weinig gemist zo te zien. Jammer van de kaartjes. Ik had op meer gehoopt.

Al met al heb ik de weerkaarten niet gemist, ook niet de updates over de sneeuw. Het was nu een verrassing. Nu is dat met sneeuw altijd zo, maar nu nog meer. Dat bevalt goed. Het niet weten, dat is eigenlijk een luxe, net als offline zijn. Zintuigelijk beleef ik meer, rijker en voller.

M.a.w. zodra er weer een interessante weerweek aankomt, herhaal ik het. Ik weet zeker dat de afgelopen week en de week daarvoor nog lang in mijn herinnering blijven en dat ik het maximale er uit haal. Ik ben gek op afkortingen en slogans en de volgende is zeker van toepassing: Winterweer in Nederland is minimaal, als het er is geniet dan maximaal ;)

Hans
Berichten: 1710
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Retro-weerbeleving. Wie doet er deze week mee?

Bericht door Hans » 05-02-2019 23:22

Het weer beleven zoals het op je af komt is soms een verademing. Het is zoals het is en naar de lucht kijken en andere verschijnselen uit de natuur waarnemen en proberen gevolgtrekkingen te maken omtrent het weersverloop. Je zit inderdaad helemaal in het nu!
Het is echt wel moeilijk om je totaal af te sluiten voor de berichtgeving betreffende het weer dus 100 % lukt het me nog niet.
Echter, het leert me wel dat toekomstig weer volgens weerkaarten e.d. toch vaak heel anders uit pakt dan verwacht wordt..
En wil ik eigenlijk alles wel weten wat over pakweg 3 dagen gebeurt...
Inderdaad een 100 % afsluiting voor alle kanalen is moeilijk maar heel veel vang ik toch ook niet op..
We gaan voorlopig gewoon door met retro weerbeleving...
De roepdoos gebruik ik wel om ervaringen door te geven...

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Retro-weerbeleving. Wie doet er deze week mee?

Bericht door Sebastiaan » 06-02-2019 10:51

Hans schreef:
05-02-2019 23:22
Het weer beleven zoals het op je af komt is soms een verademing. Het is zoals het is en naar de lucht kijken en andere verschijnselen uit de natuur waarnemen en proberen gevolgtrekkingen te maken omtrent het weersverloop. Je zit inderdaad helemaal in het nu!
Het is echt wel moeilijk om je totaal af te sluiten voor de berichtgeving betreffende het weer dus 100 % lukt het me nog niet.
Echter, het leert me wel dat toekomstig weer volgens weerkaarten e.d. toch vaak heel anders uit pakt dan verwacht wordt..
En wil ik eigenlijk alles wel weten wat over pakweg 3 dagen gebeurt...
Inderdaad een 100 % afsluiting voor alle kanalen is moeilijk maar heel veel vang ik toch ook niet op..
We gaan voorlopig gewoon door met retro weerbeleving...
De roepdoos gebruik ik wel om ervaringen door te geven...
Leuk om te horen Hans. Ja, het 100% afsluiten is onmogelijk :)

Plaats reactie