Warmterecords: welke barrières worden geslecht?

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Warmterecords: welke barrières worden geslecht?

Bericht door Dick » 07-11-2018 20:15

Grenzen zijn willekeurig en kunnen een vertekend beeld geven. Gisteren werd het in De Bilt 19,0 C. Dat leverde een nieuw novemberrecord op.................vanaf 1901 tenminste. Op 5 november 1899 noteerde het KNMI een maximum van 19,3 C en dat is en blijft het echte novemberrecord. Dat jaar werd het op 2 november 18,6 en op de 6e 18,5 C. Dit allemaal iets meer dan een jaar voor de aanvang van de 20e eeuw waarin in De Bilt in november zelfs de grens van 18 graden niet werd gehaald. Dat lukte pas weer in 2005. En gisteren tikte De Bilt dus weer die 19-gradengrens aan. Dat novemberrecord van 1899 echter staat vooralsnog als een huis.
Toch is dit record niet zo heel scherp. Precies vijftig jaar geleden werd het op 31 oktober 19,9 C in De Bilt. Het jaar 1968 was een schrikkeljaar. Op een haar na hadden we dus een dik novemberrecord gehad en ook nog eens op een haar na een warme dag. Dat effect kan grenzen hebben.
Die barrière van de eerste warme dag in november zal mogelijk binnen afzienbare tijd worden geslecht. Daarmee zou de 20-gradengrens verder naar achteren schuiven in het jaar. De vraag is welke barrières er nog meer geslecht kunnen worden. De vroegste zomerse dag zou verder op kunnen schuiven naar begin april. De horde van een eerste zomerse dag in maart zal in De Bilt niet zo makkelijk genomen worden. Evenmin die van een warme dag in februari en een tropische dag in april, schat ik zo in.
Laten we wel wezen: ‘Warnsveld’ is al bijna 75 jaar bijzonder taai gebleken. Zelf als dit ‘all-time-high’ een keer voor de bijl gaat is het al gauw nog een volle graad naar de 40-gradengrens. De Bilt zal dan naar de 37-plus moeten gaan.
Welke warmterecords zullen de komende jaren gaan sneuvelen? Dat kun je op je vingers natellen, uit je duim zuigen of is het een kwestie van ‘Fingerspitzengefühl’?

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Warmterecords: welke barrières worden geslecht?

Bericht door Jaap » 07-11-2018 23:43

Ik geloof er echt in, dat we in de komende jaren alleen in december en januari de 20 graden-grens niet zullen overschrijden. En aan de bovenkant? In maart nog niet de zomerse dag, maar in april wel (is al gebeurd) De tropische grens kan gepasseerd worden van mei t/m september, maar de grens van 35 graden? Niet in september, denk ik en dus later ook niet. Ik betwijfel of we in Nederland ooit aan de 40 graden komen. Dat kan alleen in bijzondere omstandigheden, die in Nederland niet voorkomen.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Warmterecords: welke barrières worden geslecht?

Bericht door Gerben » 07-11-2018 23:54

Jaap schreef:
07-11-2018 23:43
Ik geloof er echt in, dat we in de komende jaren alleen in december en januari de 20 graden-grens niet zullen overschrijden.
Februari niet

Adwin
Berichten: 540
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Warmterecords: welke barrières worden geslecht?

Bericht door Adwin » 08-11-2018 08:42

De warmterecords zijn toch helemaal niet bijzonder in een opwarmend klimaat? Wat bijzonder is zijn de kouderecords van september, februari en maart! Die waren bijzonder in zo'n warm jaar en daar kijk ik van op.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Warmterecords: welke barrières worden geslecht?

Bericht door Gerard » 08-11-2018 11:27

Daar kijk ik ook niet van op, door het (versterkte) broeikaseffect wordt het weer extremer, trouwens, datumrecords zijn niet zo moeilijk te vergaren, te zien aan nabij liggende dagen met maand- of decaderecords.
Je zult echter vele malen meer warmterecords dan kouderecords zien verschijnen in het huidige klimaat.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Warmterecords: welke barrières worden geslecht?

Bericht door John » 08-11-2018 14:57

Mijn grenzen zijn al verlegd de afgelopen decennia.
Wat zou ik nu nog bijzonder vinden aan warmte?

Meer dan 18 graden tussen 20 december en 20 januari?

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Warmterecords: welke barrières worden geslecht?

Bericht door Dick » 15-11-2018 22:42

Geen warmterecord, al is het wel gelieerd aan de temperatuur. Jan Visser houdt op zijn site de zonuren in De Bilt bij. Vanaf vandaag zijn we 1959 gepasseerd en staan we op de tweede plek. Het gaat om het jaartotaal aan zonuren. Met nog een kleine zeven weken te gaan moeten we nog iets van 35 uur bijboeken om de koppositie van het jaar 2003 (2022 uur) over te nemen. Een gemiddelde van één enkel uurtje per dag is dus voldoende om van 2018 een echt ‘Groot Zonnejaar 2.0’ te maken. Normaal registreert het KNMI 1639 uur zon per jaar.

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Warmterecords: welke barrières worden geslecht?

Bericht door Jaap » 15-11-2018 22:47

Gerben gelooft niet in de 20 graden-grens in februari? Of begrijp ik het verkeerd? Zelf denk ik, dat we binnen enkele jaren alleen in december en januari die grens niet passeren, maar in februari echt wel.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Warmterecords: welke barrières worden geslecht?

Bericht door Gerben » 15-11-2018 22:53

Jaap schreef:
15-11-2018 22:47
Gerben gelooft niet in de 20 graden-grens in februari? Of begrijp ik het verkeerd? Zelf denk ik, dat we binnen enkele jaren alleen in december en januari die grens niet passeren, maar in februari echt wel.
Klopt en november zal ook lastig worden

Plaats reactie