Stratosfeer winter 2018/2019

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: Stratosfeer winter 2018/2019

Bericht door Henk » 04-10-2019 21:12

Het valt mij op dat als de westfase QBO langzaam terugvalt richting de oostelijke variant dat dit proces meer maanden in beslag neemt dan wanneer er een snelle teruggang is. Momenteel lijkt er sprake te zijn van een langzame transitie van west naar oostfase. Zo kan het vanaf nu zo maar 4 of 5 maanden duren eer dat de QBO in de oostfase zit. Dat zou te laat zijn voor kansen op stevig winterweer bij ons.

Paul
Berichten: 1022
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Stratosfeer winter 2018/2019

Bericht door Paul » 05-10-2019 19:10

Henk schreef:
04-10-2019 21:12
Het valt mij op dat als de westfase QBO langzaam terugvalt richting de oostelijke variant dat dit proces meer maanden in beslag neemt dan wanneer er een snelle teruggang is. Momenteel lijkt er sprake te zijn van een langzame transitie van west naar oostfase. Zo kan het vanaf nu zo maar 4 of 5 maanden duren eer dat de QBO in de oostfase zit. Dat zou te laat zijn voor kansen op stevig winterweer bij ons.
Ja, dat klopt. Het is een proces dat heel goed gedocumenteerd is in de literatuur. Gemiddeld staat 14 maanden voor een omkering, dus januari moet haalbaar zijn. De transitie kan op een later moment overigens heel snel gaan, zie bijvoorbeeld 2002. Daarmee lopen we gelijk, in 2003 januari volgde 'gewoon' een SSW.

Voor een onderzoek naar teleconnecties van de QBO, zie https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com ... 18JD029368

Nog een interessant verschijnsel in dit verband is de lage temperatuur in de stratosfeer boven de tropen.
Knipsel.PNG
https://www.33andrain.com/topic/1710-20 ... /#comments
https://twitter.com/antmasiello/status/ ... 4%3Fs%3D20
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ronald
Berichten: 128
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Stratosfeer winter 2018/2019

Bericht door Ronald » 10-10-2019 21:06

Uit de best wel interessante besprekingen op het Britse ""GavsWeatherVids"""haal ik onderstaande passage indien komende winter de QBO niet echt van west naar oost zal gaan.

""The last thing we look at for this Sixth Winter 2019/20 update is what happens should to QBO not manage to complete its transition from west to east during the Winter and we finish up with linger, dying westerly QBO though the Winter.

This is relatively uncommon and has only happened four times in Winter since the 1950s. Those lingering westerly QBO Winters are 1959/1960, 1961/1962, 1969/1970 and 1978/1979.''

Putting those four Winters together we see a much stronger blocking signal around Greenland and the Arctic through all three Winter months. December, January, February and March all have a strong northern blocking signal and a greater chance of being cold with a lingering westerly QBO than when the QBO is switching from its west to east phase.

Combining these four Winters together unsurprisingly shows a good chance of a cold Winter when we have a lingering west QBO. Blocking is strong and perfectly positioned around Greenland to force cold air out of the Arctic and into the UK and northern Europe.""

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Stratosfeer winter 2018/2019

Bericht door Hans » 10-10-2019 23:55

Geeft hoop voor de winterliefhebber. Maar ik doe er niet zoveel mee....

Paul
Berichten: 1022
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Stratosfeer winter 2018/2019

Bericht door Paul » 12-10-2019 11:37

Ronald schreef:
10-10-2019 21:06
Uit de best wel interessante besprekingen op het Britse ""GavsWeatherVids"""haal ik onderstaande passage indien komende winter de QBO niet echt van west naar oost zal gaan.

""The last thing we look at for this Sixth Winter 2019/20 update is what happens should to QBO not manage to complete its transition from west to east during the Winter and we finish up with linger, dying westerly QBO though the Winter.

This is relatively uncommon and has only happened four times in Winter since the 1950s. Those lingering westerly QBO Winters are 1959/1960, 1961/1962, 1969/1970 and 1978/1979.''

Putting those four Winters together we see a much stronger blocking signal around Greenland and the Arctic through all three Winter months. December, January, February and March all have a strong northern blocking signal and a greater chance of being cold with a lingering westerly QBO than when the QBO is switching from its west to east phase.

Combining these four Winters together unsurprisingly shows a good chance of a cold Winter when we have a lingering west QBO. Blocking is strong and perfectly positioned around Greenland to force cold air out of the Arctic and into the UK and northern Europe.""
Gav houdt geen rekening met het gecombineerde verband van de SSW met zonnevlekken en QBO, dat door LABITZKE (en Van Loon) is vastgesteld (zie ook bericht van Sebastiaan op vorige pagina van dit topic). In de praktijk betekent dat dat bij hoge zonneactiviteit een westelijke QBO gunstig is voor de totstandkoming van een SSW. Zowel in 1970 als 1979 (beide een SSW) speelde deze samenhang. De andere twee winters brachten weinig bijzonders, qua winterweer.

Artikel Labitzke:
https://www.researchgate.net/profile/Ma ... 000000.pdf

Verder zie ik weinig bijzonders in de afname van de QBO door Gav genoemde winters.
Knipsel.PNG
Het staat overigens nog lang niet vast dat we de westelijke QBO vast gaan houden, de hele winter lang.
Een eventuele SSW (als die er al komt!) zal waarschijnlijk pas later in de winter kunnen gaan optreden, gezien de late switch naar QBO oost. Alleen een snelle omslag zal helpen.

De huidige stand van zaken (stratosferisch) stemt mij niet optimistisch over winterweer, 2019/2020. De enige strohalm wat mij betreft is 2003, gezien de analogie met de zuidelijke SSW.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie