Stratosfeer winter 2018/2019

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Paul
Berichten: 1028
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Stratosfeer winter 2018/2019

Bericht door Paul » 13-01-2019 19:01

John schreef:
13-01-2019 12:13
Paul en Sebastiaan,

Ik stel vaak vast dat de stromingspatronen op 300 hPa en 200 hPa (GFS kaartjes) redelijk overeenkomen met die van EC 100 en 150 hPa. Ook de komende dagen is dat zo.

Alsof hier altijd sprake is van een samenspel tussen bovenzijde troposfeer en onderzijde stratosfeer. Als dit zo is dan begrijp ik niet goed de 'opwinding' als er kansen zijn op naar beneden doorwerken van afwijkende patronen op 10hPa.

Kan een van jullie hier wat helderheid in scheppen?
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Je ziet bij het GFS duidelijk een discontinuïteit op 200-300 hPa. Daaronder boven normale zonaliteit, daarboven onder normaal.
Knipsel.PNG
Het GFS heeft van de hoofdmodellen de meeste moeite met het doorberekenen van de SSW, omdat het een warmte-bias heeft. Afgelopen februari en maart liep het ook al mijlenver achter bij de andere modellen, bij de doorberekening van de consequenties van de stratosferische opwarming. Omdat in de forums zoveel waarde aan dit model gehecht wordt, blijft het verwachtingspatroon onnodig lang te laag.

Bij de laatste run van het GFS is de ontkoppeling een stuk minder, daar zien we twee vortexen, precies zoals in de prognose van de stratosfeer voor die datum.

Afbeelding

p.s. Ik lees net dat het slechte functioneren van GFS gekoppeld kan worden aan de shutdown (https://www.weerwoord.be/m/2458990.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Stratosfeer winter 2018/2019

Bericht door Sebastiaan » 13-01-2019 20:27

GFS krijgt idd. veel te veel aandacht. Prutsmodel.

Telegraaf meldde gisteren nieuws over de stratosfeer :mrgreen:
Zeker vanwege de oorzaak van de weeromslag die er aan zit te komen: op tien tot vijftien kilometer is een zogenaamde hoogte is een zogenaamde 'plotselinge stratosferische opwarming' aan de gang. Op deze hoogte waait de wind normaal van west naar oost, maar bij zo'n opwarming verandert de windrichting. In plaats van relatief warme lucht uit het westen komt er dan koudere lucht uit het oosten. Als die luchtstroom tot leefniveau zakt kan de temperatuur flink dalen. "Maar die plotseling stratosferische opwarming kan net zo goed niet doorzetten en dan blijven we lucht uit het westen houden, met alle zachtheid en wisselvalligheid van dien: Citaat van Jaco van Wezel van Weeronline. Telegraaf 12 januari

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Stratosfeer winter 2018/2019

Bericht door Gerben » 13-01-2019 20:37

Heb me er nog steeds niet in verdiept...maar waarom verandert de windrichting bij een SSW?

Paul
Berichten: 1028
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Stratosfeer winter 2018/2019

Bericht door Paul » 14-01-2019 09:16

Gerben schreef:
13-01-2019 20:37
Heb me er nog steeds niet in verdiept...maar waarom verandert de windrichting bij een SSW?
In de winter is de stratosfeer koud. Net als polaire depressies in de troposfeer vormt zich ook in de stratosfeer een 'polaire' depressie. Dit is wat genoemd wordt de stratosferische polaire vortex (SPV). Net als in de troposfeer waait de wind tegen de wijzers van de klok mee, voor de gematigde gebieden betekent dit dat de stratosferische wind westelijk is.
Soms raakt de SPV verstoord en stroomt er warmere lucht vanuit de troposfeer naar de stratosfeer. Als dit proces lang genoeg aanhoudt en sterk genoeg is, wordt de stratosfeer opgewarmd. In plaats van een lagedrukgebied, hebben we dan een hogedrukgebied boven de Noordpool. Om dat hogedrukgebied heen waait de wind met de wijzers van de klok mee, in de gematigde gebieden is de wind dan oostelijk.

De stratosfeer maakt een groot verschil voor het weer, maar is alleen van betekenis in het winterseizoen. Dat maakt een groot verschil voor de benadering van de toestand van het weer. Teleconnecties in de zomer spelen een veel minder belangrijke rol voor het weer dan in de winter. Dankzij instrumenten als de MJO, de GWO (AAM) en de 'SSW' kunnen uitspraken gedaan worden over de atmosfeer, veel verder vooruit dan de traditionele 120 uur. Het probleem alleen is dat de meteorologie conservatief is en dat vernieuwingen slechts langzaam een weg vinden in de community. Het tragische is dat de ook de weeramateurs, die geen last van professionele remmingen hoeven te hebben, in hun algemeenheid weinig begrip hebben voor de veranderingen die onder hun ogen plaatsvinden. Wij hier in Nederland treffen het wat dat betreft bijzonder slecht, de angelsaksische meteorologie loopt straatlengtes voor op het Hollandse gebeuren. Hier is de weerstand tegen vernieuwingen groot en het begrip voor nieuwe inzichten klein.

Het KNMI heeft als laatste instituut afgelopen februari eindelijk het nut van de SSW voor winterverwachtingen erkend. Ze hebben zowaar een rapport gepubliceerd en daarin een extra instrument geïntroduceerd, namelijk de DSW (of dSSW). Naar alle waarschijnlijkheid krijgen we ook deze januari een DSW. De kans op winterweer bij een DSW is aanmerkelijk groter dan bij een standaard SSW. Desondanks wordt dit instrument niet toegepast in de weersverwachting. Hoewel het met een beetje goede wil allang duidelijk is dat we de winter induiken, wordt dit gegeven in brede kringen binnen de meteorologie ontkend en in sommige gevallen worden zij die daarop in hun berichten anticiperen belachelijk gemaakt. Nu nog steeds terwijl een instituut als Weerplaza een week geleden al aankondigde dat het de laatste week van de maand zou gaan winteren en het bij mijn buren en op het werk allang bekend is.

Tijdens de afgelopen februari, toen de SSW de atmosfeer op zijn kop zette, kreeg ik de indruk dat er een omwenteling plaatsvond in ons denken en dat er eindelijk erkenning was gekomen voor de betekenis van de stratosfeer voor ons weer. De SSW (in combinatie met andere teleconnecties) is een zeer betrouwbaar instrument om het weer voor langere termijn te verwachten, als er in de toekomst weer een zou komen, zouden we daar in vroeger stadium ons voordeel mee gaan doen, dacht ik. De praktijk blijkt veel weerbarstiger. We moeten lijkt het eerst verdrinken in het winterweer voordat we erkennen dat er een verband bestaat, als die erkenning ooit komt. Ik ben bang dat er nog een lange weg te gaan is.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Stratosfeer winter 2018/2019

Bericht door Sebastiaan » 14-01-2019 11:48

Paul schreef:
14-01-2019 09:16
Gerben schreef:
13-01-2019 20:37
Heb me er nog steeds niet in verdiept...maar waarom verandert de windrichting bij een SSW?
In de winter is de stratosfeer koud. Net als polaire depressies in de troposfeer vormt zich ook in de stratosfeer een 'polaire' depressie. Dit is wat genoemd wordt de stratosferische polaire vortex (SPV). Net als in de troposfeer waait de wind tegen de wijzers van de klok mee, voor de gematigde gebieden betekent dit dat de stratosferische wind westelijk is.
Soms raakt de SPV verstoord en stroomt er warmere lucht vanuit de troposfeer naar de stratosfeer. Als dit proces lang genoeg aanhoudt en sterk genoeg is, wordt de stratosfeer opgewarmd. In plaats van een lagedrukgebied, hebben we dan een hogedrukgebied boven de Noordpool. Om dat hogedrukgebied heen waait de wind met de wijzers van de klok mee, in de gematigde gebieden is de wind dan oostelijk.

De stratosfeer maakt een groot verschil voor het weer, maar is alleen van betekenis in het winterseizoen. Dat maakt een groot verschil voor de benadering van de toestand van het weer. Teleconnecties in de zomer spelen een veel minder belangrijke rol voor het weer dan in de winter. Dankzij instrumenten als de MJO, de GWO (AAM) en de 'SSW' kunnen uitspraken gedaan worden over de atmosfeer, veel verder vooruit dan de traditionele 120 uur. Het probleem alleen is dat de meteorologie conservatief is en dat vernieuwingen slechts langzaam een weg vinden in de community. Het tragische is dat de ook de weeramateurs, die geen last van professionele remmingen hoeven te hebben, in hun algemeenheid weinig begrip hebben voor de veranderingen die onder hun ogen plaatsvinden. Wij hier in Nederland treffen het wat dat betreft bijzonder slecht, de angelsaksische meteorologie loopt straatlengtes voor op het Hollandse gebeuren. Hier is de weerstand tegen vernieuwingen groot en het begrip voor nieuwe inzichten klein.

Het KNMI heeft als laatste instituut afgelopen februari eindelijk het nut van de SSW voor winterverwachtingen erkend. Ze hebben zowaar een rapport gepubliceerd en daarin een extra instrument geïntroduceerd, namelijk de DSW (of dSSW). Naar alle waarschijnlijkheid krijgen we ook deze januari een DSW. De kans op winterweer bij een DSW is aanmerkelijk groter dan bij een standaard SSW. Desondanks wordt dit instrument niet toegepast in de weersverwachting. Hoewel het met een beetje goede wil allang duidelijk is dat we de winter induiken, wordt dit gegeven in brede kringen binnen de meteorologie ontkend en in sommige gevallen worden zij die daarop in hun berichten anticiperen belachelijk gemaakt. Nu nog steeds terwijl een instituut als Weerplaza een week geleden al aankondigde dat het de laatste week van de maand zou gaan winteren en het bij mijn buren en op het werk allang bekend is.

Tijdens de afgelopen februari, toen de SSW de atmosfeer op zijn kop zette, kreeg ik de indruk dat er een omwenteling plaatsvond in ons denken en dat er eindelijk erkenning was gekomen voor de betekenis van de stratosfeer voor ons weer. De SSW (in combinatie met andere teleconnecties) is een zeer betrouwbaar instrument om het weer voor langere termijn te verwachten, als er in de toekomst weer een zou komen, zouden we daar in vroeger stadium ons voordeel mee gaan doen, dacht ik. De praktijk blijkt veel weerbarstiger. We moeten lijkt het eerst verdrinken in het winterweer voordat we erkennen dat er een verband bestaat, als die erkenning ooit komt. Ik ben bang dat er nog een lange weg te gaan is.
Wauw :applaus: Wat een goed verhaal.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Stratosfeer winter 2018/2019

Bericht door John » 14-01-2019 17:24

Het is geen makkelijke materie, Sebastiaan en Paul.

Zoals het vorig jaar ging, gaat het niet altijd.
We kunnen in Nederland koud winterweer hebben zonder SSW.
We kunnen in Nederland zacht winterweer houden ondanks een SSW.

Eigenlijk zijn alle variaties mogelijk. Daarmee is niet gezegd dat er geen verband bestaat, maar de vertaalslag naar een specifiek gebied zoals Nederland, is nog niet zomaar gedaan.

Ook in de huidige situatie komt nog niet tevoorschijn hetgeen sommigen verwachten (hopen) op grond van de SSW.
Er is nog tijd te gaan.

Het heeft weinig zin om het GFS model nu een prutsmodel te noemen. EC ook beweging richting GFS door Atlantische invloed te berekenen vanaf circa 22 januari.
Laatst gewijzigd door John op 14-01-2019 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Stratosfeer winter 2018/2019

Bericht door Sebastiaan » 14-01-2019 17:25

Stewart wijst op de downwelling zoals door GFS berekend. Met daarbij de EC-verwachting fase 7.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Stratosfeer winter 2018/2019

Bericht door Sebastiaan » 14-01-2019 17:27

John schreef:
14-01-2019 17:24
Het is geen makkelijke materie, Sebastiaan en Paul.

Zoals het vorig jaar ging, gaat het niet altijd.
We kunnen in Nederland koud winterweer hebben zonder SSW.
We kunnen in Nederland zacht winterweer houden ondanks een SSW.

Eigenlijk zijn alle variaties mogelijk. Daarmee is niet gezegd dat er geen verband bestaat, maar de vertaalslag naar een specifiek gebied zoals Nederland, is nog niet zomaar gedaan.

Ook in de huidige situatie komt nog niet tevoorschijn hetgeen sommigen verwachten (hopen) op grond van de SSW.
Er is nog tijd te gaan.
Early days. Verder ben ik het helemaal met je eens hoor, ik vermoed Paul ook. Met zulke systemen schets je een achtergrond waarin de chaos van het weer zich afspeelt, winterweer in Nl hangt daar vanaf, maar ook van factoren die daar los van staan.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Stratosfeer winter 2018/2019

Bericht door Vincent » 14-01-2019 17:46

Een SSW gaat altijd hand in hand met blokkadevorming. Waar precies wordt echter door andere factoren, zoals de MJO, bepaald, die moeilijker in kaart te brengen zijn. Het maken van een winterverwachting heeft dus specifiek voor Nederland totaal geen zin, omdat de luchtdrukverdeling altijd precies moet kloppen om de winter ook naar hier te halen. Ergo: het luistert allemaal te nauw!

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Stratosfeer winter 2018/2019

Bericht door Sebastiaan » 14-01-2019 17:56

Vincent schreef:
14-01-2019 17:46
Een SSW gaat altijd hand in hand met blokkadevorming. Waar precies wordt echter door andere factoren, zoals de MJO, bepaald, die moeilijker in kaart te brengen zijn. Het maken van een winterverwachting heeft dus specifiek voor Nederland totaal geen zin, omdat de luchtdrukverdeling altijd precies moet kloppen om de winter ook naar hier te halen. Ergo: het luistert allemaal te nauw!
Het heeft wel zin omdat je kan aangeven of de kans groter is of kleiner dan normaal op winterweer. Verdere details kan je idd. niet geven.

Plaats reactie