Artikel zomer 1868, aantal extra opmerkingen en afbeeldingen

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12243
Lid geworden op: 31-12-1977

Artikel zomer 1868, aantal extra opmerkingen en afbeeldingen

Bericht door Sebastiaan » 16-09-2018 12:38

Dit topic bevat wat extra afbeeldingen horend bij het artikel over de zomer van 1868. Allereerst is hier de plek om een aantal mensen te bedanken: Martijn, Gerard, Frank en Gert-Jan.

De bloeimaand 1868 verwondert de tijdgenoten. Buys Ballot schrijft in het jaarboek: "De maand Mei heeft door hare hooge temperatuur zoozeer ieders aandacht getrokken, dat wij wel eens haar opzettelijk met vroegere jaren mogen vergelijken."
Onderstaande komt uit het jaarboek 1868
Afbeelding

Duidelijk dat 1868 boven de andere jaren uitsteekt. Maar ik vond het ook opvallend dat Buys Ballot het wonderlijk vindt dat men 1865 al vergeten is. Let wel, dit is de afwijking ten opzichte van de normaal zoals Buys Ballot die opstelde. Dus ook zonder correctie van Labrijn.

De afwijking qua luchtdruk.
Afbeelding

Nog wat extra informatie uit het jaarboek.
Afbeelding

Juni sla ik over. Juli-afwijking is hieronder te zien:
Afbeelding
Noordelijke hogedruk. Stabiel weertype. Droge maand..
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 20-09-2018 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Artikel zomer 1868, aantal extra opmerkingen en afbeeldingen

Bericht door Vincent » 28-10-2018 20:21

Ik zie toch wel erg opvallende overeenkomsten met de afgelopen zomer! Ook dit jaar was er in juli sprake van een sterk hogedrukgebied boven de Noordzee, en waren mei en juli de hoogtepunten van het seizoen.

Nu begin ik mij toch af te vragen: waren de zomers van de 20e eeuw écht zo slecht, of worden de de grote zomers van de 18e en 19e eeuw overschat, net als -tot voor kort- 1947!?

Plaats reactie