Winter 2019

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12293
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2019

Bericht door Sebastiaan » 16-10-2018 10:22

Ted schreef:
Sebastiaan schreef:Pieter, ik denk dat het verstandig is om je in te lezen. Dit soort termen horen bij dit onderwerp, zoals 'buitenspel' bij voetbal Afbeelding

Als je dat doet, zal je merken dat het allemaal niet lastig is en de weerhobby een nieuwe dimensie krijgt.


Pieter is niet de enige. Ik vind al die termen ook niets. Ik verdiep totaal niet in die seizoenstroep. Ik kijk maximaal 3 tot 7 dagen vooruit. Voor de rest geloof ik het wel.


Prima toch, als je er voor kiest om je ergens niet in te verdiepen. Maar om het troep te noemen gaat me wel wat ver hoor.

Paul
Berichten: 1028
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Winter 2019

Bericht door Paul » 16-10-2018 10:22

Wie zich wil verdiepen ontkomt er niet aan Engelstalige websites en tweets te lezen. Van het VWK mag je verwachten dat ruimte gegeven wordt voor quotes uit die bronnen (ik merk nu dat het bericht van Hans hierover is gewist). Ik ben het ook met Sebastiaan eens dat je enige insider kennis verwachten mag van onze forumgebruiker.

Wat betreft de lange termijn verwachtingen: die zijn tegenwoordig niet zo veel minder betrouwbaar dan de korte termijn verwachtingen in de zestiger en zeventiger jaren. Geloof me, het was vaak niet best. Destijds was er regelmatig kritiek op het KNMI als ze weer eens fout zaten, tegenwoordig zijn we maar wat blij dat de meteorologen het zijn blijven proberen.

Judah Cohen is ook zo een pionier, die er vaak naast zat (en zit). Toch is hij zich blijven verbeteren en zijn vakkennis is en blijft fenomenaal. Zijn winterverwachtingen blijven boeiende materie, net zoals die van sommige andere bureaus, zoals bijvoorbeeld Meteogroup.

Ik leg mij er niet bij neer dat we niet verder dan een week vooruit kunnen kijken. Bij het KNMI wordt zelfs erkend dat tien dagen vooruit al redelijk betrouwbare scores worden gehaald. Daar komt bij dat de verwachtingshorizon in de winter vergroot wordt, door kennis van de stratosfeer en de koppeling ervan met de troposfeer. De SSW van 2018 heeft zelfs het KNMI overtuigd van het nut ervan voor de lange termijn weersverwachting. En dan hebben we het echt over weken vooruit, in plaats van dagen.

Tot slot nog even Cohen zelf. Hij bespreekt de verwachting van het ECMWF en plaatst die tegenover die van het NOAA.

The ECMWF model is generally considered the best forecast model on the planet. The first thing that jumps out at me is the predicted classic or text book positive Pacific North American (PNA) pattern with a deep Aleutian Low, ridging or elevated heights across northwestern North America including Alaska and troughing or low heights in the Southeastern US. The ECMWF model is also predicting a quasi-negative NAO with the southern pole or center of action more classically represented than the northern pole. But in regards to the US winter this represents a suppressed storm track along the Eastern Seaboard. A positive PNA should yield an overall cold winter to the Eastern US. The ECMWF model is most confident in a relatively cold winter in the Southeastern US with greater uncertainty in the Northeastern US while the suppressed storm track will bring elevated risks of East Coast snowstorms. And El Niño does tend to focus the greatest snow threat, at least relative to normal, in the Mid-Atlantic. If you are a winter weather enthusiast especially a snow lover living in the Mid-Atlantic this ECMWF winter forecast should have you very excited.

https://www.aer.com/science-research/climate-weather/arctic-oscillation/

Het ECMWF berekent een hoog boven Scandinavië en een laag bij de Aleoeten. De NOAA (en ook het Glosea5) doen zo'n beetje het tegenovergestelde. Cohen zelf heeft een voorkeur voor de output van het ECMWF, omdat die meer overeenkomt met de verwachte El Nino en met de lage ijsbedekking bij de Beringzee en de Barents- en Karazee. Vooralsnog is het te vroeg om conclusies te trekken.
Laatst gewijzigd door Paul op 16-10-2018 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2019

Bericht door John » 16-10-2018 10:45

Zoals ik al eerder schreef, volg ik jullie bijdragen met interesse. Ik ben niet actief op zoek naar informatie over seisoensverwachtingen en vind het daardoor prettig dat jullie selecties inbrengen.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Winter 2019

Bericht door Daniël » 16-10-2018 18:18

Verwacht het ECMWF dan ook dat de droogte de komende maanden aan zal blijven houden?

Pieter
Berichten: 3058
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Winter 2019

Bericht door Pieter » 16-10-2018 20:01

Sebastiaan; Door aan jou te vragen wat bepaalde termen betekenen probeer ik weer wat te leren, want mijn interesse in deze materie is er zeker, dus jammer dat je mijn vraag (nog) niet hebt beantwoord

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2019

Bericht door Gerben » 16-10-2018 20:15

Pieter schreef:Sebastiaan; Door aan jou te vragen wat bepaalde termen betekenen probeer ik weer wat te leren, want mijn interesse in deze materie is er zeker, dus jammer dat je mijn vraag (nog) niet hebt beantwoord


Heb toch 2 links voor je gegoocheld. Had je overigens ook zelf kunnen doen.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2019

Bericht door John » 16-10-2018 21:44

Gerben schreef:
Pieter schreef:Sebastiaan; Door aan jou te vragen wat bepaalde termen betekenen probeer ik weer wat te leren, want mijn interesse in deze materie is er zeker, dus jammer dat je mijn vraag (nog) niet hebt beantwoord


Heb toch 2 links voor je gegoocheld. Had je overigens ook zelf kunnen doen.


Pieter, wel opletten hoor. Het kan hier dus zomaar gebeuren dat anderen een antwoord op je vraag geven.

Sebastiaan
Berichten: 12293
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2019

Bericht door Sebastiaan » 17-10-2018 17:17

http://twitter.com/longrangesnow/status/1050723650536538112

Oh and the UKMO Seasonal run also is going for a literally off the charts -AO in December. If that happens, heavy snowfall chances are high for the Eastern US and Japan, and mass cold for Europe. A massive drop from the last 6 months or so.


Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Winter 2019

Bericht door Karel » 17-10-2018 20:41

Morgen komt de eerste voorlopige winterverwachting van Judah Cohen. https://www.nsf.gov/news/special_reports/autumnwinter/predicts.jsp.

Plaats reactie