Winter 2019

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Paul
Berichten: 1028
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Winter 2019

Bericht door Paul » 22-11-2018 20:26

Mee eens, John, december begint met antiwinterweer. Dat kan zo maar tien of twintig dagen duren, als het niet langer is. Klopt wel met de maandverwachtingen.

Met de zuidwesten winden in Europa bouwt zich vaak een hoog op boven Rusland, richting Siberië. Dat kan weer gunstige condities opleveren voor een stratosferische opwarming. We gaan het zien.

De AAM daalt naar 0 halverwege volgende maand, volgens de prognoses. Ik hou het bij, maar weet nog niet zo goed wat de waarde ervan is. Eens bijhouden deze winter wat het oplevert. Het is mij inmiddels iig duidelijk wat de wetmatigheden zijn, en waar ik de kaarten vandaan moet halen. Met de MJO in gedachten (http://www.atmos.albany.edu/facstaff/ro ... diags.html) moet er toch iets van blokkade op de kaarten blijven staan, bij fase 7 of 8 in deze tijd is dat Groenland en de Atlantische Oceaan.

http://www.atmos.albany.edu/facstaff/ro ... 00reg.html

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 22-11-2018 22:24

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2021 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2019

Bericht door Ko » 23-11-2018 07:23

Nou van mij als winterliefhebber mag het elk jaar een december als 2010 zijn. Lekker veel kou, sneeuw en sneeuwdekdagen. Al op 2 december 2010 bleef het overdag -6 met veel sneeuw die in de ochtend viel. Was een gouden maand!
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2019

Bericht door Sebastiaan » 23-11-2018 10:34

Veel amplitude heeft de MJO in fase 6,7 en 8 niet.
Dan de onderstaande kaart.

Hogedruk op het continent maar ook naar het noorden. Lagedruk ver naar het westen. Verschillende runs laten dit achter elkaar zien. Dit alles bij GFS. Het is ver weg..., dus speculatief. Gezien mijn eerdere opmerkingen over de MJO hecht ik er toch wat meer waarde aan dan anders. Het gaat ook in tegen de default setting. Nieuwste EC0 anomalie kaarten voor de periode 10-15 dagen laten bovendien blokkades (positieve afwijking) zien ten westen en noorden van ons. Afwachten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 23-11-2018 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2019

Bericht door Sebastiaan » 23-11-2018 11:09

Geldig van zondag 25 november tot vrijdag 07 december
Synoptische ontwikkeling:
Aanvankelijk hebben we te maken met een geblokkeerd stromingspatroon. De as van deze blokkade ligt langs ongeveer 10° WL, wij verkeren aanvankelijk onder zwakke cyclonale invloed aan de zuidoostflank. De as van de blokkade trekt met ongeveer 10° per etmaal oostwaarts. Aan de grond ligt er aanvankelijk een hoog tussen IJsland en Scandinavie en een complex lagedrukgebied boven Zuid-Europa. Het hoog trekt via Scandinavie en het Oostzeegebied zuidoostwaarts. Op de Oceaan breidt zich in de eerste helft van de komende week een zonale stroming met een omvangrijk sturend laag bij IJsland naar West-Europa uit. (In de loop van) woensdag passeert een eerste frontaal systeem. Daarna is de stroming zuidwestelijk en passeren van tijd tot tijd actieve frontale systemen van depressies die op de Atlantische Oceaan noordoostwaarts trekken. In ongeveer 10% van de leden houdt een hoog boven Rusland een uitloper naar noordwest-Europa waardoor wij een zuidoostelijke tot oostelijke stroming houden.

Modelbeoordeling en onzekerheden:
De overgang naar een zonaal patroon is consistent in de uitvoer aanwezig waarbij de overgang op woensdag plaatsvindt. Het aandeel van leden waarin een continentaal hoog invloed houdt boven onze omgeving met een oostelijke of zuidoostelijke stroming is verder afgenomen, naar ongeveer 10%. Uiteraard is de timing van de frontale systemen vanaf ongeveer het einde van de komende week onzeker. De dagelijkse neerslagkans ligt rond 60%.

Samenvatting meerdaagse-periode:
Eerst bewolkt en nog wat regen, dinsdag droog en wat zon. Vrij koud. Woensdag 90% kans op overgang naar (vrij) zacht en wisselvallig weer met af en toe regen.

Samenvatting EPS-periode:
90% kans op (vrij) zacht en wisselvallig weer met van tijd tot tijd regen. 10% kans op koud en droog weer.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Winter 2019

Bericht door Daniël » 23-11-2018 14:46

Wat heeft de MJO nu te maken met de geblokkeerdheid bij ons, en hoe moet ik deze invloed zien?

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winter 2019

Bericht door Vincent » 23-11-2018 16:40

Ko schreef:
23-11-2018 07:23
Nou van mij als winterliefhebber mag het elk jaar een december als 2010 zijn. Lekker veel kou, sneeuw en sneeuwdekdagen. Al op 2 december 2010 bleef het overdag -6 met veel sneeuw die in de ochtend viel. Was een gouden maand!
Goh, ik ben het een keer helemaal met je eens! Gebeurt ook niet vaak. ;)

Hans
Berichten: 1292
Lid geworden op: 31-12-2004
Contacteer:

Re: Winter 2019

Bericht door Hans » 23-11-2018 19:02

Voor de verandering ik ook. (We hebben zonnepanelen, geen regenpanelen. Gewoonlijk hebben we dus een klein voorkeursverschil.)
Zo'n soort december mag inderdaad nog wel eens. Afgezien van ongemakken zoals bevroren waterleidingen op de boerderij, haperende trekkers, rooie auto's die er de brui aan geven en het met geen mogelijkheid warm krijgen van een oud studentenhok bovenin een flat was die decembermaand een briljant stukje winterweer. Lichamelijk verafschuw ik kou, maar waar kan ik tekenen?

Dromen mag natuurlijk altijd, maar ook als het niet op een hele maand uitdraait is een flinke winterse plaagstoot welkom.
Wat dat betreft vind ik de laatste decade van februari en begin maart eigenlijk de leukste periode: wat een venijnige trappen kan de winter dan soms nog uitdelen. Halve meter sneeuw, alles onder de ijzel, of zoals afgelopen jaar nog even de diepvries opentrekken met voluit Beaufort zeven uit het oosten.
Van die dagen waarop je denkt what the f... is dit voor gekkenwerk. :hamer:
We hebben weer de mogelijkheid tot onderschriften. Kijk in je gebruikerspaneel (link rechtsboven) en kies bij Profiel voor wijzig onderschrift.

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2019

Bericht door Sebastiaan » 24-11-2018 10:37

Daniel, zie studie Cassou 2008. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18818656

Hans
Berichten: 1742
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Winter 2019

Bericht door Hans » 25-11-2018 11:03

De komende week neemt de natuur inderdaad de beslissing op de (voor onze streken normale) W-circulatie over te schakelen m.a.g. sterk afnemende kans op winterweer. Het gaat belangrijk zachter worden en eindelijk zit er weer meer regen in de verwachting.
We moeten echter de komende weken echt afwachten of dit het patroon voor de hele winter gaat worden...
De nieuwste pluim gaat voor toch wat minder zacht weer op de hele lange termijn, mischien dan wel met normale decembertemperaturen (maxima 6/7 graden). Ik zeg altijd de eerste drie weken van december geven vaak een teken van hoe het verder kan gaan.
En, .....een stevige nawinter is altijd mogelijk, net als begin dit jaar...
Elfstedentocht?? Volgens mij is dat echt verleden tijd!! En juist als je dat gaat roepen.......??

Plaats reactie