Winter 2019

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: Winter 2019

Bericht door Theo » 25-02-2019 16:27

Het is nu 18,2 graden in de Bilt, het oude record voor februari stond op 18,5 graden maar gehomogeniseerd is die waarde 18,2 graden (las ik op weerwoord).
Dus evenaring van het februarirecord mag ik aannemen?

Overigens bij mij in Utrecht-west is het 17,0 graden en met Tx van 17,9 veel eerder op de dag, werd het niet eens zo warm als in de Bilt.
Volgens mij is dat ook een stadseffect, de hoeveelheid stenen in de stad is nog zoveel koeler dan de lucht waardoor die enigszins wordt afgekoeld.
Laatst gewijzigd door Theo op 25-02-2019 16:49, 3 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2019

Bericht door John » 25-02-2019 16:32

Gilze-Rijen heeft 19,1 graden gehaald. Dat is een maandrecord. Niet eerder in februari zo warm.

Het voelt vreemd aan. Mijn slaapkamerraam open en ik haal warme lucht naar binnen. :roll:

Ik ben benieuwd naar morgen. Gaat februari in mijn regio voor het eerst de 20 graden halen?
Afgelopen november kregen we ook voor het eerst in november een warme dag.

Tot nu toe is 9 maart 2014 de vroegste dag waarop in het midden van Brabant de 20 graden is bereikt.

Sebastiaan
Berichten: 12287
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2019

Bericht door Sebastiaan » 25-02-2019 17:24

Bizarre dag. Met korte broek gefietst en het was genieten. Gezien de temperatuur (zie hieronder) is dat niet vreemd.
Contrast met vorig jaar is enorm en ergens ook weer niet. Ook toen blauwe hemel, laag dauwpunt en wind in de oosthoek :mrgreen:

Overigens zat Jan Visser er flink naast:

"Bij ons vandaag ‘bijltjesdag’ voor datumrecords. In De Bilt staat dat record op 15,1º in 1964. Ik verwacht dat het kwik in de weertuin van het KNMI uitkomt op circa 16 graden. "

Dat kan zelfs zo'n goede weerman dus overkomen ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 25-02-2019 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12287
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2019

Bericht door Sebastiaan » 25-02-2019 17:26

Zie hier de weinig spannende NAO van deze winter. Nauwelijks uitschieters.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ted
Berichten: 4022
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 25-02-2019 17:52

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2021 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Winter 2019

Bericht door Gerard » 25-02-2019 19:01

De minuutwaarden van nu tegen de enkele malen per dag van toen, geen eerlijke vergelijking lijkt me. Ik vraag me trouwens af of die schotelmeetstationnetjes wel ontdaan worden van neergeslagen vuil en vooral koolstof, met name in deze periode is dat van belang. Ik zie verschillen met stations in Noord-Holland met mijn station die m.i. alleen maar verklaarbaar zijn als die stations onvoldoende straling weren.

Bij nadere inspectie van de atmosferische omstandigheden van vanmiddag kan het wel zo zijn dat de uitstraling - net als de instraling - extreem sterk was door de zeer droge luchtkolom boven mijn locatie (schaduwrijke tuin), maar wel weer vergelijkbaar met Wijk aan Zee, waar het nog wat waterdamparmer was.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Winter 2019

Bericht door Dick » 25-02-2019 19:15

Vandaag gewerkt in de duinen van Hoek van Holland. Een tijdlang was op het weerstation alhier de temperatuur het hoogste van het land. Uiteindelijk werd het er 18,3 C. Halverwege de middag stak er een windje op en voelde ik het afkoelen. Een windje van zee vermoedelijk; het kwik kelderde in korte tijd zes graden. Het was overigens heerlijk weer en gewoon, feitelijk óngewoon, warm in de zon. Ik zag al een citroenvlinder fladderen en dat is aan de vroege kant.
Bij mij in Capelle aan den IJssel werd het vandaag 17,0 C, na een minimum van 1,5 C. Een jaar geleden lagen de maxima lager dan dit minimum, met een ‘dieptepunt’ van -3,3 C op 28 februari 2018. Dat is ruim twintig graden lager dan vandaag.
Of ik vandaag te maken had met een persoonlijk februarirecord, weet ik niet. Op 20 februari 1990 mat ik met een kwikthermometer in mijn toenmalige woonplaats Nieuw-Lekkerland ook 17 graden. Van een evenaring lijkt daarmee hoe dan ook sprake te zijn.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Winter 2019

Bericht door Edward » 25-02-2019 23:14

Kos, G.P.A. (Gerard) schreef:
25-02-2019 19:01
De minuutwaarden van nu tegen de enkele malen per dag van toen, geen eerlijke vergelijking lijkt me.
Deze dingen heb ik me ook wel eens afgevraagd. Er is genoeg onderzoek gedaan met homogeniseren door het KNMI naar hoe de dagelijkse gang is veranderd en daarbij gekeken naar welke invloed de meetfrequenties en apparatuur hebben (en daarnaast ook in de context van stralingsbalans in het IPCC rapport). Volgens mij viel het wel mee hoe sterk het was, maar natuurlijk is het effect van de instrumenten nooit helemaal weg te filteren. De documentatie is zeker nog te vinden in diverse technische rapporten e.d.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Winter 2019

Bericht door Edward » 25-02-2019 23:28

Overigens nog een dingetje, wel iets heel anders. Aanhakend op het benoemen van Gerard in de roepdoos dat de lucht droog was met lage dauwpunten door een lage subsidentie-inversie. De ECMWF-dauwpuntpluim toonde eind vorige week een flinke bandbreedte. Er wordt soms uitgegaan van droge contintentale lucht met deze dauwpuntpluim. Dit is niet de eigenlijke bron van zulke lucht, het is inderdaad de subsidentie. Wat je ziet, is dat lucht die (bijna) rechtstreeks vanaf de stratosfeer naar beneden is gedrukt, nauwelijks vocht bijgemengd krijgt onderweg. Je ziet dan een dauwpunt van orde -40 op misschien een halve of hele kilometer hoogte, zie bijvoorbeeld de sondering van Bergen (net ten N van Hannover). De modellen hebben - zeker in deze tijd van het jaar, waarin verdamping en transpiratie klein is - moeite met de dauwpunten vooruitrekenen. Een ondiepe grenslaag ontstaat, waarin een beetje waterdamp wordt toegevoegd. Maar tegelijkertijd wordt dit gemengd met lucht van 300-500 meter hoogte met dauwpunten dik onder de -20. Daarom zit er nu veel spreiding in de dauwpuntpluim en dat is puur door de subsidentie. Daarnaast leidt het tot snelle afkoeling 's nachts.

Zie verder ook de metingen van Cabauw, die onder het weer met (nu even i.p.v. A3) Gerard staat. Overigens zie je dat zo'n bandbreedte van de dauwpuntpluim uiteindelijk ook min of meer gerealiseerd wordt in de dauwpunten.

Voor echt continentale lucht hebben we natuurlijk vooral advectie van lage dauwpunten nodig. Maar de lucht van nu is natuurlijk zeker niet maritiem.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Winter 2019

Bericht door Gerard » 26-02-2019 01:40

De sterkste daling van de dauwpuntstemperatuur vond plaats bij Stavoren rond 16:00 uur en als je dan op www.luchtmeetnet.nl kijkt naar de ozonwaarden bij Balk (meest dichtbijgelegen station van RIVM dat de luchtkwaliteit meet) dan zie je tegelijkertijd de ozonconcentratie pieken: toevoer vanuit de hogere luchtlagen, heeft dus niets met "zomersmog" te maken, gewoon ozon uit de hogere troposfeer aangevoerd.

Plaats reactie