Winter 2019

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Winter 2019

Bericht door Karel » 12-02-2019 20:46

Sebastiaan, januari 2019 viel bij ons als wintermaand inderdaad flink tegen met die warme Noordzee. Toch was deze maand mondiaal gezien op 500hPa (een indicatie van de temperatuur van de troposfeer) 0,4 kouder dan januari 2010. Midden Europa en het poolgebied was weer eens koud dit jaar t.o.v. 1981 - 2010.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2019

Bericht door Ko » 12-02-2019 20:57

Herkenbaar Sebas, ik ben er ook niet aan toe. Mensen bij de kassa van de supermarkt vanochtend zeiden wel dat ze eraan toe waren. Dacht hoe durf je 't te zeggen na die paar dagen licht winters weer.

Er waren hier deze februari al meerdere dagen met dubbele cijfers in maxima, er komen er nog veel meer. Daardoor zal februari zeer zacht eindigen. Dat past dan weer bij een El Nino situatie zoals ook februari 1998 barstte van de 10 tot 15 graden.

Als de rest van dit jaar net zo dynamisch mag verlopen als 1998 heb ik er minder moeite mee dat we weer naar de zomer gaan. Vooral wat erna kwam, in oktober ook binnenland storm en al in november veel kou en sneeuwdekdagen.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2019

Bericht door Sebastiaan » 13-02-2019 12:56

Ko schreef:
12-02-2019 20:57
Herkenbaar Sebas, ik ben er ook niet aan toe. Mensen bij de kassa van de supermarkt vanochtend zeiden wel dat ze eraan toe waren. Dacht hoe durf je 't te zeggen na die paar dagen licht winters weer.

Er waren hier deze februari al meerdere dagen met dubbele cijfers in maxima, er komen er nog veel meer. Daardoor zal februari zeer zacht eindigen. Dat past dan weer bij een El Nino situatie zoals ook februari 1998 barstte van de 10 tot 15 graden.

Als de rest van dit jaar net zo dynamisch mag verlopen als 1998 heb ik er minder moeite mee dat we weer naar de zomer gaan. Vooral wat erna kwam, in oktober ook binnenland storm en al in november veel kou en sneeuwdekdagen.
Het wordt steeds gekker Ko. We stevenen af op een top 10 notering voor februari.

Volgens laatste run van GFS zelfs 6,6c. 6,0c is nodig.

6,6c zou zelfs goed zijn voor plek 4, achter 1990 (7,6c!), 2002 en 1995.

Ik zie zeer zachte lucht die boven onze streken hangt. Tot tien dagen aan toe en misschien wel langer. Kijk maar eens naar de kaart voor zaterdag. Wat een afwijkingen! Contrast met eind februari 2018 is immens. En gaat dat lang duren? Wie weet, Kik maar naar de afwijking voor over 240-360 uur. Hardnekkige patronen.

MG heeft er vandaag aandacht voor. Dat de komende periode bevreemdend werkt lijkt me evident. Deze setting is vrij bijzonder en verwacht je niet 1-2-3.

MG:
Vrijdag zachtste lucht
De warmste lucht lijkt vrijdag in onze omgeving te arriveren, met dan aan de kust gemiddeld een graad of 10 en landinwaarts 12 tot 15 graden! De hoogste temperaturen vinden we dan in Limburg en het oosten van Brabant. De zon schijnt wederom de hele dag en na de lokale lichte vorst in de vroege ochtend loopt het kwik dus weer snel op.
De gemiddelde temperatuur voor deze tijd van het jaar is zo’n 5 graden, dus we zitten op enkele plaatsen dan 10 graden boven normaal.

Erg zacht dus, maar van recordwaarden lijkt vrijdag geen sprake te zijn. Nog maar 2 jaar geleden werd het in Maastricht op 15 februari namelijk nog enkele graden warmer, namelijk 17,1 graden, en in 1958 werd het in het Limburgse Epen zelfs nog een halve graad warmer.

Niet alleen in Nederland
Ook in het weekend blijft het fraaie weer aanhouden, met zowel zaterdag als zondag veel zon. Op basis van de huidige verwachting kan het in Limburg dan wederom 15 graden worden. En niet alleen in ons land is het zo zacht. Net als afgelopen zomer reikt de relatief warme lucht zelfs tot in delen van Scandinavië. De temperatuur wijkt daar zaterdag zelfs 8 tot 10 graden af van de norm en vooral in de hogere luchtlagen, op bijvoorbeeld het 850 hPa-vlak, is die afwijking soms zelfs meer dan 20 graden. http://www.weer.nl/nieuws/detail/2019-0 ... jnscadeau/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Winter 2019

Bericht door Daniël » 13-02-2019 13:20

Aanhoudend droog de komende twee weken, zie onderstaande afbeeldingen. Ik ben bezorgd dat wij vanaf nu met een droogte te maken die nog langduriger en nog exteremer zal zijn dan die van vorig jaar. Juist als er in februari al van die hardnekkige Eurohogen op de weerkaarten verschijnen die afkomstig zijn van het Azorenhoog, wat moet het er dan wel van de rest van het jaar worden met het weer?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winter 2019

Bericht door Vincent » 13-02-2019 15:34

Het weer zal volgens mij ergens richting de zomer wel een keer omslaan. Vorig jaar was een uitzondering, zoiets gaan we de komende jaren niet nog eens zien.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2019

Bericht door John » 13-02-2019 16:32

Sebastiaan schreef:
12-02-2019 17:51
Vanmiddag hoorde ik veel vogeltjes fluiten. Maar ik heb geen lentegevoel. Ik ben er ook helemaal niet aan toe, merk ik. Dat heeft vast te maken dat het nauwelijks winter is geweest en het zo lang nog zomers. 6 november nog in een meer even gezwommen.
De winterseizoenen worden op deze manier bijzonder kort qua beleving. De daglengte is de enige constante nog.
Wat een dankbaarheid gaat er door mij heen voor het tijdvakje 18-24 januari 2019. Sneeuwval, sneeuwdek, paar keer matige vorst, ook en ijsdag. :lol:

Ik voel de lauwe maartwarmte al opkomen en het verschroeiend moestuinzaad medio april. :mrgreen:

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2019

Bericht door Ko » 13-02-2019 18:12

Daniël schreef:
13-02-2019 13:20
Aanhoudend droog de komende twee weken, zie onderstaande afbeeldingen. Ik ben bezorgd dat wij vanaf nu met een droogte te maken die nog langduriger en nog exteremer zal zijn dan die van vorig jaar. Juist als er in februari al van die hardnekkige Eurohogen op de weerkaarten verschijnen die afkomstig zijn van het Azorenhoog, wat moet het er dan wel van de rest van het jaar worden met het weer?
Claessens, V.M. (Vincent) schreef:
13-02-2019 15:34
Het weer zal volgens mij ergens richting de zomer wel een keer omslaan. Vorig jaar was een uitzondering, zoiets gaan we de komende jaren niet nog eens zien.
Precies. Denk anders even terug aan de voorjaarswinter 1998. In januari en februari stikte het van de dubbele cijfers in max temp. Februari zeer zacht en zeer zonnig met tal van 15 graden dagen. In maart sloeg het om en ging het naar een somber koel en zeer nat vervolg.

Trouwens: dankzij de 29 mm van eergister is de normale neerslag hoeveelheid van februari al vrijwel bereikt. Zo snel kan het gaan. De sloten waar tot voor kort nog niks in stond liepen zelfs wat over, totaal een tegenovergesteld plaatje van de 8 maanden ervoor.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 13-02-2019 18:32

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2021 18:48, 4 keer totaal gewijzigd.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 13-02-2019 18:38

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2021 18:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Bart
Berichten: 160
Lid geworden op: 08-01-2017

Re: Winter 2019

Bericht door Bart » 13-02-2019 19:00

Uitgezonderd Warmte en zonrecords ervaar ik toch een vrij groot gebrek aan echt extreme weersituaties al iets meer dan een jaar lang.
Geen >20-30 cm sneeuw
Vrijwel geen onweer
Geen dagen met +50 mm (heel lokaal misschien wel)
En ook geen stormdepressies, althans, alléén de veilige stormdepressies.
Waarbij de laatste onveilige dan wel een boom achter mijn huis omver blies, ook niet iets waar ik blij van werd.

Maar alsnog, zou het mooi zijn als de dynamiek dit jaar weer terugkeert in het weer.
Vooralsnog beginnen we nu met een herhaling van 2018.

Plaats reactie