Winter 2019

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2019

Bericht door John » 19-01-2019 12:26

Ted schreef:
19-01-2019 12:16
Schreef van de week over het RTL-4 weerbericht van 19.55 uur. Wat was het daar zeker over schaatsijs. Er wordt alweer fors teruggekrabbeld. Ook de posts hierboven geven dit aan.

Hoe kan het elke keer weer dat er met winterweer te hoog wordt ingezet.
Niet alles en iedereen zet te hoog in.
De meest nuchtere weerman die ik ben tegengekomen via de televisie is Gerrit Hiemstra.
Ook Marco Verhoef heb ik niet horen toeteren.

Winterweer is een combinatie van actieve aanvoer van koude lucht en uitstralingskoude van (vrij) koude lucht in ruste.
Dat luistert allemaal nauw, Ted.

Stromingspatronen dienen perfect in elkaar te grijpen (in elkaar over te gaan) om de juiste combinatie van actieve aanvoer en stralingskoude te krijgen.

We zien in alle prognoses tot nu toe, dat een aanvoer van diepe koude naar Nederland nog niet stabiel in de kaarten heeft gestaan.
Dan moeten we het dus hebben van stralingskoude. En die kan ook van betekenis zijn of worden voor schaatsers, zoals Sebastiaan ook wel eens heeft aangegeven.
Willen we goed scoren met stralingsvorst in de orde van -6 tot -9 graden, in niet bijzonder koude lucht, dan zijn helder weer en windstille nachten belangrijk.
Een beetje wind in de nacht verstoort onmiddellijk het ontstaan een een stabiel koude laagje aan de grond, en in plaats van -9 graden kijkt men de volgende ochtend teleurgesteld tegen -3 graden aan.
Laatst gewijzigd door John op 19-01-2019 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
Berichten: 123
Lid geworden op: 31-12-2005
Contacteer:

Re: Winter 2019

Bericht door Peter » 19-01-2019 12:32

Dit is de actuele pluim van De Bilt van het KNMI
Temperatuur blijft in de buurt van de nul graden schommelen, dus een echte winter lijkt er (nog) niet aan te komen.
Voor sommige mensen blijft het wishful denken, en ik vermoed dat het daarbij blijft .... :shock:
De pluimen sinds half december voor de lange termijn een grote variatie laten zien bij de verschillende runs.
Dat schreef ik al eerder.
En ik denk dat dat de les moet zijn voor iedereen die met een (zware) winter verwachting komt.
Verder dan 5 dagen vooruit het weer verwachten blijft een illusie in mijn ogen.
.
ensemble-verwachting-detail15.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Peter op 19-01-2019 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Weerstation Meteo Schollevaar
http://meteo-schollevaar.pb2rdf.eu/

Hans
Berichten: 1742
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Winter 2019

Bericht door Hans » 19-01-2019 12:44

Daar ben ik het volledig mee eens Peter en soms zelfs maar 3 dagen vooruit kijken bij bepaalde ontwikkelingen.
En met name bij winterweer/wintermodellen zie je toch vaak hele andere ontwikkelingen dan eerst verwacht en derhalve door sommige geroepen..

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2019

Bericht door Sebastiaan » 19-01-2019 13:46

Even een rondje gemaakt. Je weet maar nooit :D De aarde is in ieder geval niet hard bevroren, want op een pad, kwam ik met mijn schoen in een kuiltje terecht, tot halverwege mijn onderbeen in de smurrie.

Mijn schaatsmeertje ligt grotendeels dicht. Zoals verwacht en zoals het hoort.

Ook veel sloten e.d. hebben een prachtig ijslaagje. Dik is het ijs natuurlijk niet.

Mocht het tot sneeuw komen, dan zou dat een kleine ramp zijn. Mocht het daarna verzachten, een kleine troost, dat 'we' niet teveel verliezen.
Verder kwam ik nog een ijsvogel tegen. Is dat even leuk! Ook dat biedt evt. troost, dat zij blijven leven.

Fantastisch weer momenteel.

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2019

Bericht door Sebastiaan » 19-01-2019 15:05

Verhaal van MG. Leuk dat ze meelezen, want de ijssloper, dat komt me erg bekend voor ;)

Na een aantal koude nachten met matige tot lokaal strenge vorst, krijgen we dinsdag een ijssloper!

Strenge vorst?
Na een mooie zaterdag met een mix van hoge wolkenvelden en zon, zakt de temperatuur eind van de middag snel onder het vriespunt. De nacht naar zondag verloopt koud met lichte tot matige vorst. Direct aan de kust wordt het -2 graden, maar landinwaarts vriest het met gemak 5 tot 8 graden. Op de koudste plaatsen, bijvoorbeeld op de Veluwe, wordt het -9 tot mogelijk afgerond -10. Strenge vorst begint bij -10,1 graden en wordt dus waarschijnlijk niet gehaald.

Zondag volgt een schitterende winterdag met veel zon, weinig wind en maxima van een graad of 2. Op veel plaatsen is dan een ijslaagje van een paar centimeter ontstaan. Omdat de lucht droog is, zal het ijs overdag niet smelten. De nacht naar maandag verloopt helder en rustig. Aan zee is het circa -4 graden en in het binnenland ligt de temperatuur tussen -6 en -10 graden. Op een enkele plek kan het afkoelen onder -10 graden of zelfs afgerond -11 graden. Bijzonder is dit niet, een normale winter telt namelijk 2 tot 4 nachten met strenge vorst in het binnenland.

IJssloper
Maandag begint zonnig, maar in het noorden neemt de bewolking toe door een zwakke storing. Later valt daar wat smeltende sneeuw of regen, mogelijk op een bevroren ondergrond. In de nacht naar dinsdag wordt het overal bewolkt en daardoor is het niet meer zo koud met 1 graad aan de kust en -4 landinwaarts.

Dinsdag probeert een zogenaamd ‘dooifront’ de koude lucht te verdrijven, maar dit mislukt. In de loop van de ochtend begint het in Zeeland te sneeuwen en rond het middaguur bereikt het neerslaggebied het midden van het land. De oostgrens wordt pas halverwege de avond bereikt en het is nog de vraag of het uiterste noordoosten wel iets van het witte goud krijgt. Het sneeuwfront loopt namelijk stuk tegen het hogedrukgebied boven Oost-Europa. Er valt op veel plaatsen een paar centimeter, lokaal 5 cm. In een smalle kuststrook gaat de neerslag over in natte sneeuw of zelfs regen. De sneeuw is een ijssloper, want sneeuw heeft een isolerende werking en werkt als een soort deken. Het ijs zal dan ook niet snel aangroeien onder een sneeuwdek.

Positief voor de winterliefhebber is dat de isolerende werking van sneeuw voorkomt dat bodemwarmte vrijkomt. Hierdoor kan het in heldere nachten veel sneller afkoelen. Dit geldt vanaf een sneeuwdek van circa 5 cm. Het is echter nog maar de vraag of we daarvan kunnen profiteren. De weermodellen zijn het er niet over uit of we de koude oostenwind houden, of dat de wind de zachte hoek vanaf zee weer opzoekt. Het kan dus letterlijk vriezen of dooien. http://www.weer.nl/nieuws/detail/2019-0 ... or-sneeuw/

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: Winter 2019

Bericht door Henk » 19-01-2019 15:16

Te ver vooruit kijken kan inderdaad tricky zijn. Zeker in de winter als het allemaal net goed moet vallen.
Op 3 berekeningen naar boven en 3 naar beneden van plus 4 en min 4 na geeft de pluim een bandbreedte aan van temperaturen tussen plus 4 en min 4. Dat is kwakkelkou, maar indien met neerslag kan dit toch nog aardige winterse omstandigheden opleveren met een sneeuwdek(je) en wat nachtelijke vorst. Zacht wordt het dan in ieder geval niet volgens deze pluim en wie weet komt de echte kou later alsnog om de hoek kijken.
Er is genoeg kou potentie voorhanden.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Winter 2019

Bericht door Gert » 19-01-2019 16:05

Er zijn in mijn optiek twee lijnen wat betreft de verwachting van wel of geen winterweer. De ene lijn is de korte termijn waarbij wat mij betreft de 120 uur regel goed bruikbaar is d.w.z zit er winterweer in de modellen binnen 120 uur dan is de kans groot, . dat is toch 5 dagen dus veel beter dan vroeger. De tweede lijn zijn de ontwikkelingen in de stratosfeer en de ( andere ) teleconnecties. Het staat nog in de kinderschoenen maar gezien het hoge niveau van de discussies en de behaalde resultaten gaat dat in de toekomst een steeds grotere rol spelen. Ik denk als we een paar jaar verder zijn het in de operationele verwachting steeds vaker gebruikt gaan worden. Complimenten voor de VWK leden die hier zo veel tijd in steken en dat met passie doen. Als oud eindredacteur van Weerspiegel kan ik het niet laten om een oproep doen om eens een serie te schrijven over teleconnecties. Ik denk dan veel leden hier een plezier mee wordt gedaan. Zelf heb ik niet de kennis op dat gebied omdat te kunnen. Mocht het gebeuren dan zal ik er in ieder geval van genieten maar ik weet uit ervaring dat zoiets veel tijd kost.

Hans
Berichten: 1742
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Winter 2019

Bericht door Hans » 19-01-2019 17:39

De winters van tegenwoordig hebben niet meer de potentie van decennia geleden (een open deur wellicht).
Een dijk van een NW Rusland hoog of een 1050 Scandihoog vinden we niet snel meer op de kaarten in de winter. En toch is dit nodig voor b.v. een elfstedentocht.
De huidige (winter-slappe) luchtdrukverdeling laat veel kouder weer met lichte tot matige vorst in de nachten niet (meer) toe. Wel kunnen we nog structureel wat langer kouder weer krijgen maar een 15 cm dikke ijsvloer levert dat sowieso in de Friese wateren niet meer op.
Het is niet anders, maar gelukkig kunnen we nog putten uit onze herinneringen.

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winter 2019

Bericht door Vincent » 19-01-2019 17:48

Ja, stel dat deze SSW/DSW ons maar 10 Hellmannen op gaat leveren, dan zou dat toch wel een afknapper van jewelste zijn. Is wel het slechtst mogelijke scenario (niet heel erg waarschijnlijk dus), maar met die aanhoudende zonaliteit bij IJsland -gevoed door de Canadese kou- weet je maar nooit! Echt mooie winterkaarten hebben we sinds 2012 iig. alleen nog na 25 februari gezien (2013 was een twijfelgeval) - kennelijk is er tegenwoordig meestal pas in de loop van februari sprake van een voldoende groot koudereservoir op het oostelijk halfrond, om de “echte” winter ook naar hier te brengen (wel in afgezwakte vorm, omdat de zon dan al te hoog staat, helaas). De jaren 2004, 2005 en 2006 waren ook al mooie voorbeelden hiervan, dus we moeten nu eigenlijk al blij zijn met het feit dat het eea. in de jaren 2009-‘13 wel nog lukte...
Laatst gewijzigd door Vincent op 19-01-2019 21:12, 12 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2019

Bericht door Gerben » 19-01-2019 17:51

Hans schreef:
19-01-2019 17:39
De winters van tegenwoordig hebben niet meer de potentie van decennia geleden (een open deur wellicht).
Een dijk van een NW Rusland hoog of een 1050 Scandihoog vinden we niet snel meer op de kaarten in de winter. En toch is dit nodig voor b.v. een Elfstedentocht.
De huidige (winter-slappe) luchtdrukverdeling laat veel kouder weer met lichte tot matige vorst in de nachten niet (meer) toe. Wel kunnen we nog structureel wat langer kouder weer krijgen maar een 15 cm dikke ijsvloer levert dat sowieso in de Friese wateren niet meer op.
Het is niet anders, maar gelukkig kunnen we nog putten uit onze herinneringen.
Stond vanmorgen nog een enorm hogedrukgebied in de uitvoer boven Scandinavië. Zou het zo maar niet uitsluiten wat je verkondigt. Als de vorstperiode van 2012 in bv 1928 was geweest dan was de Elfstedentocht gewoon doorgegaan. Er gelden andere regels tegenwoordig....

En vorig jaar leidde dit hoog boven Scandinavië tot een recordlate ijsdag.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gerben op 19-01-2019 18:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie