Winter 2019

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Johan
Berichten: 350
Lid geworden op: 10-01-2018

Re: Winter 2019

Bericht door Johan » 10-01-2019 01:00

We kunnen meer, maar tegelijk ook minder...

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2019

Bericht door Sebastiaan » 10-01-2019 10:51

Johan schreef:
10-01-2019 01:00
We kunnen meer, maar tegelijk ook minder...
Heerlijk cryptisch, daar kun je mentaal even lekker op kauwen :mrgreen:

Dit zegt het KNMI:
Modelbeoordeling en onzekerheden:
Het EPS-ensemble gaat in ieder geval tot en met halverwege volgende week voor een wisselvallig en vrij zacht weertype. De frontale systemen zorgen van tijd tot tijd voor perioden met regen of buien, met op zaterdag en zondag en op woensdag, maandag en dinsdag zijn relatief wat drogere dagen vanwege de rugpassage. Alhoewel er redelijk wat wind staat zien we geen grote uitschieters naar boven toe. Ook na woensdag houdt de wisselvalligheid waarschijnlijk nog enige tijd aan gezien de aanhoudend hoge neerslagkansen tot en met het weekeinde van 20/21 januari. Wel doet de temperatuur een klein stapje terug naar waarden rond het langjarig gemiddelde met daarbij al een kleine kans op vorst in de nacht en ochtend en neerslag in de vorm van sneeuw. Op de nog langere termijn neemt het aantal koudere oplossingen verder toe naar uiteindelijk naar 60% helemaal aan het eind van de periode. Deze kans is t.o.v. de voorgaande runs duidelijk toegenomen, de kans op sneeuw blijft in die periode tussen de 20-30% liggen.

iets anders...
Mbt teleconnecties. Dit is een experimentele vorm van naar het weer kijken. Het zal de meteorologische wereld vernieuwen is mijn inschatting. 10 jaar geleden werd er bijv. amper naar de stratosfeer gekeken, recent heeft het KNMI een rapport uitgebracht waarin de auteur expliciet aanraad om het te gebruiken in de operationele weerkamer. Vooruitgang. Maar goed, dat gaat met vallen en opstaan. In dat opzicht kan ik als weerliefhebber zowel genieten van de zintuigelijke ervaring als de intellectuele, abstracte kant van de meteorologie. Dat laatste noem ik dan wel eens meteonaut. Een meteonaut is iemand die op ontdekkingsreis gaat in het universum van de meteorologie. Zowel van het verleden, heden als toekomst ;)

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2019

Bericht door Sebastiaan » 10-01-2019 10:57

Leidt de control de weg? Aan het dauwpunt kun je zien dat het droge lucht betreft.

Kans op vorstdagen neemt in de tweede helft van de pluim toe tot boven de 50%.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2019

Bericht door John » 10-01-2019 11:10

Tja. :roll:

Kijk eens naar die dauwpunten. Dat is echt een andere luchtsoort. :D

Naarmate het scheidingvlak naar diep polaire (eventueel arctische lucht) dichterbij komt, gaan we ook zien dat er contrastrijke leden verschijnen in de pluimen. ;)

Met interesse blijven volgen. Ik hoop echt aanstaand weekend meer zicht te krijgen op de hoofdstructuren voor de periode na 20 januari.
Geduldig zijn is niet altijd makkelijk. :lol:

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2019

Bericht door Ko » 10-01-2019 12:50

Om wat meer de rust te vinden kun je je afvragen wat het in het verleden was. Gewoon alle strenge winters in het verleden: 1929, 1940, 1942, 1947, 1956, 1963, 1979. Hadden al deze winters ook een SSW situatie zoals er nu aankomt? Of slechts een deel? Afhangend daarvan kun je er veel, weinig of geen waarde aan hechten.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2019

Bericht door Sebastiaan » 10-01-2019 14:45

Zo eenvoudig is het niet. Het is niet een 1 op 1 relatie. Je moet het zien dat een SSW de kans op winterweer vergroot. Maar winterweer kan natuurlijk ook zonder SSW. Gegevens voor circa 1950 zijn er niet of nauwelijks. Echt goed waarnemen na 1979 met de satelliet ;)

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winter 2019

Bericht door Vincent » 10-01-2019 15:45

Nog even over februari 1929:
Afbeelding

Afbeelding

De poolwervel is hier inderdaad flink verstoord, maar van een split of een sterk Poolhoog a la 1940 is hier geen sprake. Wel heeft zich zo te zien een extreem koud deel van de poolwervel zich boven NW-Rusland afgesnoerd en is vervolgens retrograads gegaan. Deze hele voorgeschiedenis is gezien de huidige verwachtingen ook interessant:

Afbeelding

Hier zien we wel een "split" tussen Alaska en Noord-Siberïe, precies zoiets als nu soms in de verwachtingen zichtbaar is. Niet dat ik een herhaling van 1929 verwacht, maar kansloos is het inderdaad niet.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2019

Bericht door Sebastiaan » 10-01-2019 17:30

Eind januari zag het er zo uit boven de Pool. Je ziet de extreem koude lucht al in Siberie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2019

Bericht door Sebastiaan » 10-01-2019 17:41

GEM ziet er wat mij betreft redelijk uit. Eerder noemde ik de mogelijkheid van een zwak hoog dat standhoudt. Gelukkig dat de modelletjes luisteren ;)

Oh ja, Vincent kijk nog even aan de andere kant van de Pool. Waar jij het over had...De impact van de SSW zal zich steeds meer laten voelen. De kansen op echt winterweer nemen toe.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2019

Bericht door John » 10-01-2019 17:50

Als bijvoorbeeld de laatst week van januari of de eerste week van februari 2 tot 3 graden kouder verloopt dan de norm, wat hebben we dan?

Een blauwe prognosekaart die is uitgekomen. :lol:

We kunnen echter desondanks met lege handen staan: geen sneeuwdek, geen vorstperiode.

De etmaalgemiddelden kunnen zelf keurig positief blijven en toch komt de ECMWF prognose betreffende de temperatuurverwachting dan uit.

Ik geloof dat ik dus wat meer afwijking zoek dan het berekend gemiddelde. :lol:

Toch eerst die injectie van arctische lucht, waarna rust en helderheid met zeer koude lucht in ruste. :D

Voor een injectie dienen er nog al wat bordjes verhangen te worden. :roll:

Plaats reactie