Winter 2019

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Hans
Berichten: 1768
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Winter 2019

Bericht door Hans » 07-01-2019 23:20

De hele weer-wereld heeft het over kouder weer vanaf rond 20 januari. Dat duurt nog meer als 12 dagen.
Ik begrijp volkomen het winterenthousiasme.
Laten we alstublieft pas op de plaats maken want het moet allemaal nog en hoe vaak zijn we wel niet bedrogen uit gekomen wat winterverwachtingen betreft.
Eerst de onrust uit de lucht en dan zien we wel waar het op aan gaat...

Johan
Berichten: 350
Lid geworden op: 10-01-2018

Re: Winter 2019

Bericht door Johan » 08-01-2019 09:46

Hopelijk levert die drievoudige split van de poolwervel iets op. Ik veronderstel ergens rond 20/01...

Sebastiaan
Berichten: 12374
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2019

Bericht door Sebastiaan » 08-01-2019 10:50

John schreef:
07-01-2019 21:51
Ik weet niet goed waarover Karel enthousist is. Ik meen tenminste enthousiasme te bespeuren.


Ik zie hieronder een weinig schokkende ensemblekaartjes van EC en GFS.

Je kijkt naar de periode tm 17 januari. We hoeven in dit tijdvak idd. niet te rekenen op winterse kou. Daarna mogelijk wel. De teleconnecties en EC46 wijzen daarop. Daarbij weten we ook dat bij een SSW de kaarten soms drastisch anders kunnen uitpakken. Is er volgende week dinsdag nog niets te zien, dan heb je een punt.

KNMI-bespreking
Modelbeoordeling en onzekerheden:
In de nacht naar donderdag grote kans op lichte vorst. Voor de nacht naar vrijdag is de onzekerheid wat groter, hetgeen te maken heeft met de timingsverschillen in de passage van het warmtefront. In het zuidoosten van het land kan het eerst nog afkoelen tot onder het vriespunt. Er is dan een kleine kans dat de neerslag hier in de vorm van wat sneeuw of mogelijk zelfs ijzel valt. Vanaf het weekeinde gaan de EPS-leden unaniem voor wisselvalliger en vooral ook zachter weer. Dit weertype lijkt in ieder geval aan te houden tot halverwege volgende week. Ook op de langere termijn houden de zachte leden de overhand, getuige de overheersende zuidwest- tot westelijke richting in de windrichtingpluim. Desalniettemin neemt het aantal koudere leden langzaam iets toe, uiteindelijk 30% helemaal aan het eind van de periode. We zien daarbij dat er dan een omvangrijk (hoogte)laag boven het noordoosten van Europa komt te liggen. In dat geval zou met een noordelijke stroming beduidend koudere lucht van noordelijker breedten onze omgeving kunnen bereiken. De aanvoer is dan weer van over zee, dus de kans op sneeuwbuien zou dan ook toenemen.

& Dit schrijft Weerplaza. Let wel! Sinds kort noemt dit bedrijf -eindelijk!- ook de stratosfeer in hun berichten.
http://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws ... rkou/4967/

Omdat nu de laatste run de kou laat zien en die consequent ook in de vierde week van deze termijn vasthoudt, gaan we voorlopig van een kouder wordend weerbeeld uit later deze maand. De kaarten suggeren een krachtig hogedrukgebied boven het noorden van Europa, waardoor met een oostelijke stroming koude lucht vanuit Rusland onze kant op kan stromen. Het lijkt een klassieke wintersetting te worden op deze manier.

-> Wat we in dit soort situaties ook zien is dat mensen ongeduldig worden en als dan de uitvoer tegenvalt er een zekere paniek uitbreekt :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 08-01-2019 10:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12374
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2019

Bericht door Sebastiaan » 08-01-2019 10:51

Hans schreef:
07-01-2019 23:20
De hele weer-wereld heeft het over kouder weer vanaf rond 20 januari. Dat duurt nog meer als 12 dagen.
Ik begrijp volkomen het winterenthousiasme.
Laten we alstublieft pas op de plaats maken want het moet allemaal nog en hoe vaak zijn we wel niet bedrogen uit gekomen wat winterverwachtingen betreft.
Eerst de onrust uit de lucht en dan zien we wel waar het op aan gaat...
Voorzichtigheid is altijd goed. Ook met een blokkade op de Oceaan of Scandiland kan de kou tegenvallen. Ik noem een westelijke NAO of een Scandihoog met aanvoer van lucht uit ZO-Europa of veel bewolking.

John
Berichten: 7878
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2019

Bericht door John » 08-01-2019 13:22

@ Sebastiaan, ik was dus te vroeg in mijn reactie?

De onderstaande tekst komt uit het weerbericht van Adrie op onze site. Ik vind vooral het dik gedrukte een interessante opmerking.

Op de langere termijn, vanaf het weekeinde van 20 januari, zijn er toch weer enige (oplopend naar ca 30%) EC0712 Eps Leden die het blijven proberen met een zuidelijk gelegen zonale stroming of een Aanpuntende Atlantische rug. Er is dan een naar 10% oplopende kans op sneeuw van betekenis.

Het wederom verder in de tijd opschuiven van de koudere opties in de Uitvoer geeft aan dat deze meer de (klimatologisch) mogelijke evoluties vanuit een zonaal patroon aangeven dan een werkelijk toenemende kans op wezenlijke verandering in het stromingsregime.

Ko
Berichten: 5947
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2019

Bericht door Ko » 08-01-2019 16:50

De storm vandaag stelde hier in elk geval geen reet voor. Er stond gewoon wind vandaag haha. Wat rukwindjes vanochtend, ik dacht nog dat begint veelbelovend. Het werd uiteindelijk een tegenvallende dag, en de zon kwam ook nog geregeld door.
Altijd daar, nooit hier
Opnieuw (zwaar) tegenvallend

Sebastiaan
Berichten: 12374
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2019

Bericht door Sebastiaan » 08-01-2019 16:52

Aha. Ik lees zijn weerberichten eigenlijk nooit omdat ik zelf op onderzoek ga ;)

Het is een beroepsmeteoroloog, dus ik zou het niet zomaar opzij willen schuiven. Hij zegt dus dat het een weergave is van de klimatologie. Een aanwijzing daarvoor is het verderop schuiven in de tijd. Het lijkt mij dat veranderingen soms ook gewoon later zijn dan zich eerst lieten aanzien. En het lijkt mij in het geval van een SSW dat de modellen hier moeite mee hebben en dat er duidelijke achtergrondsignalen zijn. Waarom hoor ik hem daar niet over? UKMO doet dat wel (geen sneer hoor, maar het kan altijd beter) http://www.youtube.com/watch?v=-3dyOjjRBts
Verder vind ik in algemene zin dat je wat verder moet kijken dan alleen de pluim. Juist dat was de les van de winter van W2012. Voor mij dan.
Neem het december wintertje. Volgens de pluim zou het wo al afgelopen zijn. Ervaring leert dat zo'n Scandihoog langer blijft hangen.

EC afwijking luchtdruk van vanmorgen op 300 plus uur is duidelijk.
Kan even geen plaatje embedden, dus maar zo https://amz.nwstatic.co.uk/monthly_2019 ... 3b1ac7.png

We zien een duidelijk negatieve AO met rug op de Atl. Oceaan met lagedruk op het Continent. Dit lijkt mij een setting die kansen biedt op koud weer.

Sebastiaan
Berichten: 12374
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2019

Bericht door Sebastiaan » 08-01-2019 17:49

https://twitter.com/MJVentrice/status/1 ... 3190984704

The ECMWF hires is blowing up heights over the North Pole into Alaska. This is the first step towards the highly touted pattern change in January. Note the wavenumber 5/6 pattern around the Hemisphere now, composed of 5 (arguable there are 6) anomalous troughs.

We zien bij EC-oper dat luchtdruk stijgt boven de Noordpool. Dit is een eerste stap naar een patroonverandering.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Sebastiaan
Berichten: 12374
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2019

Bericht door Sebastiaan » 08-01-2019 19:52

We zien op dag 5-7 dat er via Alaska een Poolhoog opbouwt, dat is belangrijk om de poolwervel te splitsen.

Onbeduidend langgerekte hoog en Scandilaag, daarmee zakt de koude lucht naar zuidelijke streken.
Leuk om te zien dat we langzamerhand in dit gebied terecht gaan komen.

Het tijdperk der Wilde Kaarten is aangebroken :mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pieter
Berichten: 3077
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Winter 2019

Bericht door Pieter » 08-01-2019 20:38

Voor een echte winter is een hoog boven Scandinavie en Noord Rusland van groot belang, Op de kaarten voor de komende 14 dagen is de luchtdruk boven Scandinavie voortdurend laag Zelfs met wind uit het noorden wordt het niet echt koud, het zeewater is nog te warm al is een een enkele hagel of sneeuwbui niet uit uitgesloten.

Plaats reactie