Winter 2019

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2019

Bericht door Ko » 06-01-2019 14:50

Hans schreef:
06-01-2019 10:12
We evolueren naar een klimaatoptimum.
1996! Het enige te koude jaar in de opwarming!
Ook 2010 was koud, dus twee koude jaren sinds 1988.

Klimaatoptimum, ja al meermaals jaren met in de 11 graden zoals ook 2018 weer. Waar moet dat heen!

Ja John, 25 november 2005 is voor mij ook de meest boeiendste weerdag ooit. Maar liefst drie weerelementen die zich tegelijkertijd afspeelden. Dichte mist, onweer en sneeuwval. Echt ongelofelijk.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winter 2019

Bericht door Vincent » 06-01-2019 15:14

Ted schreef:
06-01-2019 14:19

Eind februari of in maart hoeft het geen winter meer te worden. Op dat moment kijk ik naar het voorjaar uit.
Ja, van mij ook niet. Eind februari is eigenlijk al te laat, laat staan half maart...

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2019

Bericht door John » 06-01-2019 15:49

Vincent schreef:
06-01-2019 15:14
Ted schreef:
06-01-2019 14:19

Eind februari of in maart hoeft het geen winter meer te worden. Op dat moment kijk ik naar het voorjaar uit.
Ja, van mij ook niet. Eind februari is eigenlijk al te laat, laat staan half maart...
Eind februari of begin maart keek ik vroeger ook naar het voorjaar uit.
Heerlijk toentertijd, die garantie, dat er in maart en/of april minstens een paar dagen kwamen met een noordwestelijke of noordelijke stroming van maritiem arctische lucht. Die afwisseling van felle opklaringen en sneeuw- of korrelsneeuwbuien.

Tegenwoordig is er weinig voorjaar om naar uit te kijken. April is afgepakt door het zomerseizoen. :shock:

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2019

Bericht door Ko » 06-01-2019 16:14

Kerkhof, J.A. (John) schreef:
06-01-2019 15:49
Tegenwoordig is er weinig voorjaar om naar uit te kijken. April is afgepakt door het zomerseizoen. :shock:
Precies, en daarom kan ik de maartmaanden in 2005, 2006 en vooral 2013 zo waarderen. Het beetje fatsoenlijk winter dat we altijd missen in de eigenlijke wintermaanden kwam als een mooie verrassing nadien.

Ook iets wat ik mis ja, die winterse aprilmaanden. Gelukkig staat 1986 nog vers in m'n geheugen. Heerlijk koud! Ook de vele natte sneeuwbuien waar april garant voor stond, met een zonnestand die dan gelijk staat met augustus. Was apart om mee te maken.
Geneigd om Corrie Konings op te zetten: 'mooi was die tijd'.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Peter
Berichten: 123
Lid geworden op: 31-12-2005
Contacteer:

Re: Winter 2019

Bericht door Peter » 06-01-2019 22:57

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat degenen die regelmatig hun ei hier loslaten over het (winter)weer, nogal in het verleden leven en teveel een wensgedachte hebben over winterweer.
Dit i.p.v. de realiteit te accepteren van het huidig weer en daarover te discussiëren.
Weerstation Meteo Schollevaar
http://meteo-schollevaar.pb2rdf.eu/

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2019

Bericht door Ko » 06-01-2019 23:25

Peter, ik denk dat de zonliefhebbers hetzelfde zouden doen in een somber klimaat na een zonnejarenoptimum. Die klagen trouwens nu al als de zon eens een paar dagen niet schijnt.

Het huidige weer en klimaat is niet interessant om over te discussiëren. Kan het slechts omvatten als eentonig, simpel en saai.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Peter
Berichten: 123
Lid geworden op: 31-12-2005
Contacteer:

Re: Winter 2019

Bericht door Peter » 07-01-2019 06:28

Tsja, maar op dit forum zitten mensen die wat mee inzicht hebben in het weer.
En als het saai is, valt er simpel niks te melden, toch?!
Weerstation Meteo Schollevaar
http://meteo-schollevaar.pb2rdf.eu/

Hans
Berichten: 1736
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Winter 2019

Bericht door Hans » 07-01-2019 09:00

Mee eens Peter, we moeten roeien met de riemen die we hebben en de wens is vaak de vader van de gedachte, is ook niets mis mee.
De meeste van ons (niet allemaal hoor...) willen toch iets meer dat op een winterjaargetijde lijkt, en dat blijft maar uit.
De atmosfeer is nooit helemaal te doorgronden en ik vraag me af of dat leuk is..
Ook komende week en daarna is nog niets te ontdekken wat op struktureel kouder weer wijst. Het overbekende hogedrukgebied blijft gewoon op die ongunstige plaats liggen en kan tijdelijk wat zuid-waarts liggen maar dat verandert niet veel aan de situatie.
We gaan even afwachten hoe de depressie ten noorden van Schotland uit pakt met komend etmaal veel wind uit het NW.
Het is wel eens goed dat de bezem er even doorheen gaat, liefst nog wat vaker de komende tijd...
Mischien is er dan eind januari, begin februari wat mogelijk...

Yann
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-10-2013

Re: Winter 2019

Bericht door Yann » 07-01-2019 09:50

Vincent schreef:
06-01-2019 15:14
Ted schreef:
06-01-2019 14:19

Eind februari of in maart hoeft het geen winter meer te worden. Op dat moment kijk ik naar het voorjaar uit.
Ja, van mij ook niet. Eind februari is eigenlijk al te laat, laat staan half maart...
Ben ik het ook mee eens, ik heb winterweer ook liever in december of januari, dat past beter bij de sfeer in die periode. Eind februari of in maart is het wintergevoel sowieso een stuk minder, aangezien de dagen dan al een heel stuk langer zijn. Ik vind het jammer dat in de praktijk de eindejaarsperiode veelal zo saai, grijs en zacht is en de winter pas in februari echt op gang komt. :( Het zou veel beter zijn als het zwaartepunt doorgaans eind december/de eerste helft van januari zou vallen, en we in maart al goed van de lente konden genieten.
Wie het witte niet eert, is het groene niet weerd.

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: Winter 2019

Bericht door Henk » 07-01-2019 10:15

Somberheid is troef op het forum. Begrijpelijk na de zoveelste domper in de lange termijnverwachtingen.
Toch ziet het GFS hoofdmodel rond 20 januari een duidelijke overgang naar winterweer.
Natuurlijk is dat veel te ver vooruit kijken, maar het zou zo maar kunnen. En ondanks agw is het nog steeds zeer goed mogelijk om winterkou in ons land te krijgen. Het lijkt minder makkelijk te gaan dan vroeger, maar het kan nog steeds. Gesteld dat het tussen 20 januari en 20 februari prima winterweer zou worden (afwachten maar...) dan kan dit, ondanks de saaiheid van de afgelopen periode, toch nog een mooie winter worden.
Er is nog genoeg kou aanwezig op het NH om het flink koud te laten worden, maar dan moet het stromingspatroon goed uitvallen.
En of dat gebeurt is afwachten. Echter, mijn stelling luidt dat ook in een opwarmend klimaat het goed mogelijk is om winterkou hier te krijgen. De patronen blijven wellicht langer hangen in een bepaalde modus t.g.v. de arctische amplificatie (minder temperatuurverschil tropen vs poolgebied), maar dat neemt niet weg dat, mocht het patroon omslaan, de winter hier zo kan binnen komen. Deze winter geeft naast de ssw (invloed moet zich nog vertalen in de troposfeer) ook andere interessante mogelijkheden: geen Kazachstaans hoog, geen Middellandse Zee hoog (eerder wel, nu niet meer) en lage druk boven het oosten van Europa. Verder genoeg kou voorradig in N-O Europa. Dus mogelijkheden genoeg, maar of deze verzilverd worden is nog even afwachten.

Plaats reactie