Winter 2019

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2019

Bericht door Ko » 05-11-2018 22:49

Winter 2006 bracht hier niks, maar tot westelijk Duitsland was het de koudste januari in 20 jaar. Was dat hier ook geweest had je zo een koudegetal ver boven de 100.

Opvallend is dat het meermaals voorkwam dat er een elfstedentocht plaatsvond tijdens of rond een minimum. Maar soms kwam een koudere winter ook pas een paar jaar later, zoals 1979, 2009 en 2010.

Wel grappig dat de februarikou 2012 met z'n bijna elfstedentocht plaatsvond net na een maximum. Het klopte vaak maar niet altijd.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2019

Bericht door Sebastiaan » 06-11-2018 10:32

Hans schreef:
05-11-2018 20:46
Sebastiaan schreef:
05-11-2018 12:06
Hans schreef:
05-11-2018 11:12
Toch niet altijd? Kijkend naar de periode omstreeks 20016 zie ik geen strenge winters. Toen wel een erg koude start van het voorjaar.
Welk jaar bedoel je nu?
Sorry. Typevaut 2005 en 2006. Vorig minimum.
Dat was geen minimum.

https://kachelmannwetter.com/de/monatsv ... 0000z.html
M.i. duidelijke verslechtering van EC, maar toch nog hoop.
Beste wintermaand lijkt februari te worden. Dan een duidelijk negatieve AO/NAO. Januari kent veel hogedruk op het continent. Dat kan, als het goed valt, dus best leuk winterweer opleveren.

Paul
Berichten: 1028
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Winter 2019

Bericht door Paul » 06-11-2018 13:11

Ik vind de laatste run wel meevallen. Alleen december is slecht.
In januari kans op kou onder Eurohoog.
februari een hoog aan de grond bij IJsland. Maart gaat verder in het spoor van februari.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Was de vorige run dan beter?

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Winter 2019

Bericht door Daniël » 06-11-2018 14:07

Sebastiaan schreef:
06-11-2018 10:32
https://kachelmannwetter.com/de/monatsv ... 0000z.html
M.i. duidelijke verslechtering van EC, maar toch nog hoop.
Beste wintermaand lijkt februari te worden. Dan een duidelijk negatieve AO/NAO. Januari kent veel hogedruk op het continent. Dat kan, als het goed valt, dus best leuk winterweer opleveren.
Op http://www.weer.nl/nieuws/detail/2018-1 ... -november/ "Nazomers in november" het volgende:
Geblokkeerd
Met zo’n hogedrukgebied boven het Europese continent en lagedrukgebieden op de Oceaan kun je voor ons deel van de wereld nog steeds van een geblokkeerde luchtdrukverdeling spreken. Eigenlijk is dat vanaf april al vrijwel voortdurend het geval. Het lukt nog altijd maar niet om hierin een grote doorbraak te forceren. Lagedrukgebieden proberen het wel, ook nu weer rond het komende weekend, maar weten het Eurohoog uiteindelijk toch niet aan het wankelen te brengen. Een einde aan het regime met zuidelijke winden is voorlopig dan ook niet in zicht. En daarmee kan warme lucht vanuit het zuiden onze omgeving ook de komende tijd toch steeds opnieuw bereiken.

Ook morgen…
Na het warme weer van vandaag is het ook morgen nog zeer zacht. De dag begint opnieuw met een afwisseling van wolken en zon, maar omdat vanuit het zuidwesten een storing dichterbij komt, neemt in Zeeland later de bewolking toe. Daar kan aan het einde van de middag zelfs een beetje regen vallen, andere plaatsen volgen in de nacht naar donderdag. Met temperaturen tussen 14 en 17 graden is het morgen wat minder warm dan vandaag, maar nog steeds superzacht.

Weekend nieuwe poging
Donderdag en vrijdag lijken twee vrijwel droge dagen te worden met een afwisseling van wolken en zon en temperaturen tussen 11 en 14 graden. In het weekend probeert een volgend lagedrukgebied het. De kans op regen lijkt dan wat groter, maar een stevige zuidelijke wind voert opnieuw zachte lucht aan waarin de temperaturen zondag weer tot boven 15 graden kunnen stijgen. En zo blijft het voorlopig een komen en gaan van zachte en zeer zachte periodes met in het algemeen nog steeds relatief weinig regen, door de invloed van het hogedrukgebied boven Centraal-Europa.

Op de schop?
Echte veranderingen komen er pas als de luchtdrukverdeling eens een keer echt op de schop gaat. Maar daarvoor is meer nodig dan datgene wat de weerkaarten ons nu laten zien.
Wat is eigenlijk de hoofdoorzaak van dat het huidige geblokkeerde patroon met dat hogedrukgebied boven het Europese vasteland, dan wel Rusland steeds maar in stand blijft? Volgens mij zal de komende winter ook droog verlopen, waardoor de droogte voortdurend aanhoudt en we daardoor volgend jaar echt grote problemen krijgen t.g.v. de alsmaar aanhoudende droogte. Als de droogte de komende maanden zo doorgaat, betekent dat Europa door een grote natuurramp wordt getroffen met verstrekkende gevolgen voor de land- en tuinbouw, de drinkwatervoorziening en het goederenvervoer over de Rijn.

Pieter
Berichten: 3060
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Winter 2019

Bericht door Pieter » 06-11-2018 21:06

In grote lijnen ben ik het met Daniel eens, de hogedrukgebieden weten van geen wijken, maar dat geldt niet voor heel Europa, kijk eens naar Zuid-Europa, Vooral Italië krijgt al geruime tijd veel regen en onweer voor de kiezen met overstromingen, met doden en gewonden en veel schade, maar ook aan de Noorse westkust is recordveel regen gevallen dus de droogte treft een strook over West en Midden-Europa.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2019

Bericht door John » 07-11-2018 17:45

We zijn terug op de nog heersende droogte gekomen en daarmee afgedwaald in dit wintertopic. :roll:

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Winter 2019

Bericht door Daniël » 07-11-2018 19:56

Pieter schreef:
06-11-2018 21:06
In grote lijnen ben ik het met Daniel eens, de hogedrukgebieden weten van geen wijken, maar dat geldt niet voor heel Europa, kijk eens naar zuid Europa, Vooral italie krijgt al geruime tijd veel regen en onweer voor de kiezen met overstromingen, met doden en gewonden en veel schade, maar ook aan de Noorse westkust is recordveel regen gevallen dus de droogte treft een strook over west en midden Europa.
Het is goed dat Zuid-Europa nu veel regen heeft gekregen, daar waren juist de laatste jaren grote problemen t.g.v. aanhoudende droogte. Maar nu graag de nodige regen bij ons. Zelf zie ik dat ook de komende winter gedomineerd zal worden door hogedrukgebieden en dat de droogte ook volgend voorjaar en zomer in stand blijft.

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2019

Bericht door Jaap » 07-11-2018 23:52

Daniël geeft een prognose voor een jaar vooruit, die niet beargumenteerd wordt. Ik kom binnenkort met mijn winterprognose, maar ik ben later dan anders, omdat ik nogal veel vaagheden zie in de druk-dominantie. Ik ben nog niet zover, oktober een uitgesproken hogedrukmaand te noemen. Er was veel hogedruk, maar niet zo erg dominant. De warmte van midden-oktober bijv. was een samenspel van hogedruk in Oost-Europa en langgerekte lagedruk-trog ten westen van ons. Wat was nou dominant? Een standvastige blokkade door hogedruk ten noorden van ons heb ik niet gezien, al was de gemiddelde luchtdruk wel hoog. Dus ik denk nog even.

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: Winter 2019

Bericht door Henk » 08-11-2018 15:19

Zelf denk ik dat de komende winter wel enige potentie heeft. Ik denk daarbij aan een (iets) te koude winter waarbij het begin van de winter vooral kouder zal zijn dan normaal.(eind november tot ergens in januari). Voor de tweede helft verwacht ik zacht winterweer.
De motivatie: momenteel vindt de overgang plaats tussen de oost QBO naar de west QBO met een grotere kans op een ssw. We zien de hogedrukblokkade al een tijdje boven Centraal- Europa en deze lijkt later in de maand met meer aflandige winden ons continentale kou te gaan brengen. Tegelijk is de el Nino nog niet zo sterk ontwikkeld en zitten we vrijwel midden in het zonneminimum. Al gaande de winter weg wordt de ENSO sterker, d.w.z. dat er een gerede kans is op een moderate el Nino en misschien wel een vrij sterke el Nino hetgeen de kansen op winterweer hier verkleint. Daarbij komen we ook steeds dieper in de west-fase QBO. Voor wat het waard is natuurlijk. ;)

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2019

Bericht door Jaap » 08-11-2018 23:02

Nou, daar komt ie dan. Ik ga mijn theorie hier niet verder uitleggen. Dat heb ik in de afgelopen jaren regelmatig gedaan. Kort samengevat: De al of niet aanwezige hoge luchtdruk-dominantie in de periode 5 okt.- 5 nov. staat ruwweg model voor de komende winter. De voorspelling was redelijk succesvol in ca. 65% van de gevallen. De afgelopen twee winters had ik redelijk succes, maar eerder zaten er hier en daar ook wel forse missers tussen (ik doe dit al vanaf 1985 ongeveer. De score is niet veel hoger of lager dan bij de professionele seizoensvoorspellers. Vragen over mijn theorie beantwoord ik graag.
Aldus: was oktober een hogedrukmaand? Ja. Was er een periode met een standvastige hogedruk-kolos bijv. boven Scandinavië of Rusland? Niet echt. Er waren steeds weer nieuwe hogedrukgebieden die niet altijd op de zelfde plek zich manifesteerden en aldoor aangetast werden, waarna er weer een nieuwe cel in onze buurt kwam.... enz. De buitengewone warmte kwam niet alleen door hoge druk , maar in samenspel met een langwerpige trog ten westen van ons. En aan het eind van de maand hadden we een paar dagen met bittere koude, maar dan ook maar een paar dagen.
Conclusie: ik verwacht een hogedruk-winter, maar zonder een kolos die voor transportkou zou kunnen zorgen. Nu en dan kan een depressie tijdelijk een ander plaatje geven. Dit geldt voor de hele winter. Ik zie geen onderscheid tussen het begin, het midden of het eind van de winter.
De temperaturen zijn afhankelijk van de ligging van de systemen. Langduriger hogedruk boven onze hoofden kan stralingskou opleveren, maar ligt het systeem meer boven (zuid)Oost-Europa, kan er ook een reeks zeer zachte dagen zich voordoen. Bij de Hellmann-wedstrijd heb ik toch gegokt op een getal van ruim 40. Ik denk dus wel aan een gemiddeld wat koudere winter, die ook droog zal zijn. Weinig kans dus op een dik sneeuwdek. Het beeld was wat diffuus, dus kan ik ook niet concreter zijn. Je moet behoudend zijn in deze dingen. Een bizarre uitschieter, ofwel in warmte, ofwel in koude, blijft altijd mogelijk.

Plaats reactie