Herfst 2018

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2018

Bericht door John » 14-10-2018 10:51

Gisteren dus een etmaalgemiddelde van 20 graden in De Bilt.

Uit nieuwsgierigheid even gekeken naar de vroegste data met soortgelijke etmaalgemiddelden in De Bilt in de lente.

Dan kom ik uit in april 1993. Op 28, 29 en 30 april had De Bilt respectievelijk de volgende etmaalgemiddelden:
19,7 en 20,3 en 20,5 graden.

@ Hans: in dit topic moeten we in elk geval niet over de winter hebben. ;)
Laatst gewijzigd door John op 14-10-2018 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12285
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Herfst 2018

Bericht door Sebastiaan » 14-10-2018 10:52

Paul schreef:Een zomerse dag na een vorstdag, zal niet vaak gebeuren in de herfst.

De droogte: vroege herfstkleuren, vaak heel (extra?) mooi, maar ook steeds vaker verdorrende bladeren. Van de beloofde regen blijft weinig over.

Nu het Alaskahoog (tweede helft september) weg is, hebben we weer een noordelijke hogedrukzone met nog steeds die hardnekkig positieve NAO. Hoe komt daar ooit een einde aan?

Voorlopig kan het gelukkig geen kwaad, maar in de winter is dit dodelijk.


Tja, dat is idd. erg opvallend. Laatste Glosea5 laat een positieve NAO voor deze winter zien.

Erik
Berichten: 99
Lid geworden op: 23-06-2017

Herstdroogte

Bericht door Erik » 14-10-2018 10:54

De voorspelde neerslag blijft uit. Eerst zou het vandaag komen, toen morgen en nu helemaal niet meer... Het wordt weer droger en droger. Ik heb gisteren een aantal planten geplant in mijn tuin en merkte dat de (zand)bodem ook wat dieper kurkdroog is.

Ik begin me zorgen te maken over volgend jaar. De kans wordt steeds groter dat we het groeiseizoen 2019 met een structureel watertekort (lage grondwaterstand) beginnen. Ik denk liever niet over wat er met de natuur gebeurt als er nog zo'n hete en droge zomer zou volgen.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2018

Bericht door John » 14-10-2018 11:04

Erik schreef:De voorspelde neerslag blijft uit. Eerst zou het vandaag komen, toen morgen en nu helemaal niet meer... Het wordt weer droger en droger. Ik heb gisteren een aantal planten geplant in mijn tuin en merkte dat de (zand)bodem ook wat dieper kurkdroog is.


Precies.
Er is in mijn regio (het midden van Brabant) geen moment voldoende regen gevallen om de zandgronden op een spa diepte goed te bevochtigen.

Globaal zorgt elke millimeter neerslag voor 1 cm vochtig/ nat zand, uitgaande van een uitgedroogde zandkolom.
Als er net genoeg regen is gevallen om de bovenste 25 cm goed te bevochtigen en het is weer een week droog en zonnig, dan handhaaft het droge zand op meer dan 25 cm diepte zich. En de bovenste 25 cm droogt ook weer op. Deels door wind en zon aan de oppervlakte en deels doordat er vocht wordt ontrokken door planten, die weer aan een groei- en bloeispurt waren begonnen.
Bij nieuwe regen toch weer eerst de bovenste 25 cm zand die goed vochtig moeten worden, eer het regenwater dieper kan doorsijpelen.

Vandaar dat er in een periode van twee weken meerdere etmalen van meer dan 20 mm mogen voorkomen om een begin van herstel te maken.
Het blijft overigens lastig op goed doorlaatbare hogere zandgronden. We kennen niet echt een opbouw van een watervoorraad in de winter in de wortelzone.
Laatst gewijzigd door John op 14-10-2018 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Pieter
Berichten: 3052
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Herfst 2018

Bericht door Pieter » 14-10-2018 12:59

Eigenlijk is er weer sprake van droogte ( nog maar 10 mm oktoberregen) Alleen is het effect op de natuur minder dan hartje zomer, de nachten zijn langer en vaak ook vochtiger, de temperaturen lager toch geef ik de tuinplanten s,avonds water zolang er geen regen valt

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Herfst 2018

Bericht door Ko » 14-10-2018 13:20

En de termijnverwachtingen blijven maar slecht. Het zou eerst vanaf vandaag afgelopen zijn met max rond 15 graden. Dat was eergister al bijgesteld naar maandag. Nu is dat inmiddels al opgeschoven naar op z'n vroegst (!!) donderdag!! Van de aangekondigde regen is niks meer over. Ik ken geen jaar uit het verleden wat slechter scoort dan dit jaar, en ook geen enkel jaar wat ook maar in de buurt komt van nu.

Ik maakte er een tijd terug nog een geintje over, dat de zomer zou duren tot Sinterklaas. Wel, over 4 weken komt ie al in het land aan en dan is het dus al bijna zover. Zometeen gaat november ook allemaal warme en zomerse dagen scoren, ik sta nergens meer van te kijken. Als die weercomputers nou net zo goed waren als de hardnekkigheid van de zomer die maar voortduurt ... !
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Sebastiaan
Berichten: 12285
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Herfst 2018

Bericht door Sebastiaan » 14-10-2018 16:45

Ko, jij gaat nog meemaken dat bij de intocht van Sinterklaas de schmink van de Pieten smelt in de warme najaarszon :mrgreen:

Eelde heeft, net als veel andere plaatsen in het oosten, de tweede zomerse dag te pakken. DB niet.

Sebastiaan
Berichten: 12285
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Herfst 2018

Bericht door Sebastiaan » 14-10-2018 16:50

@ Paul, nog een tweet over de positieve NAO https://twitter.com/WorldClimateSvc/status/1050918673295249408
& https://twitter.com/WorldClimateSvc/status/1050814054367932418

We zitten op een record qua 12 maanden NAO gemiddelde.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 14-10-2018 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Positieve NAO

Bericht door Daniël » 14-10-2018 17:31

Sebastiaan schreef:Tja, dat is idd. erg opvallend. Laatste Glosea5 laat een positieve NAO voor deze winter zien.


Ko schreef:Ik maakte er een tijd terug nog een geintje over, dat de zomer zou duren tot Sinterklaas. Wel, over 4 weken komt ie al in het land aan en dan is het dus al bijna zover. Zometeen gaat november ook allemaal warme en zomerse dagen scoren, ik sta nergens meer van te kijken. Als die weercomputers nou net zo goed waren als de hardnekkigheid van de zomer die maar voortduurt ... !


Positieve NAO de komende winter. Is de verwachting dan een stevige cyclonale westcirculatie, of dat het Azorenhoog ook tijdens de komende winter uitlopers onze kant blijft uitsturen en de droogte daardoor maar voort zal blijven duren?

Het zal mij niet verbazen dat het zelfs in december en januari meer dan 20 graden zal worden, wanneer er zo'n diepe zuidcirculatie met daarbij zo'n sterke WAA is dat warme lucht vanuit de tropen onze kant opkomt.
Laatst gewijzigd door Daniël op 14-10-2018 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herfst 2018

Bericht door Dick » 14-10-2018 17:31

Ja Ko, we hebben er inderdaad nu zo ongeveer zes maanden zomer(weer) opzitten. Als het zo doorgaat wordt 2018 niet alleen het jaar zonder lente, maar ook het jaar zonder herfst. Als dit betekent dat we binnen afzienbare tijd de winter inrollen, vind ik het ook best. Hier op het Griekse eiland Aegina moest ik het vandaag doen met veel bewolking en een graad of twintig. Aan de overkant van de baai zag ik dat Athene geregeld in een weldadig zonnetje baadde.

Plaats reactie