Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Ko
Berichten: 5909
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Ko » 11-05-2019 12:06

Kos, G.P.A. (Gerard) schreef:
11-05-2019 11:21
Voor de tuin heb ik een regenton die voorlopig volledig gevuld is, maar de tuin is momenteel nog niet droog, alles groeit en bloeit. Het groeit zelfs idioot hard, zal te maken hebben met vrij veel zon en meer CO2 dan vroeger.
Ik denk dat het ook vooral te maken heeft dat jouw regio veel meer regen krijgt dan het zuiden of zuidoosten. Steeds is de trekrichting van actieve regenfronten zuidwest/noordoost georienteerd. Het noordwestelijke deel van Nederland krijgt alles, het zuidoostelijke deel weinig tot niks. Zo gaat het al lange tijd. Nog steeds die vergeelde stukken gras, we raken ze hier nog steeds niet kwijt.
De winters waren mooi, heel vroeger.

John
Berichten: 7850
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door John » 12-05-2019 20:47

Ko schreef:
11-05-2019 12:06
Kos, G.P.A. (Gerard) schreef:
11-05-2019 11:21
Voor de tuin heb ik een regenton die voorlopig volledig gevuld is, maar de tuin is momenteel nog niet droog, alles groeit en bloeit. Het groeit zelfs idioot hard, zal te maken hebben met vrij veel zon en meer CO2 dan vroeger.
Ik denk dat het ook vooral te maken heeft dat jouw regio veel meer regen krijgt dan het zuiden of zuidoosten. Steeds is de trekrichting van actieve regenfronten zuidwest/noordoost georienteerd. Het noordwestelijke deel van Nederland krijgt alles, het zuidoostelijke deel weinig tot niks. Zo gaat het al lange tijd. Nog steeds die vergeelde stukken gras, we raken ze hier nog steeds niet kwijt.

Bij Gerard is deze maand niet meer regen gevallen dan bij ons. Zie neerslagkaart KNMI.

We hebben in Brabant hoger gelegen zandgronden en meer verdamping door hogere temperaturen.

Ko
Berichten: 5909
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Ko » 12-05-2019 22:29

Kerkhof, J.A. (John) schreef:
12-05-2019 20:47
Bij Gerard is deze maand niet meer regen gevallen dan bij ons. Zie neerslagkaart KNMI.

We hebben in Brabant hoger gelegen zandgronden en meer verdamping door hogere temperaturen.
De afgelopen maand misschien niet maar de maanden daarvoor wel. Weet nog dat Gerard zei dat het daar al nat en zompig was, terwijl hier de gele grasvelden overheersten.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Gerben » 12-05-2019 22:41

Den Helder is 1 van de droogste stations dit jaar. Na half maart is daar niet veel meer neerslag gevallen


http://weergegevens.nl/extremes_y.aspx? ... clude=True

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Gerard » 13-05-2019 22:55

Den Helder is niet maatgevend voor de omgeving waar ik woon, te ver weg. Ik zal eens een blik werpen op de neerslaghoeveelheden in mijn omgeving en vergelijken met omgeving Breda. En inderdaad, verdampen gaat sneller in het zuiden. Verder hebben we nogal wat drangwater vanuit de duinen: allerlei relletjes doorklieven het landschap oost van de duinen en die blijven lang doorstromen, ook als het een week of twee niet geregend heeft. Er heerst hier zelfs blijdschap over het eindelijk geen water her en der onder de vloer te hebben dankzij vernieuwde gescheiden rioleringen en drainagesystemen in de woonwijken. (Vroeger werden bij het bouwen van een nieuwe wijk de rellen gewoon dichtgegooid in de veronderstelling blijkbaar dat het water wel in de grond verder weg zou zinken of zo, vandaar dat sommige huizen regelmatig "gezegend" waren met een eigen zwembad onder de vloer in de kruipruimte).

Ko
Berichten: 5909
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Ko » 05-06-2019 18:32

Gerben schreef:
28-05-2019 23:32
Het is niet droog in Nederland
Dit schreef je op 28 mei, ruim een week terug. Lees ik gister het volgende in de krant, waarbij ik meteen aan jou moest denken.


Droogte leidt tot verboden in West-Brabant: ‘Dit is niet normaal’

BREDA - Het is zo droog dat waterschap Brabantse Delta heeft besloten om in diverse delen van Midden- en West-Brabant een verbod op het onttrekken van oppervlaktewater af te kondigen. ‘We hebben nog maar weinig reserves in ons watersysteem.’

Zeg tegen Kees de Jong, bestuurslid van waterschap Brabantse Delta, op een wolkenloze warme zomerdag dat het prachtig weer is en de kans is groot dat hij antwoordt: ‘Nou, daar sta ik toch wat anders in.’ Want wat De Jong betreft is het al veel te lang veel te droog.

,,Wat we nu meemaken is niet normaal. Er vallen nu al sloten droog en dat is ongekend in deze periode van het jaar’’, zegt hij, nadat Brabantse Delta het besluit heeft moeten nemen om in diverse delen van Midden- en West-Brabant een verbod op het onttrekken van oppervlaktewater af te kondigen.

Weinig reserves
De reden ligt voor de hand: een extreem droog 2018. Maar het watertekort dat toen is ontstaan is niet aangevuld. De laatste keer dat het een beetje fatsoenlijke heeft geregend was eind februari. Daarna werd het weer droog. ,,Met als gevolg nog maar weinig reserves in ons watersysteem’’, zegt de waterschapsbestuurder. ,,En op de korte termijn zie ik geen verbeteringen. De kans dat we de onttrekkingsverboden uitbreiden is groter dan de kans dat we ze weer intrekken.’’

Het liefst ziet De Jong een lange periode van gestage miezer, die op zijn gemak de bodem intrekt. Op typisch zomerse plensbuien zit hij niet te wachten: ,,Die hoosbuien lossen het probleem niet op en veroorzaken alleen maar schade.’’

Het is maar goed dat er na de droogte van vorig jaar al maatregelen zijn genomen om het waterpeil op peil te houden, zegt de waterschapper. ,,Maar je kunt het water alleen maar tegenhouden, wanneer er genoeg valt’’, zegt hij.

Gevoel van urgentie
Toch ziet hij ondanks de nogal alarmerende situatie ook een lichtpuntje: ,,Er ontstaat een gevoel van urgentie. Je ziet nu dat er nieuwe technieken worden toegepast om bijvoorbeeld de teelt van aardbeien waterzuiniger te maken. Dat zou niet gebeuren als het regenwater met bakken uit de lucht viel.’’

Is er een kans dat de droogte alsnog tot een einde komt? De Jong kan het niet zeggen: ,,Op het weer heb je echt geen grip. Het enige dat we kunnen is zo goed als mogelijk ons werk doen. En wie weet? Het kan altijd nog een natte zomer worden. Dat zou niet voor het eerst zijn.’’

Waar is het nu verboden om oppervlaktewater op te pompen?
Brabantse Delta heeft vanaf 3 juni onttrekkingsverboden ingesteld voor de stroomgebieden van de Groote Leij en de Hultense Leij in de gemeenten Tilburg, Gilze-Rijen, Alphen-Chaam en Goirle, de Bijloop, Oude Bijloop en Turfvaart in Breda, Etten-Leur, Rucphen en Zundert en De Wouwse gronden in de gemeenten Steenbergen, Bergen op Zoom en Roosendaal.

Bron: BN De Stem
De winters waren mooi, heel vroeger.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Richard » 05-06-2019 19:25

25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Gerben » 05-06-2019 21:13

Ko, fijn dat je aan me denkt. We zitten aan het begin van een waarschijnlijk extreem natte periode. Denk nog maar eens aan mij als alles te nat is.
Waterschappers maar ook andere mensen moeten leren onderscheiden dat als er minder neerslag valt dan normaal dat dat dan niet meteen tot droogte leidt.
Het voorjaar had een ongeveer gemiddelde neerslag en de zomer start extreem nat. Wat wil men nog meer!?

https://www.mscha.org/knmi/summer.cgi?s ... 0&month=-3

Ko
Berichten: 5909
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Ko » 05-06-2019 22:03

Gerben, ik dacht met dit artikel je ogen nog te kunnen openen. Het is helaas niet gelukt. Ik geef het op.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Gerard » 05-06-2019 22:29

Zelfs hier zag ik deze week verschijnselen van droogte, maar oké het is wel juni al, de periode van neerslagtekorten. Echter, ook een duinrel die normaal altijd wel wat stromend water heeft stond nu vrijwel droog, dus dat betekent dat drangwater uit het duin tanende was. Nu weer 15 mm gevallen en aan de weerkaarten te zien komt er meer bij.

Plaats reactie