Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Ko » 19-05-2022 20:35

Het is erg goed dat er eindelijk eens regen is gevallen vandaag. Morgen waarschijnlijk weer. Maar ik ben nog niet enthousiast. Het vervolg moet ook goed zijn, ofwel op z'n tijd blijven regenen. En dat is steeds het probleem de laatste jaren.

Een grote klets water en daarna is het telkens wekenlang droog, regelmatig zelfs maandenlang. Behalve dit voorjaar was ook vooral vorig jaar daar een voorbeeld van. En dat schiet natuurlijk niet op, dan zet de droogte zich telkens na een korte onderbreking weer voort. Voorheen regende het echt wel frequenter. Hopelijk komt die frequentie weer beter uit de verf.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Adwin
Berichten: 539
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Adwin » 20-05-2022 17:23

Ko schreef:
19-05-2022 20:35
Het is erg goed dat er eindelijk eens regen is gevallen vandaag. Morgen waarschijnlijk weer. Maar ik ben nog niet enthousiast. Het vervolg moet ook goed zijn, ofwel op z'n tijd blijven regenen. En dat is steeds het probleem de laatste jaren.

Een grote klets water en daarna is het telkens wekenlang droog, regelmatig zelfs maandenlang. Behalve dit voorjaar was ook vooral vorig jaar daar een voorbeeld van. En dat schiet natuurlijk niet op, dan zet de droogte zich telkens na een korte onderbreking weer voort. Voorheen regende het echt wel frequenter. Hopelijk komt die frequentie weer beter uit de verf.
Vorig jaar was het gewoon nat. Het regent nooit veel in april en mei en een eeuw geleden nog veel minder. Om een droogte weer te geven moet met de normaal vergeleken worden, en dat is in april mei juni gemiddeld van 30 mm rond medio april tot 120 mm eind juni tekort. We zitten nu alleen misschien in Brabant wat onder de norm.

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Pieter » 20-05-2022 17:36

Hier in Purmerend gisteren 12 mm en vandaag 13 mm (tot nu toe), geen echte stortregen Ik durf dit wel het einde van de droogte te noemen.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Ko » 21-05-2022 21:09

Adwin schreef:
20-05-2022 17:23
Ko schreef:
19-05-2022 20:35
Het is erg goed dat er eindelijk eens regen is gevallen vandaag. Morgen waarschijnlijk weer. Maar ik ben nog niet enthousiast. Het vervolg moet ook goed zijn, ofwel op z'n tijd blijven regenen. En dat is steeds het probleem de laatste jaren.

Een grote klets water en daarna is het telkens wekenlang droog, regelmatig zelfs maandenlang. Behalve dit voorjaar was ook vooral vorig jaar daar een voorbeeld van. En dat schiet natuurlijk niet op, dan zet de droogte zich telkens na een korte onderbreking weer voort. Voorheen regende het echt wel frequenter. Hopelijk komt die frequentie weer beter uit de verf.
Vorig jaar was het gewoon nat. Het regent nooit veel in april en mei en een eeuw geleden nog veel minder. Om een droogte weer te geven moet met de normaal vergeleken worden, en dat is in april mei juni gemiddeld van 30 mm rond medio april tot 120 mm eind juni tekort. We zitten nu alleen misschien in Brabant wat onder de norm.
Beste Adwin, ik spreek altijd voor m'n eigen woonplek. Niet het midden en noorden waar het altijd natter is. Hier waren vorig jaar negen maanden veel te droog en automatisch ook het jaar als geheel, op basis van de normaal. Alleen januari, juli en oktober waren natte maanden.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Ko » 22-05-2022 16:34

Vooral voor Pieter:

Forse buien helpen droge natuur nauwelijks: we hebben wekenlang miezerregen nodig.
https://www.nu.nl/binnenland/6201894/fo ... nodig.html
De winters waren mooi, heel vroeger.

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Pieter » 23-05-2022 19:27

De afgelopen 4 uren nog eens 12 mm in Purmerend , redelijk gelijkmatige regenval , dat dringt heus wel door in de bodem. Jan Visser melde trouwens dat er in Breda 31 mm is gevallen , dat is wel de hoofdprijs van Nederland

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Ko » 24-05-2022 06:38

Pieter schreef:
23-05-2022 19:27
De afgelopen 4 uren nog eens 12 mm in Purmerend , redelijk gelijkmatige regenval , dat dringt heus wel door in de bodem. Jan Visser melde trouwens dat er in Breda 31 mm is gevallen , dat is wel de hoofdprijs van Nederland
Ja dat was richting Prinsenbeek in het westelijke deel waar ik werk. Bij mij thuis aan de oostelijke kant bijna 10 mm minder. Dat is nou steeds het opmerkelijke verschil. Het westen altijd natter. Ook vorig jaar juli met dat noodweer toen er in het westen van de stad 40 mm viel, terwijl er bij mij maar de helft viel.
De winters waren mooi, heel vroeger.


Adwin
Berichten: 539
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Adwin » 29-05-2022 20:13

Misschien moet deze beste man dit eens lezen.
https://www.clo.nl/indicatoren/nl0508-j ... -nederland

De jaarlijkse neerslaghoeveelheid in Nederland is in de periode 1910-2019 gelijkmatig gestegen van 692 naar 873 millimeter. Dit is een toename van 26% in 110 jaar. De neerslaghoeveelheden per seizoen vertonen hetzelfde gelijkmatige patroon, zij het met afwijkende procentuele toenames. De grootste stijging vindt plaats in de wintermaanden, namelijk met 43% over de periode 1910-2019. Voor de lente, zomer en herfst bedragen de toenames respectievelijk 27%, 17% en 22%.

Dat we de grondwaterspiegel te laag houden en het overschot aan water anders kunnen benutten is een ander verhaal.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Gerben » 05-06-2022 10:11

Die voorspelling van het KNMI is niet goed denk ik. Deze week duiken we onder de mediaan waarschijnlijk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie