Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Gerard » 18-07-2019 23:48

"klimaatverandering zoals ze door het IPCC wordt voorgesteld is een hoax"

Hoezo HOAX? Welke voorstelling van klimaatverandering bedoel je? Wat klopt er niet? Verklaar je nader: argumenteren is noodzakelijk bij zulke ferme uitspraken.

Ko
Berichten: 5909
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Ko » 19-07-2019 13:32

Boeren staan kurkdroog in de Achterhoek: ‘Dit heb ik in veertig jaar niet meegemaakt’
Sinds gisteren is het in de Achterhoek en in delen van het Vechtdal verboden om oppervlaktewater te gebruiken vanwege de droogte. Op sommige plaatsen is het zo nijpend, dat ook het grondwater niet langer mag worden opgepompt. Een ramp voor de boeren die vorig jaar al kampten met misoogsten ,,Twee jaar achter elkaar zo droog heb ik in veertig jaar niet meegemaakt’’, foetert boer Gerrit Rappard (60) uit Barchem.

Afbeelding

Het is een bedroevend gezicht, het gortdroge weiland van boer Gerrit Rappard uit Barchem, net onder Lochem. De droogte van vorig jaar herhaalt zich. Zijn mais staat opnieuw te verpieteren en van het grasland voor zijn koeien is weer niets over. Voor de Achterhoekse boer is de droogte nog eens extra zuur. ,,Drie jaar geleden heb ik mijn beregeningsinstallatie verkocht aan de buurman’’, lacht Rappard, al is het met kiespijn. ,,Nooit had ik dat ding nodig. Vervolgens krijgen we twee jaar enorme droogte.’’ Hoe hij nu aan water komt? Rappard tuurt in de lucht. ,,Nu heb ik niks.’’ Het droge weer kostte de boer die ook mais verbouwd voor zijn vee vorig jaar ruim 30.000 euro. ,,In het voorjaar zijn we al met een achterstand begonnen. Ik ben nu veertig jaar boer, maar twee jaar achter elkaar zo droog heb ik nog niet eerder meegemaakt.’’

Verbod oppervlaktewater
Water uit de sloten halen om zijn land te ontzien? Dat is er sinds gisteren niet meer bij nu de waterschappen Rijn en IJssel en Vechtstromen een verbod hebben ingesteld op het onttrekken van water uit beken, sloten en vijvers. Het gaat om de Achterhoek, delen van het Vechtdal en Twente. Vanaf begin juni geldt dit verbod ook al voor grote delen van de Veluwe.

Zandgronden
In deze regio is Waterschap Drents Overijsselse Delta uitzondering. Daar geldt geen verbod. ,,Vooral op de hogere zandgronden speelt dit probleem, daar is nauwelijks water te krijgen”, weet waterschap-woordvoerder Roelof Hoving. Wel heeft het waterschap een proef verlengd waarbij water uit het Vollenhovermeer wordt opgepompt om kwetsbare natuurgebieden als de Weerribben van voldoende water te voorzien. ,,Daarnaast zijn boeren er opnieuw op geattendeerd dat zij zich moeten melden wanneer ze oppervlaktewater gebruiken.’’ In de Achterhoek is naast het verbod op gebruik van oppervlaktewater in twee gebieden sinds gisteren ook een verbod op het gebruik van grondwater van kracht. Daarmee is de laatste kans voor de boeren ontnomen om hun land nog te beregenen. Het gaat onder meer om de omgeving van het natuurgebied Stelkampsveld onder Lochem. Midden in dat gebied ligt het bedrijf van boer Ronald Klein Geltink (28).

Klein Geltink wijst naar zijn grondwaterpomp. ,,Sinds een paar uur mogen we daar geen water meer uithalen.’’ Hij heeft daarom de komende tijd niets aan zijn pomp en beregeningsinstallatie. De boer toont een kaart van het gebied en wijst naar een aantal lijnen. ,,Wij liggen midden in het natuurgebied. Omdat het slecht is voor de planten in dat gebied mogen we nu geen water meer oppompen, waardoor we ons land niet meer kunnen beregenen.’’ Iets verderop heeft boer Hans Arfman (59) meer geluk. Zijn grondwaterpomp ligt twintig meter buiten het gebied waar sinds gisteren een grondwaterverbod van kracht is. ,,Maar het blijft gewoon verschrikkelijk. Vorig jaar had ik een misoogst van de mais. Het kwam niet hoger dan een meter. Dat gaat allemaal ten koste van de voedingsstoffen voor de koeien en zorgt ervoor dat het vee minder melk produceert.’’

Handje helpen
Het Waterschap Rijn en IJssel heeft nu besloten de boeren een handje te helpen door grondwaterpompen te verplaatsen. ,,Dit gebied kent een kwetsbare natuur en we zien zeker in droge periodes dat het grondwaterpeil snel keldert door de onttrekkingen’’, zegt gebiedsregisseur Pascal Thijssen namens het Waterschap Rijn en IJssel. Hij baalt want de klus is nog niet geklaard. ,,We hadden niet verwacht dat het nu alweer een jaar zo droog was. We hopen de pompen eind van het jaar te hebben verplaatst. Op onze kosten.’’ Boer Klein Geltink moet het tot die tijd in droge periodes zonder water doen. ,,Het is niet anders. Aan de andere kant is beregenen veel werk. Kan ik komend weekend toch naar de Zwarte Cross.’’


Bron: AD, vrijdag 19 juli 2019
Laatst gewijzigd door Ko op 19-07-2019 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Gerard » 19-07-2019 14:04

Even terzijde: "Aan de anders kant is beregen veel werk."
Het valt met vaker op bij kranten dat artikelen niet meer nagelezen worden.
Spellingscontrole er overheen en klaar. Deze fouten vallen pas op met nalezen, spellingscontrole herkent ze niet.

Ter zake: er zijn stukjes in NL waar men de pech heeft gehad dat de regen net niet over hun lapje grond is gegaan.
Ook in die regio zal het verschillend zijn door verschil van buienpaden.
Zo had Losser vorig jaar op 1 dag 70 mm maar 10 km verderop dan weer niets. Dat is de makke met niet-frontale neerslag.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Gert » 19-07-2019 16:25

Onderstaande tekst komt uit het overzicht van het KNMI over de maand juni. Het is duidelijk dat de zandgronden over het algemeen te weinig neerslag hebben gehad. Kijk Je naar de maand juli dan zijn deze gebieden ook ronduit droog . Kortom er is duidelijk sprake van droogte in deze gebieden. Kijken wat de zaterdag gaat brengen aan buien.

Met gemiddeld over het land 82 mm neerslag tegen normaal 68 mm was de maand nat. De neerslag was ongelijk over het land verdeeld. In het oosten was het droger dan normaal: in de Achterhoek en Twente viel plaatselijk niet meer dan 25-30 mm. Het KNMI-station met de minste neerslag was Hupsel, daar viel maar 28 mm neerslag. In De Bilt viel 121 mm tegen 66 mm normaal. In het westen en midden viel ongeveer 2 keer zoveel neerslag dan normaal, met in Noord-Holland plaatselijk meer dan 150 mm

Daniël
Berichten: 1479
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Daniël » 19-07-2019 17:12

Gerard schreef:
19-07-2019 14:04
Zo had Losser vorig jaar op 1 dag 70 mm maar 10 km verderop dan weer niets. Dat is de makke met niet-frontale neerslag.
En het is ook het probleem dat grootschalige buiencomplexen (MCC) ook maar uitblijven.

Daniël
Berichten: 1479
Lid geworden op: 31-12-1999

De landbouw in het oosten van het land krijgt het heel moeilijk.

Bericht door Daniël » 19-07-2019 19:01

Eenvandaag: Boeren bezorgd over droogte in het oosten: 'Je weet gewoon niet waar dit eindigt'":
Boeren bezorgd over droogte in het oosten: 'Je weet gewoon niet waar dit eindigt'
Voor het tweede jaar op rij kampen boeren in het oosten van het land met extreme droogte. Ze maken zich zorgen. "Voor een jaar kan het een keer, maar niet jaar op jaar”, zegt Henk Jolink van boerenorganisatie LTO.

Sinds deze week geldt in de Achterhoek en delen van Twente een verbod om oppervlaktewater te gebruiken vanwege de droogte. In het oosten van het land is het namelijk droger dan in de rest van het land. Neerslag is er amper gevallen.

Waar eindigt dit?

"We gingen droog het jaar uit. De winter was niet heel nat en dit voorjaar was het alweer droog", vertelt Bert Sloetjes, akkerbouwer in het Gelderse Halle in de Achterhoek. Om tot grondwater te komen moet hij diep graven, tot wel 2 meter diep. "Je vindt geen water. Alleen maar stof"-

"Het lastigste is dat je niet weet hoe lang dit duurt", zegt hij. "Je weet gewoon niet waar dit eindigt. Dat vind ik persoonlijk lastig".
Als tot 2m diepte alleen maar stof is en de droogte zet alsmaar door, dan worden de hoger gelegen zandgronden heuse woestijnen. Als het in het oosten nu weer net zo extreem droog is als vorig jaar, hoe is het dan in Duitsland gesteld met de droogte op dit moment?

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De landbouw in het oosten van het land krijgt het heel moeilijk.

Bericht door Gerard » 20-07-2019 00:08

Daniël schreef:
19-07-2019 19:01
Als tot 2m diepte alleen maar stof is en de droogte zet alsmaar door, dan worden de hoger gelegen zandgronden heuse woestijnen. Als het in het oosten nu weer net zo extreem droog is als vorig jaar, hoe is het dan in Duitsland gesteld met de droogte op dit moment?
Dat is koren op de molen van de natuurbeheerders: die willen graag zandverstuivingen terug in Nederland omdat dan weer de biotoop gevormd wordt waarop bepaalde dieren kunnen gedijen, zoals de zandhagedis met anti-aanbaklaag.
Ze zijn al druk aan het kappen zodat die vervelende bomen - die het water alleen maar recyclen door het op te zuigen van grotere diepte, het verdampen en zo de buienvorming bevorderen - die zandverstuivingen niet meer kunnen tegenhouden.

Die vervelende bomen vangen ook nog eens stikstof op waardoor er te veel stikstof deponeert in gebied waar het stikstofarm moet blijven.
De oplossing is gevonden in PAS (Programma Aanpak Stikstof): weghalen die bomen en dan kunnen er weer een aantal megastallen bijgebouiwd worden en wegen verbreed worden.

In sommige gebieden elders op de wereld willen ze dan weer bomen bijplanten, daar begrijpen ze niets van de schoonheid van stuifduinen.

https://www.groasis.com/nl/planten/kan- ... e-gebieden

John
Berichten: 7850
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door John » 20-07-2019 11:09

Het is me wat met zoveel verschillende inzichten over hoe het zou ‘moeten’ zijn of worden. :roll:

Ik vind biodiversiteit een nuttig streven. Daar horen ook stuifzanden bij, al hebben die niet mijn voorkeur.

Ik mis al jaren jaren de zang van de leeuwerik, die dromerige zang hoog in de lucht. Ook de gekraagde roodstaart, ontbreekt al jaren. En zo zijn er meer vogels in mijn omgeving verdwenen door achteruitgang in de gevarieerde insectenpopulatie.
Gemeenten laten bermen meer uitgroeien en zaaien bloemen in. Particulieren betegelen voor- en achtertuinen. :mrgreen:

In onze gemeenschappelijke moestuin hebben we bij de aanleg de zandgrond op twee manieren aangepakt.
Tweede derde is diep omgespit, waarbij een harde laag op diepte is doorbroken. Een derde hebben we slechts omgespit tot de harde laag. In de harde laag hebben we enkele gaten geboord. Dit stuk grond blijft veel langer vochtig bij langdurige droogte, maar komt niet meer blank te staan bij stortbuien of kletsnatte winterperioden, want het overtollige water kan weg via de gaten.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Dick » 20-07-2019 17:36

Natuurmonumenten kapt ook bomen in veengebieden. Mijn collega’s en ik zijn ervoor ingehuurd, op de Vlaardingse Vlietlanden. De natte veengebieden verbossen daar doordat met name elzen zich makkelijk uitzaaien. Met het verdwijnen van het open landschap verdwijnen ook de weidevogels. De omringende landbouwgronden bieden geen soelaas, omdat het grondwater daar te laag staat. De bodem is te droog voor een rijk voedselaanbod (insecten) voor kieviten, grutto’s en tureluurs.
Als je beheert grijp je in en dat heeft altijd nadelige effecten. Geen beheer betekent dat het optimale stadium wordt bereikt: bos. Dan ben je je diversiteit aan landschappen en aan flora en fauna kwijt.
Dit is even off-topic, om de dilemma’s aan te geven.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Gerard » 20-07-2019 23:08

Er verdwijnt jaarlijks meer bos in Nederland dan er bij komt, bos is - buiten het tegengaan van droogte - ook nodig voor opslag van CO2. Kappen met kappen zou ik zeggen. Ik weet dat er tuinders en boeren zijn die rekening houden met weidevogels en meer dan vroeger hebben ze gevoel voor natuurbeheer.
SBB is enorm gekort op budget door de overheid en sindsdien - al minstens een jaar of 10 - zijn ze druk bezig bossen te slopen en het hout te verkopen, want ja, er moet toch geld in het laatje komen, organisatie inkrimpen is blijkbaar de laatste optie. Dan komen ze met een mooi verhaal over open landschap en enkele beestjes die er voordeel van zouden hebben, onderwijl kijken mensen verbijsterd naar de kaalslag in hun omgeving en is er geen spoor van leven, flora of fauna te ontdekken. Heeft tijd nodig.
In de Schoorlse duinen wordt er gekapt en gewroet, bomen moeten weg omdat er anders teveel stikstof deponeert en dan kan elders weer een megastal geplaatst worden, leve het PAS. Heidevelden die voor een groot deel weggebrand zijn door een zieke pyromaan, worden nu nog eens - voor wat er over is - door SBB weggeplagd, zogenaamd om er natte valleien te maken (lees voeding in de vorm van stikstof afvoeren voor het elders kunnen/mogen oprichten van megastallen die onontbeerlijk zijn voor het vlees voor de rokende BBQ tijdens de zomeravonden). Elders in NL moet er juist weer bos weg om heidevelden terug te winnen (zodat er weer leeuwerikjes te horen zijn).
Die vogeltjes hoorde ik vroeger altijd gewoon boven de landerijen als ik daar aan het werk was (zo'n 50 jaar geleden), des te meer ze begonnen te zingen des te beter het weer werd, het begon al bij NNW-wind en stratocumulus, dan wist je dat het wolkendek spoedig zou gaan openbreken en dat je dan een weekje mooi zomerweer kon verwachten, wind ruimend van NNW naar NO later O en na ruim een week ZO totdat het onweersfront uit het zuidwesten kwam. Tussentijds vrijwel wolkenvrij. Goede oude klimaat........

Plaats reactie