Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Adwin
Berichten: 539
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Adwin » 02-08-2019 16:17

Ko schreef:
22-07-2019 09:08

De droogte zou voor de natuur de "druppel zijn die de emmer doet overlopen". Landschappen hadden de laatste tientallen jaren al te lijden onder bijvoorbeeld verdroging en ontwatering voor de landbouw.

De laatste decennia is er significant meer regen gevallen dan vroeger. Of je dit nu over het jaar, over de zomer of over een zomermaand bekijkt. Dat de ontwatering door de landbouw meespeelt lijkt me logisch, maar dit stuk is dus niet gebaseerd op metingen of feiten. Salamanders zitten niet in het water in de zomer, ook watersalamanders niet. Over een eeuw is de gemiddelde neerslag met 27% gestegen! En bij elke droge periode gaat ons gevoel voorbij de feiten.

https://www.clo.nl/indicatoren/nl0508-j ... -nederland

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door John » 02-08-2019 17:13

Adwin schreef:
02-08-2019 16:17
Ko schreef:
22-07-2019 09:08

De droogte zou voor de natuur de "druppel zijn die de emmer doet overlopen". Landschappen hadden de laatste tientallen jaren al te lijden onder bijvoorbeeld verdroging en ontwatering voor de landbouw.

De laatste decennia is er significant meer regen gevallen dan vroeger. Of je dit nu over het jaar, over de zomer of over een zomermaand bekijkt. Dat de landbouw ontwatering mee speelt lijkt me logisch, maar dit stuk is dus niet gebaseerd op metingen of feiten. Salamanders zitten niet in het water in de zomer, ook watersalamanders niet. Over een eeuw is de gemiddelde neerslag met 27% gestegen! En bij elke droge periode gaat ons gevoel voorbij de feiten.

https://www.clo.nl/indicatoren/nl0508-j ... -nederland
Het is niet uitsluitend gevoel. De verdamping is ook toegenomen. Combinatie van meer zonneschijn en hogere
temperaturen.

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Pieter » 04-08-2019 20:37

Hier in Purmerend in 3 dagen 50 mm regen gevallen, Sommige plaatsen hebben 60 tot 80 mm opgevangen (Doetinchem 82 mm ) Helaas zijn er ook plaatsen met amper 1 mm, Ik vraag me af of het grondwater zich in de grond gaat verspreiden naar drogere plaatsen. ?


Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Gert » 12-08-2019 16:49

Meteogroup over de gevolgen van de droogte. Zie onder


http://www.weer.nl/nieuws/detail/2019-0 ... n-droogte/

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Pieter » 18-08-2019 20:42

Ook het zuidoosten van Nederland heeft nu een flinke slok water gekregen (Zuid Limburg ca 30 mm) Het noordwesten heeft al meer dan 100 mm augustusregen te pakken (Purmerend 108 mm). De natuur groeit en bloeit als nooit te voren,nog nooit zoveel bramen en druiven gehad, het lijkt me dat de droogte nu wel voorbij is.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Ko » 18-08-2019 21:00

Fout Pieter, het zuidoosten is slechts iets minder zeer droog geworden. Niet vergeten dat ze daar al sinds mei vorig jaar continue een grote achterstand hadden. Dan is 30 mm op ruim een jaar een lachertje.

Had eigenlijk 300 mm moeten zijn, want dat is wat ze daar nog tekort komen en wat meermaals in nieuwsberichten heeft gestaan.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Gert » 19-08-2019 07:44

Ik sluit me aan bij Ko. Hier koersen we aan op een droge zomer of er moeten begin volgende week nog een paar flinke ( onweers) buien passeren. Verbind dat met de droge zomer van vorig jaar en dan is het niet raar dat ik in deze omgeving al een aantal bomen zie die herfstkleuren beginnen aan te nemen terwijl ik dat normaal pas in september zie.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Daniël » 11-09-2019 07:50

NOS: "'De Maas als bron van drinkwater steeds kwetsbaarder'":
De Maas wordt langzaam te onzeker als bron voor drinkwater, zeggen drinkwaterbedrijven rond de rivier in dagblad Trouw. Ze waarschuwen dat hierdoor voor vier miljoen Nederlanders een tekort dreigt.

De bedrijven, verenigd in RIWA-Maas, zeggen dat periodes van droogte het probleem vormen. Door die droogte daalt de hoeveelheid water die door de Maas stroomt. "Het is wachten op een moment dat er onvoldoende water uit de kraan komt", zegt voorzitter Wim Drossaert. Hij is ook directeur van drinkwaterbedrijf Dunea in Zuid-Holland.
Zie ook https://www.riwa-maas.org/wp-content/up ... t-2018.pdf

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Daniël » 22-09-2019 21:17

T.g.v. de alsmaar aanhoudende droogte dreigt een recreatieplas bij mij in de buurt droog te vallen. Zie "Help! De Rietplas dreigt droog te vallen: gemeente Emmen zoekt naar oplossingen".

Plaats reactie