Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Pieter
Berichten: 3060
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Pieter » 05-08-2023 17:30

Ja, Ko, het weer zit de laatste tijd vol met extremen, Kijk maar naar het journaal of lees de krant en het gaat wel over hittegolven en droogtes met enorme bosbranden ,Maar ook over extreem zware buien, record grote hagelstenen, zware stormen en overstromingen vroeger kwamen er ook extremen voor maar,Het lijkt steeds extremer te worden .Waar gaat dit heen ?

Adwin
Berichten: 541
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Adwin » 26-10-2023 18:34

Het KNMI heeft zijn neerslaggegevens aangevuld met de afgelopen jaren. Er is een blijvende significante neerslagtoename in uren en hoeveelheid over alle seizoenen. In de winter is er maar liefst een toename van 40-50 % ten opzichte van rond 1910. Dat zal zeker ook door het ontbreken van koude droge NO winden zijn. Ook de zomer en de herfst geven rond de 15-20% meer neerslag, ook in uren. In de lente blijft de neerslag gelijk, maar ook in uren.
Natte recente jaren zijn onder andere 2011, 2014, 2016, 2017, 2019, 2021 en 2023. Gemiddelden van 920- tot 940 ml per jaar! Alleen 2018 was het droog, maar met 200 mm meer dan 1921 valt het wel mee. 2023 gaat naar een landelijke 3e natste plaats tot nu toe. Toch blijft iedereen panikeren als er een paar weken voor het gevoel weinig valt. Tja lokaal kan dat, maar echt dit was een eeuw geleden veel erger. Het is in geen verhouding met een eeuw geleden toen de gemiddelde jaarlijkse landelijke neerslag rond de 700 mm was tegenover nu 870 mm.

https://www.clo.nl/indicatoren/nl0508-j ... -nederland

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door John » 26-10-2023 19:19

Adwin schreef:
26-10-2023 18:34
Het KNMI heeft zijn neerslaggegevens aangevuld met de afgelopen jaren. Er is een blijvende significante neerslagtoename in uren en hoeveelheid over alle seizoenen. In de winter is er maar liefst een toename van 40-50 % ten opzichte van rond 1910. Dat zal zeker ook door het ontbreken van koude droge NO winden zijn. Ook de zomer en de herfst geven rond de 15-20% meer neerslag, ook in uren. In de lente blijft de neerslag gelijk, maar ook in uren.
Natte recente jaren zijn onder andere 2011, 2014, 2016, 2017, 2019, 2021 en 2023. Gemiddelden van 920- tot 940 ml per jaar! Alleen 2018 was het droog, maar met 200 mm meer dan 1921 valt het wel mee. 2023 gaat naar een landelijke 3e natste plaats tot nu toe. Toch blijft iedereen panikeren als er een paar weken voor het gevoel weinig valt. Tja lokaal kan dat, maar echt dit was een eeuw geleden veel erger. Het is in geen verhouding met een eeuw geleden toen de gemiddelde jaarlijkse landelijke neerslag rond de 700 mm was tegenover nu 870 mm.

https://www.clo.nl/indicatoren/nl0508-j ... -nederland
Dat er gemiddeld meer neerslag valt, bestrijdt niemand.

Het begrip droogte is een kwestie van neerslag min verdamping.
Als droogte alleen betekent: minder neerslag dan normaal zou het leven overzichtelijker zijn, maar missen we belangrijke informatie.

Ik meen uit jouw bijdragen over neerslag op te merken dat je het niet wil hebben neerslag minus verdamping tegenwoordig en in 1910.

Vergelijk het aantal zonuren eens.
En de gemiddelde temperatuur.

https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieu ... estraling.

Adwin
Berichten: 541
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Adwin » 26-10-2023 20:08

Ik heb het inderdaad alleen over neerslaggegevens van het KNMI. Volgens mij geef ik dat ook heel duidelijk aan. Ik heb het niet over verdamping daar zijn ook knmi sites van. Die verdamping is ook niet precies te bepalen. Maar als ik naar deze aannames kijk, zie ik alleen in de lente meer verdampen dan dat er wordt gecompenseerd door meer neerslag.
Deze aanname formules zijn m.i. wel te eenvoudig en missen de verdampingsvermindering bij persisterende droogte.
De rest van de seizoenen wordt de meerdere verdamping ruimschoots gecompenseerd.


Plaats reactie