Zomer 2018

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2018

Bericht door Ko » 01-06-2018 20:33

Ja Sebas!

26 aug 2010 Breda 118 mm

De hele maand aug 2010 scoorde hier 206 mm, m'n hoogste maandsom ooit.
Vooral dankzij de 26ste, maar ook de 29ste mocht er wezen met 23 mm.

Vandaag totaal ander weer dan de laatste vele weken. Vanochtend nevelig en vanmiddag en vanavond regelmatig lichte regen en geheel zonloos. Na 2 maanden zomerweer is het net of nu de herfst begonnen is, niet alleen qua weer maar ook vooral gevoelsmatig. Helaas is het nog niet zover, maar wel een hoopvol begin van een dynamische zomer. Laat die neerslagrecords nou ook maar eens in Breda komen, wordt wel weer eens tijd na 8 jaar.
Laatst gewijzigd door Ko op 01-06-2018 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Zomer 2018

Bericht door Hans » 01-06-2018 21:22

Enkele jaren terug 135 mm op voormalig vliegveld Deelen.

Vandaag een echte hondsdag, eerst mistig, daarna opklarend maar broeierig, bij temp 24C. Vervolgens een Duitse onweersbui die aardig wat regen liet vallen. Vervolgens sterk opklarend, maar steeds verder afkoelend…
Laatst gewijzigd door Hans op 01-06-2018 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2018

Bericht door Gerben » 02-06-2018 09:14

Gisteren ging GFS al richting een tropisch weekend. Nu doen beide modellen dat

Afbeelding

Afbeelding

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 02-06-2018 10:34

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2021 19:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Zomer 2018

Bericht door Gerard » 02-06-2018 16:23

Zomerweer vind ik persoonlijk weer waarbij je nihil gekleed of minder buiten kan vertoeven, zonder dat je een winterjas aan hoeft te trekken als je naar het dorp fietst. De duintoppen zijn vandaag onzichtbaar in de lage stratus, de motregen is net gestopt, maar ook onder de stratus is het nevelig en kil. De temperatuur is net iets boven de 17 graden gekomen in de middag. De tweede dag op rij zonder zon, de zomer had niet slechter kunnen beginnen voor de vroege vakantievierders en badgasten. Ik kan me voorstellen dat het voor sommigen die van weinig warm aanlopen het een aangename koelte is, maar voor mij is dit geen zomerweer. De blik vooruit richtend zie ik echter hoop gloren, meer zon en bij niet al te hoge maxima, voor een ieder aangenamer.
De neerslag van de afgelopen dagen is voor het gewas in ieder geval goed geweest: alles groeit nog weer wat harder dan het al deed.
Laatst gewijzigd door Gerard op 02-06-2018 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Zomer 2018

Bericht door Dick » 02-06-2018 16:30

Ja, juni tapt vooralsnog uit een ander vaatje dan mei. In ieder geval hier in het westen des lands. De komende werkweek lijkt aangenaam werkweer op te leveren. Gematigd zomers en droog. Als het volgend weekend weer warmer wordt vind ik dat best. In principe heb ik de warmte van de voorgaande weken goed doorstaan, op hevige uitbarstingen van hooikoorts na dan wel.
Eerlijk gezegd hoop ik, ter afwisseling, nog op een periode met ‘schaapscheerderskou’. Ga je de warmte weer wat meer waarderen.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2018

Bericht door Ko » 02-06-2018 23:33

Ted schreef:Tropisch.

Dit gaat niet lang duren. Het is maar een klein hitte-eilandje.


Als het er al komt. Zowel ecmwf als gfs blijven nu nog beneden de 25, hopelijk blijven ze dat.

Zomer is het seizoen van overleven. Jaarlijks elke keer weer opnieuw die verschrikkelijke moordende hitte die steeds erger wordt en steeds langer duurt. Het legt beslag op alles, fitheid, concentratie, humeur, nachtrust enz. Opgelucht als de temps beneden de 25 blijven, een feest als het beneden de 20 blijft.

Altijd uitkijkend naar regen of buien die even een heerlijke onderbreking geven in het woestijnachtige zomerklimaat van tegenwoordig. Opgelucht als het weer augustus is en de dagen al merkbaar korter worden, een feest als het september is en de herfst begint ook al zijn er dan nog de laatste zomerse stuiptrekkingen. Oktober helemaal gelukkig, heb weer een zomerseizoen overleefd.
Laatst gewijzigd door Ko op 02-06-2018 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2018

Bericht door John » 03-06-2018 09:37

Ko schreef:
Ted schreef:Tropisch.

Dit gaat niet lang duren. Het is maar een klein hitte-eilandje.


Als het er al komt. Zowel ecmwf als gfs blijven nu nog beneden de 25, hopelijk blijven ze dat.

Zomer is het seizoen van overleven. Jaarlijks elke keer weer opnieuw die verschrikkelijke moordende hitte die steeds erger wordt en steeds langer duurt. Het legt beslag op alles, fitheid, concentratie, humeur, nachtrust enz. Opgelucht als de temps beneden de 25 blijven, een feest als het beneden de 20 blijft.

Altijd uitkijkend naar regen of buien die even een heerlijke onderbreking geven in het woestijnachtige zomerklimaat van tegenwoordig. Opgelucht als het weer augustus is en de dagen al merkbaar korter worden, een feest als het september is en de herfst begint ook al zijn er dan nog de laatste zomerse stuiptrekkingen. Oktober helemaal gelukkig, heb weer een zomerseizoen overleefd.


Voor een deel kan ik meegaan in deze beleving. Verrassend is het niet. Ik heb me altijd al uitgesproken als polaire jongen, als liefhebber van polaire lucht. Dan functioneren bij mij lichaam en geest gemiddeld beter.

De mate waarin warm tot heet weer verstorend werkt hangt ook af van de omstandigheden waaronder je je werk moet doen. Zit je in een gebouw met klimaatbeheersing of ben je leraar op een basisschool, in een klaslokaal waar het ruim 30 graden is en een zuurstoftekort vermoed wordt.

En Dick laat ons regelmatig weten wat voor hem ideaal weer is voor zijn werkzaamheden in de buitenlucht.

Ik denk wel dat velen het onaangenaam vonden om de afgelopen week tijdens de vochtige warmte, bij 26 tot 31 graden, met weinig wind, de zon tussen 12.00 en 16. 00 uur op hun huid te voelen, langer dan een half uur.
Wellicht heb ik het mis en lopen ook hier de belevingen sterker uiteen dan ik vermoed.
Laatst gewijzigd door John op 03-06-2018 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Zomer 2018

Bericht door Gert » 03-06-2018 18:26

Op grond van de gfs run van 12utc denk ik dat we gewoon een warme eerste decade van de zomer krijgen. In de ochtend het spel tussen laaghangende bewolking en zon en soms een bui. Ongetwijfeld wel een verschil tussen het noordwesten en zuidoosten

Sebastiaan
Berichten: 12292
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2018

Bericht door Sebastiaan » 03-06-2018 19:55

Je ziet bijv. bij UKMO dat er wel enige tendens is naar zonalisering. Ten westen van de Britse eilanden splitst de straalstroom (144u) zich in 2-en waarbij een belangrijk deel naar het zuiden gaat. M.i. verschuift zo'n patroon op een gegeven moment, waarbij wij meer onder invloed van de straalstroom komen.

Plaats reactie