Zomer 2018

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2018

Bericht door Ko » 16-09-2018 19:40

Gerard schreef:De beste manier om (grondwater)droogte te voorkomen is het kappen van bomen. die krengen verdampen heel veel water, vooral berken doen dat. Dat zou er meteen ook voor zorgen dat het niet zo vaak bewolkt is en buien gevormd worden er gaat immer dan minder water(damp) de atmosfeer in. Vanwege de lichtere ondergrond zou hoge druk zich ook beter kunnen handhaven wat nog eens extra stimulans is voor mooi (wolkenloos) weer.;)


Alsof 2018 nog niet genoeg wolkenloos weer heeft gegeven ... :shock:
Vandaag saaie dag 285, zucht !!! :(
Alsof er tegenwoordig nog niet genoeg bomen worden gekapt voor beton ... :shock:


Ik weet niet hoor maar bomen hebben we juist nodig en zijn gezond voor mens en dier. Zonder bomen geen leven! Die geven ons zuurstof en zuiveren de lucht. Tevens bescherming (schaduw) tegen het schadelijke uv licht van de zon, waar mensen tegenwoordig steeds meer huidkanker van krijgen. Mensen die in een groene wijk wonen voelen zich vaak gelukkiger. Ontbossing draagt bij aan de opwarming van de aarde dus ik zou zeggen, lekker laten staan die bomen, tenzij er over tig jaar geen leven meer gewenst is.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Pieter
Berichten: 3054
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Zomer 2018

Bericht door Pieter » 16-09-2018 21:00

Voor de aardigheid de warme, zomerse en tropische dagen van station Arcen in Limburg geteld Dit hitte station haalde maar liefst 129 warme(20+) 78 zomerse (25 +) en 21 tropische dagen , er waren zelfs 5 maal 35 * dagen ik zou bijn meliij krijgen met die Limburgers dat is pas echt heet !!
( metingen jvanaf 1 april t/m 16 september )

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2018

Bericht door Sebastiaan » 17-09-2018 17:45

De warmte van vandaag vind ik beter te behappen dan in de zomer. Het lijkt net alsof de zon minder fel schijnt.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2018

Bericht door John » 17-09-2018 18:04

Sebastiaan schreef:De warmte van vandaag vind ik beter te behappen dan in de zomer. Het lijkt net alsof de zon minder fel schijnt.


Het is een beetje de stand van de zon zoals we ook eind maart hebben.
Laatst gewijzigd door John op 17-09-2018 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2018

Bericht door Ko » 17-09-2018 19:31

Groot verschil is ook dat nu nergens de hitte binnen hangt zoals van de zomer vele wekenlang het geval was. Desondanks loop ik toch weer in m'n korte broek en kijk ik toch vol verlangen uit als dit weer voorbij is vanaf vrijdag en het gewoon 17 graden wordt 's middags.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Zomer 2018

Bericht door Gerard » 18-09-2018 13:54

Ko schreef:
Gerard schreef:De beste manier om (grondwater)droogte te voorkomen is het kappen van bomen. die krengen verdampen heel veel water, vooral berken doen dat. Dat zou er meteen ook voor zorgen dat het niet zo vaak bewolkt is en buien gevormd worden er gaat immer dan minder water(damp) de atmosfeer in. Vanwege de lichtere ondergrond zou hoge druk zich ook beter kunnen handhaven wat nog eens extra stimulans is voor mooi (wolkenloos) weer.;)


Alsof 2018 nog niet genoeg wolkenloos weer heeft gegeven ... :shock:
Vandaag saaie dag 285, zucht !!! :(
Alsof er tegenwoordig nog niet genoeg bomen worden gekapt voor beton ... :shock:


Ik weet niet hoor maar bomen hebben we juist nodig en zijn gezond voor mens en dier. Zonder bomen geen leven! Die geven ons zuurstof en zuiveren de lucht. Tevens bescherming (schaduw) tegen het schadelijke uv licht van de zon, waar mensen tegenwoordig steeds meer huidkanker van krijgen. Mensen die in een groene wijk wonen voelen zich vaak gelukkiger. Ontbossing draagt bij aan de opwarming van de aarde dus ik zou zeggen, lekker laten staan die bomen, tenzij er over tig jaar geen leven meer gewenst is.


Zonder zon geen leven Ko! Word daar eens van bewust! 8-) ;)

Maar mijn stukje was gekscherend en schertsend bedoeld hoor, het icoontje erbij had dat moeten verduidelijken. Uiteraard ben ik voor het behoud van bomen en schaduw en verdampingskoelte die ze brengen.
Alleen als ze voor mijn zonnepanelen staan, dan moet de bijl erin, dus mijn eigen berk moest eraan geloven, maar die was toch al te groot voor de kleine voortuin.;)

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2018

Bericht door Ko » 18-09-2018 14:59

Pieter schreef:Voor de aardigheid de warme, zomerse en tropische dagen van station Arcen in Limburg geteld Dit hitte station haalde maar liefst

129 warme(20+)
78 zomerse (25 +)
21 tropische dagen ,

er waren zelfs 5 maal 35 * dagen ik zou bijn meliij krijgen met die Limburgers dat is pas echt heet !!
( metingen jvanaf 1 april t/m 16 september )


Het was in midden Brabant iets minder slecht:

123 warme dagen
76 zomerse dagen
16 tropische dagen

In juli 2x 37 graden, in augustus 1x 34 graden en 1x 36 graden.
Ook qua uitersten in maxima hier iets minder slecht.

Het valt mee dat september nog geen tropenweer heeft. Uitgezonderd Limburg maar dat telt gelukkig niet voor mijn regio.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Zomer 2018

Bericht door Jaap » 18-09-2018 21:46

Nog over het neerslagtekort: Volgens Gerben haal ik twee dingen door elkaar. Welke? Ik zie het al jaren simpel: Wat er aan neerslag valt, verninder je met wat er verdampt. In deze zomer was er regelmatig een dag met grote verdamping, bijv. een straffe noordooster en onbewolkt, terwijl er dagenlang geen neerslag viel. Zo bouw je dan een tekort op.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 18-09-2018 22:32

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2021 19:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Zomer 2018

Bericht door Gerard » 19-09-2018 01:06

Jaap schreef:Nog over het neerslagtekort: Volgens Gerben haal ik twee dingen door elkaar. Welke? Ik zie het al jaren simpel: Wat er aan neerslag valt, verninder je met wat er verdampt. In deze zomer was er regelmatig een dag met grote verdamping, bijv. een straffe noordooster en onbewolkt, terwijl er dagenlang geen neerslag viel. Zo bouw je dan een tekort op.


Kan er nog iets verdampen als de toplaag uitgedroogd is? De verdampingshoeveelheid is gebaseerd op een normale conditie van de bodem, echter, als die bodem kurkdroog is verdampt er nauwelijks meer wat. (behalve in bosgebieden en bij dieper wortelende gewassen). Wat dan nog het neerslagtekort verhoogt, is het ontbreken van die neerslag.
Ik denk daarom dat er een overschatting zal zijn van dat neerslagtekort. (wat je eigenlijk watertekort zou moeten noemen omdat zowel verdamping als neerslag een rol spelen).
Laatst gewijzigd door Gerard op 19-09-2018 01:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie