Zomer 2018

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 01-07-2018 09:30

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2021 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2018

Bericht door John » 01-07-2018 10:06

Gert schreef vanochtend:

Welke pluimen je ook bekijkt het lijkt langdurig droog te blijven. De enige onzekere factor lijkt de temperatuur. Voorlopig aanhoudend tamelijk warm voor een groot deel van Nederland en tropische temperaturen liggen op de loer zo snel de wind oost of zuidoost gaat worden. In percentages uitgedrukt lijkt de noordcomponent overheersend en dat geeft ook de stabiliteit aan.

Zo lang de hogedrukgebieden of uitlopers zich vooral op posities west en noord van ons bevinden, kunnen we ons van tijd tot tijd verheugen op wat meer noorden wind. Bovendien wordt op hoogte geen uitzonderlijk warme lucht aangevoerd.

De thermische verschillen tussen het noorden en zuiden van ons land kunnen regelmatig groot zijn.
In het zuiden zomert het overtuigend door met maxima ver boven de 25 graden, waar in het noorden of noordwesten er best ook dagen kunnen zijn met net 25 graden of er iets onder.

Het is maar net een beetje geluk hebben. Leg de hoogterug wat oostelijker en we gaan gebukt onder tropische hitte met weinig wind of wind uit zuid tot zuidoost.
Meerderheid der berekeningen gaan hier (nog) niet van uit.

Dat komt eind juli en in augustus wel. :mrgreen:
Deze zomer moet natuurlijk de grootste worden sinds 1901. Afbeelding


Ko schreef gisteravond laat:
Op een vrij windstille plek buiten in de volle zon merk ik echt niks van een lagere luchtvochtigheid, het is en blijft onaangenaam in de middag.


Dat wil ik graag geloven. Je kiest dan ook een ronduit beroerde plek op. ;)
Laatst gewijzigd door John op 01-07-2018 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans
Berichten: 1735
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Zomer 2018

Bericht door Hans » 01-07-2018 10:22

Er is een reële kans dat deze zomer 2018 uitgroeit tot een inderdaad legendarische zomer. Wel even voorzichtig zijn met dergelijke uitspraken, maar ik durf het toch aan. Zo stabiel in de luchtdrukverdeling waardoor zeer standvastig zomerweer. In het noorden meest iets koeler, in het zuiden dikke zomerse temperaturen. Grote kans dat 1976 wordt overtroffen...

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2018

Bericht door John » 01-07-2018 10:23

Zomer 1976 gaan we in Rijen wel passeren. Toentertijd bracht mei 31 mm, juni 26 mm en juli 22 mm.
Nu bracht mei ook 31 mm, juni 2 mm en juli (tot de maandhelft waarschijnlijk 0 mm). Heel wat millimeters minder nog dus.




Hieronder een overzicht van de afwijkingen van de zeewatertemperatuur.
Een langgerekt relatief koud gebied van het oosten van Canada tot het noorden van Noorwegen.
Ik leg er geen gordel van hogedruk overheen. :mrgreen:



Afbeelding
Laatst gewijzigd door John op 01-07-2018 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: Zomer 2018

Bericht door Henk » 01-07-2018 12:50

Ik wel, John. Hetzelfde zie je bij de westkust van de VS met aldaar kouder water en een stevig en honkvast hoog.
En Daniel: warmte-advectie speelt zeker een rol, maar kan de huidige persistentie als feit alleen niet verklaren. Het is, zoals zo vaak, een combinatie van factoren.
Laatst gewijzigd door Henk op 01-07-2018 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Zomer 2018

Bericht door Daniël » 01-07-2018 12:58

John schreef:Het is maar net een beetje geluk hebben. Leg de hoogterug wat oostelijker en we gaan gebukt onder tropische hitte met weinig wind of wind uit zuid tot zuidoost.
Meerderheid der berekeningen gaan hier (nog) niet van uit.

Hieronder een overzicht van de afwijkingen van de zeewatertemperatuur.
Een langgerekt relatief koud gebied van het oosten van Canada tot het noorden van Noorwegen.
Ik leg er geen gordel van hogedruk overheen. :mrgreen:


Tropische hitte met weinig wind uit het zuiden of zuidwesten hadden wij tijdens de langdurige hitte van juli 2006 en juli 2010. Toen lagen hoogteruggen boven Oost-Europa.

Waardoor zou dat gebied met koud zeewater tussen Canada en Noorwegen veroorzaakt worden en heeft dat met het afsmelten van het Noordpoolijs en het ijs op Groenland te maken? Je zou haast denken dat de warme Golfstroom nu is stilgevallen. Was er tijdens de extreem droge zomer van 1976 ook sprake van een langgerekt gebied met koud zeewater tussen Canada en Noorwegen?
Laatst gewijzigd door Daniël op 01-07-2018 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Pieter
Berichten: 3054
Lid geworden op: 31-12-2008

Droogte in de natuur

Bericht door Pieter » 01-07-2018 12:59

De maand juni heeft in Purmerend slechts 18 mm regen gebracht, Daar stond (vooral de laatste week) een hoge verdamping tegenover, grasvelden worden in hoog tempo geler, Planten in de tuin hangen slap als ze geen water krijgen als het zo door gaat stoppen gewassen op het land en zelfs het onkruid met groeien Het is de vraag hoe lang deze "Middelandse zee zomer "het vol houdt De kans op bos en heidebranden wordt ook steeds groter,toch is de warmte niet benauwd, dioor de droge lucht en de stevige wind , is dit de klimaatsverandering of gewoon een uitschieter van de natuur ?

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2018

Bericht door Gerben » 01-07-2018 13:08

Daniël schreef:
Waardoor zou dat gebied met koud zeewater tussen Canada en Noorwegen veroorzaakt worden en heeft dat met het afsmelten van het Noordpoolijs en het ijs op Groenland te maken? Je zou haast denken dat de warme Golfstroom nu is stilgevallen. Was er tijdens de extreem droge zomer van 1976 ook sprake van een langgerekt gebied met koud zeewater tussen Canada en Noorwegen?


De Golfstroom stroomt daar toch niet!

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Zomer 2018

Bericht door Gerard » 01-07-2018 14:00

Tussen Groenland en Noorwegen, maar ook tussen Canada en Noorwegen stroomt de WGS
Waar iets naar toe stroomt moet ook weer wat vandaan stromen, het geheel is de WGS.

Afbeelding

Voor een minder grof beeld:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gerard op 01-07-2018 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2018

Bericht door Sebastiaan » 01-07-2018 19:16

Op Netweather wijzen ze op de Pacific, zie de topics van Tamara. Dat lijkt mij ook realistischer dan koud en warm water op de Atl. Oceaan. In die zin van zwaarder wegend. Zie bijv. mijn bijdrage op 1 juni in het stratosfeertopic waarin ik naar haar bijdrage verwijs. Razend knap.
Laatste bijdrage van haar: http://www.netweather.tv/forum/topic/89678-model-output-discussion-140418/?page=111&tab=comments#comment-3877278

Ik liet eerder dit weekend dauwpuntpluim zien. Niet voor niets. Wat een bijzonder weer beleven we. Zulke mooie luchten zie je zelden. Ja, in februari/maart. Toen steenkoud. En nu natuurlijk een stuk warmer. Maar je ziet wel dezelfde intensiteit, felheid van het licht. Nu geen wolkjes trouwens. Vandaag geen enkele wolk gezien! Harde wind erbij en uit de zon voel je best goed dat de lucht koel aanvoelt.
Hier in de omgeving (Gooi) is veel gras verdord. Het einde is nog niet in zicht. Grandioze periode.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 01-07-2018 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie