Lente 2018

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Lente 2018

Bericht door Edward » 28-05-2018 00:01

En dan eindigt het etmaal ook nog eens om 2:00 lokale tijd. In Noorwegen was er vandaag sprake van ongewone meihitte in de regio iets ten zuiden en oosten van Bergen. Het lijkt erop dat het landelijke record daar is gebroken voor mei, dat stond namelijk op 31,1 van 25 mei 2012 (toen in de zuidoostelijke kustregio) en vandaag is op de extremenpagina een maximum van 31,4 te vinden, met ook vier andere stations met een tropisch maximum. http://www.yr.no/observasjonar/statistikk.html Gisteren en vrijdag waren er ook maxima tot 30 graden in andere regio's gemeten.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2018

Bericht door John » 28-05-2018 17:55

Recordhoog aantal zomerse dagen, recordhoog gemiddelde temperatuur. In Rijen gaan we er niet aan ontsnappen.

Wat een warmte alweer. Hoogzomerse toestanden in feite. Nog een gelukje de huidige drukverdeling nu te hebben en niet tijdens de hoogzomer. Hoewel dat laatste nog afwachten is. Ik vrees altijd voor het risico van een megazomer als drukpatronen muurvast liggen en de Atlantische flow niet meer lijkt te bestaan in onze streken.

Ik ben Moskou 2010 niet vergeten.

Leg een warme hoogterug stationair over onze contreien en een hittegolf ruim voorbij 1976 kan ons deel worden.
Laatst gewijzigd door John op 28-05-2018 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Lente 2018

Bericht door Sebastiaan » 28-05-2018 17:56

Net geen tropische dag in De Bilt. Deelen 30,5c.
Waar zijn de koele zomers? Ook als je kijkt naar de nieuwe normaal. http://www.mscha.org/knmi/summer.cgi?station=260&sort=year

Tegenwoordig 17,0c
Daarvoor (1971-2000) 16,6c. Ga maar eens kijken.

Variatie is de motor van de weerbeleving. In ieder geval voor mij. Afwisseling. Verrast worden. Niet er vanuit hoeven te gaan dat het toch wel warm wordt. Contrast. Koel weer vs warm weer. Droog vs nat. Juist de kou van eind februari, begin maart deed mij genieten in de middag van 4 maart. En nu? Het blijft maar warm. We hadden laatst een paar koele, bewolkte dagen, daarna knapte het weer aanzienlijk op. Zoiets vind ik prachtig. De zomer zal wel weer N of te warm worden. Saai is het wel. Hopelijk wel boeiend weer.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2018

Bericht door Gerben » 28-05-2018 18:25

Bericht 538 Marcel A
"In tegenstelling tot die onzinnige datumrecords is dit nu een record dat wél terecht in de media vermeld wordt:
De warmste meinacht ooit (ongeacht de exacte datum dus)."

Aan onzinnige datumrecords wordt in de media aandacht besteed! Al naar de plazaboys en -girls gemaild! Ze hebben niet eens het fatsoen om hun enorme fout in de media recht te zetten

https://www.ad.nl/binnenland/eerste-tropische-dag-van-het-jaar-een-feit~a30f1ac0/

Bart
Berichten: 160
Lid geworden op: 08-01-2017

Re: Lente 2018

Bericht door Bart » 28-05-2018 18:37

John schreef:Record hoog aantal zomerse dagen,record hoog gemiddelde temperatuur. In Rijen gaan we er niet aan ontsnappen.

Wat een warmte alweer. Hoogzomerse toestanden in feite. Nog een gelukje de huidige drukverdeling nu te hebben en niet tijdens de hoogzomer. Hoewel dat laatste nog afwachten is. Ik vrees altijd voor het risico van een megazomer als drukpatonen muurvast liggen en de Atlantische flow niet meer lijkt te bestaan in onze streken.

Ik ben Moskou 2010 niet vergeten.

Leg een warme hoogterug stationair over onze contreien en een hittegolf ruim voorbij 1976 kan ons deel worden.


Juli 2006 maar dan de hele zomer, nee dat zou verschrikkelijk zijn.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 28-05-2018 19:21

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2021 19:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Abnormaal!

Bericht door Daniël » 28-05-2018 19:45

John schreef:Record hoog aantal zomerse dagen,record hoog gemiddelde temperatuur. In Rijen gaan we er niet aan ontsnappen.

Wat een warmte alweer. Hoogzomerse toestanden in feite. Nog een gelukje de huidige drukverdeling nu te hebben en niet tijdens de hoogzomer. Hoewel dat laatste nog afwachten is. Ik vrees altijd voor het risico van een megazomer als drukpatonen muurvast liggen en de Atlantische flow niet meer lijkt te bestaan in onze streken.

Ik ben Moskou 2010 niet vergeten.

Leg een warme hoogterug stationair over onze contreien en een hittegolf ruim voorbij 1976 kan ons deel worden.


Zijn er soms weer abnormale temperatuuranomalieën op de Atlantische Oceaan die de huidige drukverdeling in stand houden en is er maar bar weinig kou voorradig in het Noordpoolgebied? Of zijn er in de tropen soms abnormale afwijkingen die bij ons de huidige drukverdeling in stand doet houden? Het lijkt wel extremer dan vorig jaar mei, toen het ook warm en droog was.

Merk op dat op de onderstaande afbeelding de trog op de Atlantische Oceaan maar zwak ontwikkeld en ver weg ligt, verder ligt de polaire straalstroom en daarmee ook het polaire front ook ver weg en ligt er dus een brede hoogterug boven Europa. Een ver weg op de oceaan liggend polair front en een brede hoogterug boven Europa zien wij niet vaak.

Afbeelding

Afbeelding

Je ziet erg duidelijk zeer warm oceaanwater ten oosten van de V.S. Is dit nu de leverancier van warmteadvectie stroomafwaarts, waardoor er nu boven Europa een brede hoogterug ligt? Ik denk dat extreme warmte in de zomer te maken heeft met grote temperatuuranomalieën op de oceaan. En hoe zit het met de ITCZ boven Afrika en de Atlantische Oceaan, ligt die nu ook noordelijker dan normaal voor de tijd van het jaar?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Daniël op 29-05-2018 08:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2018

Bericht door Gerben » 29-05-2018 09:52


Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Lente 2018

Bericht door Sebastiaan » 29-05-2018 10:24

Ted hoe kom je daarbij? Met de gegevens van de Utrechtse reeks doet het KNMI niets.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Lente 2018

Bericht door Sebastiaan » 29-05-2018 10:54

Bericht Jan Visser
Mei baadt in zonneweelde. In het noorden en noordwesten van het land wordt vandaag op veel plaatsen de grens van 300 uren zon overschreden. Zo staat De Kooy bij Den Helder t/m gisteren op afgerond 293 uren zon. Het langjarig gemiddelde voor de bloeimaand is 235. Het zonnigste kwartet in de ‘zonstad van Nederland’ is 2001 met 302, 1919 met 308, 1992 met 310 en 1989 met maar liefst 334 uren zon.
Ondertussen is het ‘voortschrijdend temperatuurgemiddelde’ in De Bilt opgelopen tot 15,9 tegen normaal 13,1º. Vandaag loopt het gemiddelde op tot waarschijnlijk 16,1º: een voorsprong van 0,4º op de huidige lijstaanvoerder 2008.

Het weerbeeld op deze 29ste mei kenmerkt zich aanvankelijk door zonneschijn. Vanochtend kwam het in het westen al tot een onweersbui: Voorschoten ving 4 mm op. Vanmiddag wordt het menens! De atmosfeer is in potentie bijzonder onstabiel en met de vorming van een ‘thermisch laag’ kunnen daardoor zware donderbuien tot ontwikkeling komen. Vanwege de geringe treksnelheid van de buien zijn lokaal zeer grote hoeveelheden neerslag mogelijk. Er kan wel zo’n 50 mm vallen met uiteraard wateroverlast tot gevolg. Voor het buiencircus op gang komt, vloeit het kwik uit naar waarden tussen 25 en ruim 30 graden. De Bilt evenaart met de 12de zomerse dag het meirecord uit 1992 en 2000. De noordoostenwind is zwak tot matig, aan de kust matig tot vrij krachtig. Later op de dag van het zuiden uit een veranderlijke wind: in het zuidwesten een westenwind.

Plaats reactie