Lente 2018

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2018

Bericht door Ko » 11-05-2018 13:30

Nou John ik vrees het ergste. Net als dat er nu nooit meer een somber seizoen voorkomt. Die enkele keren dat het er op ging lijken kwam er steeds een extreem zonnige periode erna waardoor het uiteindelijk geen somber seizoen of maand werd. Eenmaal ingezet lijkt er geen weg meer terug en dat is jammer en tegelijk balen, het wordt er alleen maar saaier op. Steeds maar dat rustige droge zonnige en warme weer, steeds verder uitbreidend in het voorjaar en najaar. Zeg maar van begin april tot eind september. In maart en oktober soms ook al.

De uitzonderingen waarvan ik dan nog kan genieten worden steeds minder. Anno voorjaar 2013 is zo’n voorbeeld. De hoop ligt nu op de zomer, de lente is voor mij al afgeschreven omdat ik geen koele periode meer verwacht in mei. Vandaag is het ook weer erg zonnig en een stuk warmer dan gister en begin volgende week wordt het alweer 25 graden ofwel zomerweer.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Lente 2018

Bericht door Gerard » 11-05-2018 13:33

Gert schreef:Ondertussen eerste decade zeer zonnig. Zie hieronder informatie afkomstig van de site van Jan Visser

Met bijna 123 uren zonneschijn tegen normaal 63 (!) heeft De Bilt de op één na zonnigste 1ste meidecade achter de rug. In een reeks vanaf het begin van de 20ste eeuw was de periode 1 t/m 10 mei alleen in 2008 nog een fractie zonniger. Toen scheen de zon afgerond 125 uur. In de tweede decade van mei, wanneer de dagen uiteraard wat langer zijn, hadden twee jaren een hogere score dan dit jaar. In 1980 scheen de zon van 11 t/m 20 mei 124 en in 1998 (tropische warmte tijdens de IJsheiligen) 127 uur


Hoe Jan weet dat de tweede decade van mei dit jaar overtroffen wordt door de meimaanden van 1980 en 1998 zou ik wel willen weten. Afbeelding Ik vrees dat we moeten uitgaan van een zeer slordig taalgebruik.
Laatst gewijzigd door Gerard op 11-05-2018 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Lente 2018

Bericht door Gerard » 11-05-2018 13:44

Gerard Kos schreef:
Een sterk tegenvallende dag, Hemelvaartsdag 2018. Allen die met volle werkweken te maken hebben zouden na die zonovergoten dagen ook nu willen genieten. Helaas, hier aan de kust kwam even de zon tevoorschijn na het regengebiedje en liep de temperatuur op tot 15+, maar toen de wind opstak kelderde de (gevoels)temperatuur rap naar 13 graden en lager.

Edward repliceerde:
Het was anders fijn om te weten dat er ook nog iets anders bestaat dan wolkenloos weer en een graad of 25, na vijf dagen. Van mij mag dit (weerbeeld van vandaag) ook best in juli of augustus voorkomen ter afwisseling, maar dan is het zeewater niet meer echt fris en de bovenlucht (bijna) altijd warmer, dus het zal niet of zeer zelden gebeuren.


Daar werden in het verleden weinig mensen vrolijk van, als ze zich in mei of juni geposteerd hadden op het strand en er kwam een dicht mist van zee opzetten bij het op gang komen van zeewind. In de jaren 60 van de vorige eeuw gebeurde dat regelmatig: fraai in de ochtend, kil en koud in de middag.

Toch had je toentertijd - na mei en juni en vóór ca. 2000 - regelmatig periodes dat het twee weken achtereen wolkenloos bleef. Dat ging gepaard met traag oplopende temperatuur, iedere dag een graadje hoger en eindigde dan in een fraai frontaal onweer vanuit het zuidwesten.

Bart
Berichten: 160
Lid geworden op: 08-01-2017

Re: Lente 2018

Bericht door Bart » 11-05-2018 15:53

ja, dat laatste staat mij goed bij, dat ik als kind en ook nog deels in de pubertijd de zomer als veel intenser beleefde dan de laatste 10-12 jaar het geval is,.
Tegenwoordig haast alleen nog maar kortdurende extreme hitte die de zomer als geheel dan toch te warm maakt.
Onweer is naar mijn gevoel in het westen niet meer zo imposant als destijds...
Maar het kan natuurlijk nog altijd een gril in het klimaat zijn.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2018

Bericht door Ko » 11-05-2018 19:02

Bart schreef:ja, dat laatste staat mij goed bij, dat ik als kind en ook nog deels in de pubertijd de zomer als veel intenser beleefde dan de laatste 10-12 jaar het geval is,


Toch is dat raar. Juist de laatste decennia regent het warmterecords. Juli 2006, de heetste ooit. Nog iets ervoor, zomer 2003 een van de warmste ooit. De juli’s 2010, 2013 en 2014 allen in de warmste top tien. Om maar wat te noemen. Ik mag aannemen dat dat niet komt door maar een paar hete dagen.

Over het algemeen zijn het aantal warme zomerse en tropische dagen ook steeds bovengemiddeld. Hadden we dat in de winter maar, regelmatig wintermaanden in de koudste top tien.
Laatst gewijzigd door Ko op 11-05-2018 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Bart
Berichten: 160
Lid geworden op: 08-01-2017

Re: Lente 2018

Bericht door Bart » 11-05-2018 20:15

Jawel, Maar zoals Gerard schrijft is er meer sprake van explosieve warmte dan opbouwend, en is er niet vaak meer frontaal onweer te aanschouwen.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2018

Bericht door Ko » 12-05-2018 07:21

Bart schreef:en is er niet vaak meer frontaal onweer te aanschouwen.


Klopt dat mis ik hier ook, met name na een zomerse periode.
Maar morgen voor mijn regio wel regen en onweer in middag en avond. Benieuwd of dat uitkomt want zit al dagen in de planning.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2018

Bericht door John » 12-05-2018 10:18

In jouw regio regen en onweer in de middag en avond?

Het KNMI denkt daar op dit moment anders over. Zie de Guidance van deze ochtend.
Het lijkt erop dat wij onder een wolkendek zitten, met wat gedruppel of een lichte bui en relatief kil.

De potentie voor stevige buien ligt noordelijker en oostelijker in het land waar men in warmere luchtsoort blijft.

Bart schreef:ja, dat laatste staat mij goed bij, dat ik als kind en ook nog deels in de pubertijd de zomer als veel intenser beleefde dan de laatste 10-12 jaar het geval is,.
Tegenwoordig haast alleen nog maar kortdurende extreme hitte die de zomer als geheel dan toch te warm maakt.
Onweer is naar mijn gevoel in het westen niet meer zo imposant als destijds...
Maar het kan natuurlijk nog altijd een gril in het klimaat zijn.


Waarschijnlijk vroeger een meer intense zomerbeleving door meer afwisseling. Diepe koelte in Noord Atlantische polaire lucht komt tegenwoordig minder voor in het zomerhalfjaar. Drukverdelingen om deze lucht naar Nederland te transporteren komen de laatste decennia minder voor.

Het is niet zo dat we tegenwoordig vooral met kortdurende extreme hiite te maken hebben. Immers het gemiddeld aantal warme en zomerse dagen blijft gestaag stijgen. Het is simpelweg vaker zomers warm dan vroeger. Vergeleken 1951-1980 is gemiddeld aantal zomerse dagen met 10 toegenomen in de periode 1980- 2010 (Bron: KNMI). Er zijn nog geen signalen dat het gemiddelde niet verder zal oplopen de komende decennia.
Laatst gewijzigd door John op 12-05-2018 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2018

Bericht door Ko » 12-05-2018 10:57

John schreef:In jouw regio regen en onweer in de middag en avond?

Het KNMI denkt daar op dit moment anders over. Zie de Guidance van deze ochtend.
Het lijkt erop dat wij onder een wolkendek zitten, met wat gedruppel of een lichte bui en relatief kil.


Tja weather pro zat er wel vaker naast. Toch geeft ie zelfs waarschuwingssymbooltjes voor morgen. Het aantal mm's is al iets afgenomen, ik verwacht er ook niet teveel van.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Lente 2018

Bericht door Sebastiaan » 12-05-2018 12:07

Eind april bracht ik naar voren dat de lente van 2018 in de top 10 terecht kan komen. Ondanks de koude maart (met o.a. schaatsdagen 1,2,3 en hier en daar 4 maart en intense kou op 17 maart en 18 maart.

Sommigemensen wanhoopten in maart, baalde van de kou terwijl een vd wetten toch lijkt te zijn dat liefhebbers van zacht/ warm weer nooit hoeven te vrezen. Want vroeger of laat schiet het kwik uit zijn dak. Zo ook dit jaar met een april die in de top 3 komt en liefst drie zomerse dagen opleverde. Mei begon fris, maar de warmte kwam spoedig terug en het aantal zonuren is niet meer bij te houden en een koude zondag is ingewisseld voor een zomerse dag.

Dit alles maakt dat de kans op een top 10 plek voor het voorjaar van 2018 steeds realistischer wordt. Kijken we bijv. naar weerstatistieken EC en GFS dan komt mei uit op 14,5-14,8c. Goed genoeg om een top 10 positie van warmste meimaanden sinds 1901. Het is nog wat ver weg voor zekerheid, maar wat mij betreft wel boeiend om te volgen.

Plaats reactie