De dag van de tornado's (over 25 juni 1967) beschikbaar

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Michel
Berichten: 3
Lid geworden op: 28-02-2014

De dag van de tornado's (over 25 juni 1967) beschikbaar

Bericht door Michel » 20-01-2018 10:39

Beste mede-VWK`ers,

Ik heb er laatst al op weerwoord.be over bericht, maar voor wie dat heeft gemist: ik heb de afgelopen ruim drie jaar gewerkt aan een documentaire genaamd De dag van de tornado's, over de zware windhozen van 25 juni 1967. Waarom? Omdat er in de 47 jaar daarvoor nog nooit iemand de moeite had genomen om die verhalen bij de mensen die die tornado's van dichtbij hebben meegemaakt op te tekenen, noch in boekvorm noch in een documentaire. Ik wist zelf dus ook niet wat er precies was gebeurd in Tricht (vijf doden, tientallen gewonden en een hele nieuwbouwwijk in puin) en de verhalen bleken nog schrijnender dan ik had verwacht. Ook wist ik niet dat tevens enkele horecagelegenheden in Chaam zo zwaar werden getroffen, alsmede camping Klein Paradijs, waar twee doden vielen te betreuren. En ook in het Belgische Oostmalle, waar de eerste zware tornado van die dag dwars over het centrum trok, zijn onvoorstelbare dingen gebeurd. Zo redde onder andere een plaatselijke vader zijn hele gezin door tijdig in een kelder te gaan zitten. De manier waarop één van zijn dochters daar in de documentaire over praat ('Hij was absoluut onze held'.) geeft mij nu nog kippenvel. Uiteindelijk heb ik op de trajecten van de drie zware tornado's van die dag meer dan 25 getuigen, getroffenen en/of nabestaanden gesproken. Ik heb de veelal indrukwekkende tot zelfs aangrijpende interviews ondersteund met historische beelden van de VRT en de NPO, ik heb unieke filmbeelden in kleur gevonden van de schade in Oostmalle en in Ulicoten en in Chaam en de foto`s van de tornado in de buurt van het verkeersplein in Deil heb ik een volledige resolutie. Om de interviews aan elkaar te lassen, ben ik zelf met een helicopter over de trajecten gevlogen. Ook om te laten zien hoe druk het nu op die trajecten is, met bijvoorbeeld veel meer auto`s. Door de omvang de documentaire heb ik de laatste drie jaar ontzettend veel van mij zelf gevergd, veel tijd, veel geld en heb ook heel veel tegenslagen gehad en overwonnen, maar dat heb ik voor lief genomen. Tot mijn opluchting heb ik al van verschillende mensen gehoord, waaronder de hoofdrolspelers zelf, dat het een waardig document is geworden, ter nagedachtenis aan die vreselijke en gitzwarte weerdag. De documentaire is overigens mede tot stand gekomen door sponsoring van het VWK Afbeelding, waarvoor nog steeds veel dank.

De dag van de tornado`s is sinds eind december ook verkrijgbaar op DVD. Voor wie een exemplaar wil (voor slechts 10 euro, exclusief verzendingskosten a 3 euro) kan een emailtje sturen naar michelbrands@hotmail.com. De DVD is ook verkrijgbaar in het Dorpshuis in Tricht, bij de Bruna in Geldermalsen, bij de VVV's in Malle en Chaam en bij kantoorboekhandel Perspektief in Oostmalle.

Groetjes

Michel

Ps. Hier een link naar de facebookpagina (het lukte mij niet om een afbeelding op te laden): https://www.facebook.com/TornadoNederland/

Michel
Berichten: 3
Lid geworden op: 28-02-2014

'Bedankt' voor alle reacties!

Bericht door Michel » 25-01-2018 11:48

Nul dus :).

Ik vraag mij inmiddels af of het VWK wel míjn vereniging is....

Met vriendelijke groet,

Michel
Laatst gewijzigd door Michel op 25-01-2018 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: De dag van de tornado's (over 25 juni 1967) beschikbaar

Bericht door Edward » 25-01-2018 23:23

Hoi Michel,
Ik heb 'm gisteren gekeken en ik zag dat er voor de documentaire uitstekend is nagedacht over de volgorde, het is een duidelijk verhaal geworden. En ook fijn dat de volgorde meteorologisch gezien klopt, wat natuurlijk niet zo hoeft te zijn als het door mensen die geen weeramateur of meteoroloog zijn, wordt gemaakt.

Een korte tekst in de WSP en/of nieuwsbrief zou eventueel ook een optie zijn, denk ik.

Het plaatje erbij
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Edward op 25-01-2018 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De dag van de tornado's (over 25 juni 1967) beschikbaar

Bericht door Dick » 04-02-2018 18:01

Lijkt me interessant. Heb zojuist een mailtje naar Michel gestuurd. Zie geregeld mooie foto’s en filmpjes van hem op Facebook, ben dus benieuwd naar deze dvd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De dag van de tornado's (over 25 juni 1967) beschikbaar

Bericht door Gerard » 05-02-2018 00:46

Door omstandigheden lees ik voor het eerst deze bijdrage maar het lijkt me erg interessant deze documentaire. Van die dag kan ik mij herinneren dat er flinke hagelstenen naar beneden kwamen in mijn omgeving (kop van NH) wat niet vaak gebeurt. Sterker nog: daarna heb ik nooit meer zulke grote van 3 cm doorsnee gezien. Dat geeft wel mede aan hoe bijzonder de meteorologische condities toen geweest moeten zijn.
Laatst gewijzigd door Gerard op 10-02-2018 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Michel
Berichten: 3
Lid geworden op: 28-02-2014

Re: De dag van de tornado's (over 25 juni 1967) beschikbaar

Bericht door Michel » 07-02-2018 13:27

Bedankt voor de reactie's mannen.

Met vriendelijke groet,

Michel

Ps. Ik heb mijn lidmaatschap nog niet opgezegd ;)

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De dag van de tornado's (over 25 juni 1967) beschikbaar

Bericht door Dick » 25-02-2018 15:40

Heb de dvd vanmorgen bekeken. Petje af Michel voor de integere reportage en de interviews met mensen die de rampzalige gebeurtenissen persoonlijk hebben meegemaakt. Zonder enige vorm van sensatiezucht of aangedikte dramatiek. De getuigenissen zijn huiveringwekkend, de authentieke beelden (films en foto’s) trekken deze in een breder perspectief. De gefilmde vlucht over het traject dat de windhozen in 1967 hebben gevolgd vind ik een knappe vondst. Deze documentaire is een absolute aanrader !!
Laatst gewijzigd door Dick op 25-02-2018 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie