Neerslag versus sneeuw

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Lilian
Berichten: 1
Lid geworden op: 31-03-2017
Contacteer:

Neerslag versus sneeuw

Bericht door Lilian » 06-01-2018 10:23

Wie kan mij vertellen hoe je omgaat met de registratie van sneeuw in relatie tot neerslag?
Ik heb een Vantage Pro2 en tijdens de sneeuwdagen in december is er nauwelijks neerslag geregistreerd, maar toen het ging dooien had ik natuurlijk wel een grote hoeveelheid water in de opvangbak, maar het heeft niet geregend. Hoe wordt trouwens de sneeuwhoogte bepaald?
Laatst gewijzigd door Lilian op 06-01-2018 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Neerslag versus sneeuw

Bericht door Gerben » 06-01-2018 10:48

Lilian schreef:Wie kan mij vertellen hoe je omgaat met de registratie van sneeuw in relatie tot neerslag?
Ik heb een Vantage Pro2 en tijdens de sneeuwdagen in december is er nauwelijks neerslag geregistreerd, maar toen het ging dooien had ik natuurlijk wel een grote hoeveelheid water in de opvangbak, maar het heeft niet geregend. Hoe wordt trouwens de sneeuwhoogte bepaald?


https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/neerslagmeting

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Neerslag versus sneeuw

Bericht door Gerard » 06-01-2018 11:06

Sneeuwhoogtemeting op onze eigen site te vinden bij:

https://www.vwkweb.nl/index.php?page=35

Zelf kan ik geen kort geknipt gras in de omgeving vinden omdat tegenwoordig het gras langer doorgroeit en het gras maaien door de gemeente niet zo lang doorgaat. Daarom meet ik de hoogte op de (houten) tuintafel, zo vermijd je het mee meten van lucht tussen de lange grassprieten.
Wel is het zo dat je bij de meting op houten ondergrond sneeuwverlies door resterende bodemwarmte buiten beschouwing laat, alleen van belang bij sneeuwval zonder dat de bodem bevroren is.

Als de sneeuw later smelt dan zou je de registratie van het aantal waterequivalenten in mm met 10 kunnen vermenigvuldigen om aan mm sneeuw te kunnen komen, ofwel: 1 mm water komt overeen met 1 cm sneeuw.
Dat is echter nogal kort door de bocht, want bij de sneeuwval (bij vrij hoge temperatuur) in december, bleek er een nogal vochtige sneeuwlaag te liggen die bij het deponeren al flink ineengezakt was, dan kom je niet meer op een verhouding van 1:10 want het bleek later ca. 1:2.5 te zijn.
Laatst gewijzigd door Gerard op 06-01-2018 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Neerslag versus sneeuw

Bericht door Edward » 06-01-2018 19:03

Lilian schreef:Wie kan mij vertellen hoe je omgaat met de registratie van sneeuw in relatie tot neerslag?
Ik heb een Vantage Pro2 en tijdens de sneeuwdagen in december is er nauwelijks neerslag geregistreerd, maar toen het ging dooien had ik natuurlijk wel een grote hoeveelheid water in de opvangbak, maar het heeft niet geregend. Hoe wordt trouwens de sneeuwhoogte bepaald?


Davis heeft een verwarmingselement om de neerslag te smelten, maar bij dat proces treedt ook bij een significante fractie van de neerslagverdamping op (doordat het verwarmingselement aangepast is op koudere klimaten is die eigenlijk te sterk). Een oplossing is om zelf een zwakker verwarmingselement (met minder vermogen) te maken om het verlies te beperken, of gewoon de sneeuw mee naar binnen te nemen en te laten smelten (wat bij grote hoeveelheden sneeuw lang duurt, maar weer iets versneld kan worden door te verwarmen en bij te intensieve verwarming steeds meer neerslagreductie door verdamping kan opleveren, in het extreme zou je je opgevangen water "droogkoken"). Er treedt altijd wel een klein verlies op van de neerslag bij het smelten ervan, maar het is altijd nog een stuk beter dan het schatten met de verhoudingen 1:10 of 1:5, omdat deels gesmolten sneeuw natter en zwaarder is dan dan volledig bevroren sneeuwvlokken en de verhoudingen daardoor inderdaad zoals Gerard aangeeft sterk uiteen kunnen lopen. En verlies op dagen met regenbuien door verdamping kan zeker ook significant worden op dagen met veel instraling (zomer) als de regenmeter aan de bovenkant open is.
Laatst gewijzigd door Edward op 07-01-2018 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert
Berichten: 200
Lid geworden op: 31-12-1976

Re: Neerslag versus sneeuw

Bericht door Bert » 07-01-2018 14:58

Zeker in sneeuwsituaties meet ik ook met de Hellman-regenmeter. Ik ontdooi deze dan dagelijks binnen en corrigeer dat in Weatherlink.
Mijn ervaring is dat de Davis minder neerslag meet bij sneeuw, tenminste als je alles ongewijzigd laat en niet extra tussendoor ontdooit. De afgelopen situatie had ik een verschil van ruim 4 mm. Dat zou te maken kunnen hebben met verdamping, omdat de sneeuw soms dagen in de regenmeter van Davis blijft liggen.
Weet trouwens iemand of er een soort mobiele verwarming te koop is, die ik alleen maar hoef te gebruiken in die enkele situaties dat dit nodig? Zou dan b.v. op batterij moeten werken of zo. Ik ben a-technisch!
Laatst gewijzigd door Bert op 07-01-2018 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Neerslag versus sneeuw

Bericht door Gerard » 07-01-2018 15:30

Je kan een thermokoppel bij/in/onder je systeem plaatsen dat deel uitmaakt van een instelbare regeling die de verwarming aanstuurt. Dat systeem werkt dus als een thermostaat. Je moet de verwarming dan laten activeren bij bijvoorbeeld 4 graden boven nul. Instellen doe je met de temperatuurregelaar die in het schakelcircuit zit. Bij Conrad of soortgelijke firma's te koop. Alles wel volgens de juiste IP-normen aanleggen.
Een veel te korte uitleg, niet bedoeld om compleet te zijn.
Laatst gewijzigd door Gerard op 07-01-2018 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Theo
Berichten: 55
Lid geworden op: 31-12-1990
Contacteer:

Re: Neerslag versus sneeuw

Bericht door Theo » 23-10-2018 15:30

Een verwarmingssysteem voor de Davis VP 2 hoeft niet complex te zijn, kijk voor alle Davis-onderwerpen op deze pagina https://www.vwkweb.nl/index.php?page=Ac ... menuid=530
Hier vind je antwoord op je meeste vragen.

Plaats reactie