Winter 2018

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Hans
Berichten: 1736
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Winter 2018

Bericht door Hans » 12-11-2017 10:12

Rustig blijven, per dag bekijken, ik moet het eerst zien......??
We willen het te graag. In vroeger tijden werden we veel meer verrast, en was het toen eigenlijk niet veel leuker??

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2018

Bericht door Ko » 12-11-2017 10:34

Hoe vaak is het nou al niet voorgekomen dat naarmate de tijd verstreek dat soort mooie kaarten weer als sneeuw voor de zon verdwenen? Hoe vaak hebben we nou al niet geconstateerd dat het beter is niet verder dan drie dagen vooruit te kijken? :lol:
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2018

Bericht door Gerben » 12-11-2017 10:53

Is toch gewoon weerhobby...niks mis mee om een kaart te plaatsen. Daar is het forum voor. Kondig met die kaart echt de winter niet aan hoor. Die Ko klaagt werkelijk overal over. Te droog te zonnig te warm kaart te ver vooruit pffff

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2018

Bericht door Ko » 12-11-2017 11:18

Gerben, ik had speciaal die smiley erbij geplaatst dat ik het niet zo serieus bedoelde maar meer met een komische noot en ondertoon. Kennelijk is dat niet overgekomen bij jou.
Laatst gewijzigd door Ko op 12-11-2017 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2018

Bericht door Ko » 12-11-2017 11:20

Willem op de vorige pagina schreef:
Echter, door al die slappe winters, vaak voorafgegaan door hoopvolle pronoses, tot aan heel serieuze toe, is mijn enthousiasme nogal tanende.
Ook nu weer: het ene na het andere warmte-record, ook op stations die toch al heel wat jaartjes meedraaien. Ja, toen ik begon met schaatsen reed ik nog regelmatig een record, maar op den duur wordt dat toch zeldzaam.
Vorige week helemaal geschrokken: De NOS weervrouw, die in het weekend aankondigde dat woensdag ‘de eerste VORSTPERIODE van deze winter voorbij is’.
Inderdaad, er was in een deel van het land twee nachten sprake van -1 graad !
Of zijn de officiele definities voor hitte- koude en andere golven inmiddels al stiekum bijgesteld ?
En nu even serieus: er is wel degelijk reden voor mijn pessimisme.
Bestond vroeger het winterse koudegebied uit drie centra, nu zijn dat er nog maar twee: Canada en Oost Siberie. Het derde (Rusland-Oeral) is veelal afwezig en in plaats daavan hebben we een min of meer permanente warme wig vanuit de Oost-Atlantische Oceaan tot de regio rond Spitsbergen-Nova Zembla.
Maakte ik tot dit jaar in november altijd een uitvoerige analyse van de 500 hPa-stromingspatronen, om een mogelijk wintersignaal op te pikken, dit jaar had ik daar geen fiducie in.
Met al die warmte-records, vooral op klimaatbepalende regio’s, kan ieder verstandig mens toch concluderen dat het er niet meer echt in zit. Het begint dan ook steeds meer (weer)mensen, vooral buiten Den Haag en Brussel, duidelijk te worden dat we de voor 2100 voorziene gevolgen van die 2 graden van Parijs al veel eerder ‘live’ kunnen meemaken.
Uiteraard, zelfs met een 2 graden hoger gemiddelde is er nog steeds wel eens een koude uitschieter, maar a) die komt sowieso minder laag en b) duurt ook korter. Een paar dagen met stevige nachtvorst zullen we zeker iedere winter nog wel meemaken.


Ik deel je mening. Bij mij zijn de scherpste kantjes er ook al langere tijd vanaf. Zo ben ik enkele jaren terug al gestopt met de wind + richting bijhouden, omdat dagen met veel wind behoorlijk is afgenomen. Met veel geluk komt het in Brabant jaarlijks op nog maar drie dagen tot windkracht 7, dat is niet spannend meer.

Verder een eentonigheid in weerbeeld. Een forse afname in sombere maanden seizoenen en jaren, zo erg dat het nu zelfs gewoon niet meer voorkomt. Een forse toename in zonuren. Het gemak waarmee de zon bijna elke dag langere tijd doorbreekt met blauwe luchten alsof het zomer is is een doorn in het oog, zelfs in de drie donkerste maanden van het jaar november t/m januari. Ook al is er 's morgens sporadisch dan nog een keer dichte mist, de zon lost het binnen een uur op ook al zitten we midden in de herfst of winter. Dagen dat de (dichte) mist de hele dag blijft hangen komen steeds minder voor.

Tja, qua temp is het er in de winter ook niet beter op geworden. Steeds warmer en minder kou perioden. De laatste keer dat een Elfstedentocht nog kon lukken is al bijna 21 jaar geleden. De laatste kans erop dat we er nog dicht bij kwamen was februari 2012. Gezien de winters sinds 2014 ben je geneigd te denken het lukt nooit meer.

Maar goed de winters 2009 t/m 2013 hebben laten zien dat er nog veel winterweer mogelijk is dus een wat langere kou periode dat voldoende is voor een Elfstedentocht komt er ook nog wel een keer.

LET OP: (voor diegenen waarbij dat nodig is) dit is slechts een CONSTATERING en geen klaagzang. Puur zoals ik het weer beleef vanuit m'n eigen woonplaats, dat vaak sterk afwijkt met vooral de noordelijke helft en dat het vroeger anders was dan tegenwoordig.
Laatst gewijzigd door Ko op 12-11-2017 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2018

Bericht door John » 12-11-2017 12:09

Afname van mist is inderdaad een gegeven.
Zoals ook de toename van de combinatie zeer zachte dagen met zon in de winter.

Zoals ook de toename van zuidwestelijke aanvoer waarmee of maritiem tropische of getransformeerde maritieme polaire lucht naar ons te komt.
Ook in de laatste luchtsoort halen we maxima tot 10 of 11 graden in hartje winter, als de lucht goed doorstroomd is met volledige verticale uitwisseling.

Het lijkt erop dat als het sneeuwt, het makkelijker fors sneeuwt. Dat wil zeggen 10-20 mm neerslag in sneeuwvorm. In deze eeuw (17 jaar) hebben we landelijk bekeken heel wat van die situaties gehad, terwijl ik ze in de periode 1983-2000 (17 jaar) op een hand kan tellen.

Het zijn natuurlijk maar korte perioden op de totale tijdschaal, maar vooruit het geeft toch een zekere variatie aan in mogelijkheden.

Verder zien we bij de toch al zeldzame meer oostelijke circulaties, dat er warmte wordt ingepomt vanuit de centrale of oostelijke Middellandse zee. Dit is een kwetsbaarheid als het hoog te ver naar het noordoosten ligt en dat kan al Finland of Baltische staten zijn.

Sturend hoog midden Noorwegen meer welkom. Het liefst zie ik mijn stokpaardje, een HNa-circulatie, op de weerkaart verschijnen.
Laatst gewijzigd door John op 12-11-2017 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2018

Bericht door Gerben » 12-11-2017 20:16

GFS- en EC avondruns komen beiden met winterse uitdraai. Vind het ensemble bij GFS niet goed.

Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2018

Bericht door Sebastiaan » 12-11-2017 20:27

Ja ons Hollandsche Klimaat is dood. En ook ik ergerde me aan de term vorstperiode ;)

Afbeelding
Even een spoiler erin gooien....
We zien vaak dat tussen 120u en 144u de uitlopers van een laag de WA naar het noorden verpesten. Ik sluit dan ook zeker niet uit dat de rug er niet of in veel mindere mate er komt.

EC-oper ook fors anders dan vanmorgen. 'De modellen zijn zoekende' wordt er dan gezegd :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 12-11-2017 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2018

Bericht door John » 12-11-2017 21:29

Ter lering en vermaak, zie archief gfs en zoek november 2010, periode 23 tot en met 30 november.

En zie een wereld van verschil met de huidige projecties voor 18 tot en met 23 november 2017.
Toentertijd een prima, hoge blokkade op de oceaan.
Laatst gewijzigd door John op 12-11-2017 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2018

Bericht door Sebastiaan » 13-11-2017 12:21

Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 13-11-2017 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie