Herfst 2017

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Herfst 2017

Bericht door Gerben » 13-08-2017 11:01

Ik verwacht een koude/koele herfst dus zat ik in wat data rond te neuzen. November 1921 viel mij op. De minima in De Bilt zijn opvallend. De laatste dagen van die maand werd het 2x -10 en 2x -15.
Maastricht en Twenthe noteerden rond de -11.
Je zou een sneeuwdek verwachten maar de maand was kurkdroog. Kan het zonder sneeuw zo veel uitstralen dat het tot die waardes van -15 graden komt eind november?


http://www.mscha.org/knmi/winter_graph.cgi?station=260&year=1921&month=11

http://www.mscha.org/knmi/winter_graph_prec.cgi?station=260&year=1921&month=11
Laatst gewijzigd door Gerben op 13-08-2017 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Herfst 2017

Bericht door Jaap » 13-08-2017 17:24

Geen enkel zinni9g woord te zeggen over de komende herfst. Dat weten we toch? Ik wil eerst eens een onderzoek zien naar de relatie koude herfst/ augustus. Is er niet, volgens mij.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Herfst 2017

Bericht door Edward » 14-08-2017 00:14

Toen in 1921 in combinate met een zware storm (mag wel weer eens, maar wat zou zo'n weerrijke maand in het huidige Nederland aan (verkeers)chaos teweeg brengen?).

John
Berichten: 2611
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: Herfst 2017

Bericht door John » 14-08-2017 05:42

Oktober 1921 staat ook te boek als de maand met negen zomerse dagen in Maastricht en zelfs 30,1 graad op 10 oktober in Sittard.
Wat zou zo'n maand in het huidige klimaat hebben opgeleverd?

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Herfst 2017

Bericht door Gert » 14-08-2017 07:17

Ik ga voor een zachte herfst maar zoals vaker aangegeven dat is puur gevoelsmatig want onderbouwen kan ik het niet.

Mooie vraag John. Zo hebben we deze zomer veel warme dagen. Interessant zou zijn om uit te zoeken of een zomer met een vergelijkbare luchtdrukverdeling in het verleden ook zoveel warme dagen zou hebben gehad.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Herfst 2017

Bericht door Daniël » 14-08-2017 17:58

Op http://www.weer.nl/nieuws/detail/2017-08-14-gaan-orkanen-ons-uit-de-brand-helpen/ "Gaan orkanen ons uit de brand helpen?" het volgende:

weer.nl schreef:Intussen doet zich op de oceaan een verandering voor die bij deze tijd van het jaar hoort. Als gevolg van het warme weer in de (sub)tropische gebieden zijn de zeewatertemperaturen er op veel plaatsen rond of zelfs boven 27 graden uitgekomen. In het weer is dat een magische grens, want in de tropen (tussen grofweg 10 en 30 graden noord van de evenaar) kunnen zich nu weer tropische stormen en orkanen vormen. Dit proces is al een tijdje voorzichtig bezig, maar lijkt de komende weken beter op stoom te komen. De verwachting is daarbij dat het komende seizoen duidelijk wat actiever zal verlopen dan de orkaanseizoenen waar we de afgelopen jaren min of meer aan gewend geraakt zijn.

De eerste tropische storm van dit jaar (Arlene) deed zich gek genoeg al in april voor. Daarna was het een tijdje rustig totdat eind juni Bret en Cindy (beide tropische stormen) op de kaart verschenen. In juli hadden we tropische stormen Don en Emily (op de grens met augustus) en Franklin was de afgelopen week het eerste systeem dat tot een orkaan van de eerste categorie uitgroeide. Intussen heeft zich een nieuwe tropische storm (Gert) ontwikkeld. Ook dit systeem groeit volgens de verwachtingen uit tot een orkaan van de eerste categorie die over het zeegebied tussen Bermuda en het vasteland van de Verenigde Staten trekt en dan een bocht naar het noordoosten maakt, de Atlantische Oceaan op.

Voor Europa een positieve noot
De verwachting is dat een flink aantal nieuwe systemen dit voorbeeld de komende maanden zal gaan volgen. Behalve de bedreiging die orkanen steeds weer inhouden voor de eilanden en het vasteland dat ze op hun route tegenkomen, zit er voor ons deel van Europa niet zelden een positieve kant aan. Door de toenemende activiteit van lagedrukgebieden op de oceaan (orkanen die de draai naar Europa maken vormen zich heel snel om tot ‘normale’ lagedrukgebieden) wordt de invloed van hogedrukgebieden op het Europese continent juist groter. Dit kan helpen de wisselvalligheid te verdrijven.

Iets van een dergelijke ontwikkeling zien we mogelijk vanaf komende zondag al (en mogelijkerwijs zijn het de restanten van Gert die hier op de oceaan bij meehelpen). Er lijkt zich een wat sterker hogedrukgebied te vormen, net ten zuiden van of misschien ook wel boven onze omgeving. Als dit doorgaat, komt er eindelijk een stabilisatie van het weer, kunnen storingen onze omgeving een tijdje niet of nauwelijks meer bereiken en zouden ook de temperaturen wat omhoog kunnen gaan.


Dit kan mooi nazomerweer voor september en oktober opleveren, net als vorig jaar. Kunnen orkanen op weg naar onze contreien zoveel warmte boven het Noordpoolgebied brengen, dat daardoor in de herfst en de winter de straalstroom verzwakt en wij daardoor weer met langdurige blokkades te maken krijgen? Net als wat vorig jaar gebeurde?
Laatst gewijzigd door Daniël op 14-08-2017 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Herfst 2017

Bericht door Ko » 14-08-2017 18:25

Gaan orkanen ons uit de brand helpen? Eindelijk stabilisatie?
Was het wisselvallig dan? Mis ik iets?
Het werd wel steeds beloofd maar steeds kwam er nauwelijks iets van terecht.

Het heeft hier deze hele augustus tot nu toe nog niet zo veel geregend. Vooral vorige week heeft de 'wisselvalligheid' maar een paar mm opgebracht. Alstublieft niet weer zo'n herfsthorror als vorig jaar.
Ik ben nog maar amper bekomen van de eerste zomerhelft.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2017

Bericht door John » 14-08-2017 21:25

Gerben schreef:Ik verwacht een koude/koele herfst dus zat ik in wat data rond te neuzen. November 1921 viel mij op. De minima in De Bilt zijn opvallend. De laatste dagen van die maand werd het 2x -10 en 2x -15.
Maastricht en Twenthe noteerden rond de -11.
Je zou een sneeuwdek verwachten maar de maand was kurkdroog. Kan het zonder sneeuw zo veel uitstralen dat het tot die waardes van -15 graden komt eind november?


http://www.mscha.org/knmi/winter_graph.cgi?station=260&year=1921&month=11

http://www.mscha.org/knmi/winter_graph_prec.cgi?station=260&year=1921&month=11



Oplettend hoor.

Komt inderdaad merkwaardig voor. Gezien Maastricht en Twente komt -15 graden in De Bilt als erg koud over.

Zou het kunnen zonder sneeuwdek eind november?

Misschien lagen de dauwpunten record laag?
Laatst gewijzigd door John op 14-08-2017 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Herfst 2017

Bericht door Gerben » 15-08-2017 00:07

John schreef:Oktober 1921 staat ook te boek als de maand met negen zomerse dagen in Maastricht en zelfs 30,1 graad op 10 oktober in Sittard.
Wat zou zo'n maand in het huidige klimaat hebben opgeleverd?


Oldenburgh telt er gewoon 2 graden bij! Deed hij afgelopen winter ook bij de winter in Oost Europa. Denk niet dat het weer zo simpel in elkaar zit.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Herfst 2017

Bericht door Gerben » 15-08-2017 00:13

John schreef:
Gerben schreef:Ik verwacht een koude/koele herfst dus zat ik in wat data rond te neuzen. November 1921 viel mij op. De minima in De Bilt zijn opvallend. De laatste dagen van die maand werd het 2x -10 en 2x -15.
Maastricht en Twenthe noteerden rond de -11.
Je zou een sneeuwdek verwachten maar de maand was kurkdroog. Kan het zonder sneeuw zo veel uitstralen dat het tot die waardes van -15 graden komt eind november?


http://www.mscha.org/knmi/winter_graph.cgi?station=260&year=1921&month=11

http://www.mscha.org/knmi/winter_graph_prec.cgi?station=260&year=1921&month=11



Oplettend hoor.

Komt inderdaad merkwaardig voor. Gezien Maastricht en Twente komt -15 graden in De Bilt als erg koud over.

Zou het kunnen zonder sneeuwdek eind november?

Misschien lagen de dauwpunten record laag?


Ik was vanmorgen aan de wandel en dacht toen aan rijp. Zware rijp zou een sneeuwdek kunnen vervangen. Zou wel kunnen als je de weerkaarten van die maand terugkijkt.

Plaats reactie