.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2017

Bericht door Sebastiaan » 27-08-2017 12:05

En zo beleven we toch weer een warme periode. De zomer kenmerkt zich weliswaar niet door grote hitte, maar het ontbreken van echte koelte.

Warmtegetal overigens 74.7, daar zal dus nog wel wat bij komen. Dan komen we in de top 30 terecht. Top 10 is ver weg (112.7, 1982).

Gem. temp 17,7c. Plek 10. M.a.w. in dat opzicht een topzomer.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 27-08-2017 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2017

Bericht door Ko » 27-08-2017 15:53

Vandaag echt weer om lekker binnen te blijven bij de airco, die al de hele week draait in middag en avond. En 1x zelfs ook de hele nacht omdat het weer niet wilde afkoelen. Het is absurd hoe het weer gaat met die zomer, ik word er zo niet blij van.

Morgen weer lekker naar de bungalow in het bos voor een aantal dagen, waar het aanzienlijk aangenamer zal zijn ondanks de hitte maandag en dinsdag. Dat hebben de laatste jaren wel bewezen. Steeds was het erg warm maar was het bosklimaat goed uit te houden.

Ik kijk halsreikend uit naar woensdag, als het hopelijk een beetje tot regen wil komen. Want weertechnisch gezien zitten we weer in een saaie dip. Na woensdag zou het ergste toch wel voorbij moeten zijn maar ik hou m'n mond. Ik zal ook de term 'zomermaand zonder zomerse dagen' nooit meer in de mond nemen, totdat het eventueel echt zover is. Steeds gebeurt het tegenovergestelde. Steeds vaker een augustus waarvan de tweede helft warmer is dan de eerste.
De winters waren mooi, heel vroeger.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2017

Bericht door John » 27-08-2017 17:29

Was je vandaag in het bos geweest, je had buiten kunnen zijn. :)

Er liggen bossen rondom Breda. Je bent er zo. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door John op 27-08-2017 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2017

Bericht door Ko » 27-08-2017 19:11

Weet ik John, maar in het bos blijf je toch ook niet de hele dag? Komende week kom ik genoeg buiten. Maar het is vooral weertechnisch gezien. Ik zal wel de enige zijn die dat rustige saaie zomerweer beu is met dagelijks alleen maar zon.

Zoals ik al eens schreef, het jaar kent tegenwoordig nog maar twee seizoenen: voorjaar en zomer. En dan enigszins wat herfstweer in de winter als het eens wat harder waaien wil, met af en toe een nachtvorstje. Nee dan vroeger ..........
Laatst gewijzigd door Ko op 27-08-2017 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Zomer 2017

Bericht door Jaap » 27-08-2017 22:23

Ik denk, dat we er maar aan moeten gaan wennen, dat we telkens weer bovennormale temperaturen zullen beleven.Met sporadisch een koude uitschieter. De smeltende ijsmassa's in het Noordpoolgebied en de smeltende permafrost in Canada maken mij ongerust. Versnelde opwarming ligt voor ons. Een verzwakkende Golfstroom kan de stijging wat dempen, maar toch....Mensen als Ko moeten zich er op gaan instellen, dat de seizoenen nooit meer zullen zijn als die van 60-70 jaar geleden.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2017

Bericht door Gerben » 27-08-2017 22:51

Jaap schreef:Ik denk, dat we er maar aan moeten gaan wennen, dat we telkens weer bovennormale temperaturen zullen beleven.Met sporadisch een koude uitschieter. De smeltende ijsmassa's in het Noordpoolgebied en de smeltende permafrost in Canada maken mij ongerust. Versnelde opwarming ligt voor ons. Een verzwakkende Golfstroom kan de stijging wat dempen, maar toch....Mensen als Ko moeten zich er op gaan instellen, dat de seizoenen nooit meer zullen zijn als die van 60-70 jaar geleden.


Over de permafrost staat nu iets op teletekst

"Door het snelle smelten van het ijs op de Noordpool dooit de permafrost nog sneller dan eerder werd gedacht.Dat blijkt uit internationaal onderzoek waaraan ook de VU in Amsterdam meedeed. Het ontdooien van de permanent bevroren grond (permafrost) in landen als Canada en Rusland leidt tot grote gaten in het landschap.Soms zijn die vele hectaren groot en tientallen meters diep. Doordat de permafrost ontdooit komen er broeikasgassen vrij zoals methaan en CO2.Geschat wordt dat in 2100 een kwart van het broeikasgas dat door menselijk toedoen in de lucht is gekomen afkomstig is van ontdooid permafrost.  volgende nieuws weer&verkeer sport "

https://www.google.nl/amp/s/nos.nl/googleamp/artikel/2190087-smelten-ijs-op-de-noordpool-laat-ook-permafrost-verdwijnen.html
Laatst gewijzigd door Gerben op 27-08-2017 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2017

Bericht door Gerben » 27-08-2017 22:53

Ko schreef:Weet ik John, maar in het bos blijf je toch ook niet de hele dag? Komende week kom ik genoeg buiten. Maar het is vooral weertechnisch gezien. Ik zal wel de enige zijn die dat rustige saaie zomerweer beu is met dagelijks alleen maar zon.

Zoals ik al eens schreef, het jaar kent tegenwoordig nog maar twee seizoenen: voorjaar en zomer. En dan enigszins wat herfstweer in de winter als het eens wat harder waaien wil, met af en toe een nachtvorstje. Nee dan vroeger ..........


Denk dat je herfst en zomer bedoelt.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Zomer 2017

Bericht door Vincent » 28-08-2017 00:16

Deze warme periode is wat mij betreft een mooi slot van een toch niet echt geslaagd seizoen. Een soort van goedmakertje dus. Want wat zomerweer betreft heeft de eigenlijke hoogzomer, de vakantieperiode, zo goed als niks gepresteerd. In ieder geval kunnen we stellen dat de onvermijdelijke najaarsstabilisatie er uiteindelijk toch onverwacht vroeg gekomen is, gezien de pluimen van begin vorige week.
Laatst gewijzigd door Vincent op 28-08-2017 00:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2017

Bericht door Ko » 28-08-2017 00:20

Gerben schreef:Denk dat je herfst en zomer bedoelt.


Niet beneden de rivieren. Hier zie ik bijna alleen maar voorjaar en zomer, met af en toe wat herfstweer tussendoor. Boven de rivieren trekken vaker fronten over die wij hier dan mislopen, en dat is nogal eens wat keren.

Voorjaar: november tot en met maart, met enkele verdwaalde nachtvorsten.
Zomer: april tot en met oktober.
Herfst: op enkele dagen tussendoor.

En met herfst versta ik harde wind kracht 7 of meer, ongeacht het weerbeeld.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2017

Bericht door Sebastiaan » 28-08-2017 12:29

Vincent schreef:Deze warme periode is wat mij betreft een mooi slot van een toch niet echt geslaagd seizoen. Een soort van goedmakertje dus. Want wat zomerweer betreft heeft de eigenlijke hoogzomer, de vakantieperiode, zo goed als niks gepresteerd. In ieder geval kunnen we stellen dat de onvermijdelijke najaarsstabilisatie er uiteindelijk toch onverwacht vroeg gekomen is, gezien de pluimen van begin vorige week.


Blijf het vreemd vinden. Niet geslaagd terwijl het warmtegetal in Maastricht op bijna 160 staat. En er maar zes maar warmte produceren (tm 27-8). ADS, zomerse dagen top 15.

Tja. De hoogzomer bracht geen grote hoeveelheden warmte. Dat is waar. Maar om daar zoveel gewicht aan te hangen? Neemt niet weg dat ik begrip heb voor persoonlijke voorkeuren (wanneer bijv. de warmte plaatsvindt) Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 28-08-2017 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie