.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Bart
Berichten: 160
Lid geworden op: 08-01-2017

Re: Zomer 2017

Bericht door Bart » 22-06-2017 00:25

Ted schreef:Wetteronline gaat maandag voor 26 graden in De Bilt. Daarna 2 dagen met 23 en donderdag 18 graden. Dus t/m woensdag opgeschroefd en donderdag naar beneden.

Dus we zitten dan op de grens van tropen en polaire lucht en de modellen kunnen het niet aan. Voor 5 dagen vooruit zitten we onder de 50% deze maand. Op jaarbasis zitten we op 53,5%. Dit komt omdat het in de winter ook vaak mis ging. Laagste waarde sinds juli 1987.


Verbaast me niks, sinds we telkens maar weer rustig hogedrukweer hebben, duurt het erg lang voor de modellen er uit zijn.
In jaren met meer strakke circulatietypen kan je soms al redelijk stellig zijn over 12-14 dagen vooruit, op hoofdlijnen dan.
Het maakt het volgen van de verwachtingen een stuk spannender, maar het weer zelf zit me wat te weinig dynamiek in...

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Zomer 2017

Bericht door Gert » 22-06-2017 06:48

Lijkt in ieder geval een minder warme intermezzo aan te komen. De kans lijkt me nu ook vrij groot dat rond de maandwisseling de nodige neerslag gaat vallen. De vraag is of de verandering een aantal weken gaat duren of een dag of 10.. Op grond van de druk verwachting van UKMO blijft de kans op warmte deze zomer significant. Ik ben niet op de hoogte van de seizoensverwachting van het ECMWF. Niettemin wordt het spannend deze zomer gezien de warme voorgeschiedenis. Met het droge zuidwesten van Europa ( ik zie het daar niet zo snel nat worden) zal het met een eventuele zuidelijke stroming bij ons ook snel weer warm kunnen worden. .

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2017

Bericht door Sebastiaan » 22-06-2017 14:55

Met de westenwind zal het hopelijk niet lang meer duren voordat deze- wat mij betreft zinloze warmte- verdreven wordt. Een waar bevrijdingsuur breekt weldra aan als de koele lucht de zandgronden van het Gooi bereikt. En de verstikkende deken verdwijnt.

Ik zie een boel puffende, zuchtende en overprikkelde mensen op straat. Rode hoofden. Veel zijn het zat. Tenminste dit soort extreem warm weer. Helaas dat het niet 5 graden of iets meer koeler is. Dan zou het een heerlijke dag zijn geworden.

Vooruitzichten zijn koel. Een beetje compensatie. Hopelijk meer warm weer later in juli. Verheug me op het scenario van de EC-oper met buien. Let it rain.

Juni 2017 de warmste sinds 1901? De combinatie mei en juni de warmste sinds 1901? Het is nog steeds mogelijk.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 22-06-2017 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2017

Bericht door Ko » 22-06-2017 15:23

Gezien de radar denk ik dat Brabant ook wel kans maakt op een onweersbui. Dat zou een mooie afsluiter zijn van de zomer. En dan inderdaad eindelijk die smerige hitte weg.

Uiteraard hoeft voor mij de zomer niet meer terug te komen. Ben het echt helemaal zat! Vooral omdat het voorjaar ook steeds 1 maand vooruit liep qua warmte, februari was meer een maartmaand, maart een aprilmaand en april een meimaand enz.
Laatst gewijzigd door Ko op 22-06-2017 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2017

Bericht door John » 22-06-2017 17:36

Dat met die maanden voorlopen, ik raak de kluts kwijt.

Afgelopen periode voelde ik mij gekattepulteerd tot in de Hondsdagen.
En de droogte gaat gewoon verder in het midden van Brabant. Zeker al tot en met zondag 25 juni.

Ik kon deze week elke dag met jaloezie naar het noorden van ons land kijken. Aangenaam zomerweer aldaar.

Ik zie de zon weer doorkomen na 1mm aan dikke druppels en her en der gerommel. Zoals de omslag naar koelere lucht de laatste weken verloopt is telkens synoptisch ongunstig voor de vorming van grootschalige slepende buien gebieden of aanhoudend frontale regen door golvend polair front.

Qua convectietemperatuur en fikse buien vanaf de grond, komt Duitsland er beter van af.

Steeds die stabiliserende invallende westen wind vooraf, waardoor dynamische triggers nodig zijn en die zijn niet sterk vertegenwoordigd in de antyclonale werkelijkheid van de laatste tijd.

Ik loer de laatste tijd naar regenkansen in de modellen, zoals ik in de winter naar sneeuwkansen kan speuren.
Het levert mij vrij weinig op. De regen van betekenis komt er niet eerder door.
Laatst gewijzigd door John op 22-06-2017 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 22-06-2017 18:40

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2021 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Zomer 2017

Bericht door Dick » 22-06-2017 19:19

Hier in Tirol weer loeiheet en morgen ook weer. Begin volgende week hier koeler en wisselvalliger. Dan is mijn vakantie voorbij. Vandaag het nulgradenniveau hier op 4200 meter. We zitten hier op het Pitztal op ongeveer 900 meter; halverwege de ochtend was het al 28 graden.
We zijn toch gaan wandelen in een zijdal van het grote dal van de Inn. Vanaf 1200 naar 2000 meter bij ca. 30 graden. Gelukkig kwam er steeds meer stapelbewolking en stond er nog een aardig briesje. Bij het afdalen viel ons op dat het minder warm was. Op de parkeerplaats 'slechts' 26 graden, zo tegen 1600 uur. Afdalend naar het grote dal van de Inn, slechts 200 meter, ging dat met sprongen omhoog tot uiteindelijk 36 graden! Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat voor proces hier precies aan ten grondslag ligt. In dat zijdal ligt al lang geen gletsjer meer en hooguit een paar sneeuwveldjes op de hogere delen. Daar kan geen verkoeling vandaan zijn gekomen, alleen in dat ene zijdal. Mogelijk is de wind gedraaid.
Laatst gewijzigd door Dick op 22-06-2017 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Zomer 2017

Bericht door Hans » 22-06-2017 19:22

Eeuwig "sund" dat de warmte op deze manier verdreven wordt! Tegen 18.00 uur trok 1 onweerscel noordelijk langs, gevolgd door een fanatieke 2e cel die zuidelijk langs trok. Slechts 2 minuten stevige regen in Ede-Zuid , met 2 CG's die kennelijk insloegen... Nu flinke afkoeling, op naar de maandag dan maar!

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2017

Bericht door Ko » 22-06-2017 20:13

Hier een kleine 2 mm aan regen, ook beetje onweer erbij.

Jammer van het kleine beetje, belangrijker vind ik dat er weer koelte door de lucht blaast en de hitte voorbij is.
Regenen gaat het vanzelf wel weer ergens volgende week. De natuur regelt zichzelf.

John, heel simpel: in februari hadden we temps die in maart thuishoorden, in maart hadden we temps die in april thuishoorden enz.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Zomer 2017

Bericht door Gerard » 22-06-2017 22:06

Voorlopig is het gedaan met het zomerse weer en keren we terug naar een oer-hollands zomers weertype: westen wind - af en toe stevig - en een afwisseling van zon en wolken en af en toe een frontje met regen of buien.
Inmiddels is het buiten koud met een loeiende wind zodat het alweer herfstachtig aanvoelt.
Jammer dat het heet is tijdens werkdagen en nu weer koud in het weekeinde.

Plaats reactie