.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Dick
Berichten: 39
Lid geworden op: 31-12-1995
Contacteer:

Re: Zomer 2017

Bericht door Dick » 09-06-2017 16:19

Vanmorgen hier maar 2 slagen onweer op afstand.

Ik vroeg mijn af, of het de laatste jaren minder echte onweersbuien zijn, dan zo 5 jaar geleden. Er waren toen nachten dan ging je uit bed zo hard ging het te keer met fel weerlicht en rake klappen onweer.

Wat denken jullie, of is dit verbeelding van mij?

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2017

Bericht door Ko » 09-06-2017 16:24

Sebastiaan schreef:Ik herhaal nog maar eens: koud/ koel weer duurt nooit lang.


Deze zomer wat vaker. Wacht maar tot juli en augustus. Ik blijf erbij, dankzij al die bekende jaren met of een zeer warme april of een zeer warme mei. Ook met de nattigheid komt het verder goed. Nu zijn we er blij mee, straks geeft het zelfs overlast. Zulke mega fronten als vanochtend zullen in juli en augustus vaker te bewonderen zijn.

Ik herhaal nog maar eens: zomer 1987, 1993, 1998, 2000, 2007, 2008, 2011 en 2012 zijn allemaal voorbeelden waarin het extreem nat werd na lange droogtes in het voorjaar, uitgezonderd 2012 toen ook het voorjaar nat was.

Alleen 2009 is een uitzondering na die zeer warme april. Juli werd wel behoorlijk nat en onstandvastig alleen juni en augustus waren droog en zeer warm. Nou vooruit 1 uitzondering moet kunnen toch?
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Zomer 2017

Bericht door Hans » 09-06-2017 20:05

Dick schreef:Vanmorgen hier maar 2 slagen onweer op afstand.

Ik vroeg mijn af, of het de laatste jaren minder echte onweersbuien zijn, dan zo 5 jaar geleden. Er waren toen nachten dan ging je uit bed zo hard ging het te keer met fel weerlicht en rake klappen onweer.

Wat denken jullie, of is dit verbeelding van mij?


Helemaal mee eens! Vooral de laatste weken zijn uiterst teleurstellend in onze regio (Veluwe/Gelderse Vallei). De laatste leuke onweerssituatie was 27-8-2016. Tegenwoordig mag je blij zijn met 1 dergelijke situatie per jaar. Naar mijn mening worden ons weerkaarten (m.n. EC) voorgeschoteld die voor Dld bestemd zijn. Ook deze ochtend gebeurde er letterlijk niks, m.u.v. wat regen, in Ede. De aangekondigde combinatie, warme vore + koufront + koude trog deed hier dus niks, in Dld deed en doet nu nog deze combinatie het prima.
Laatst gewijzigd door Hans op 09-06-2017 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 09-06-2017 22:07

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2021 20:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Zomer 2017

Bericht door Jaap » 09-06-2017 22:56

Dat van het zg. schaarse onweer vind ik onzin. Je hebt, zolang ik weerwaarnemingen doe (al vanaf 1960!) altijd onweersarme en onweersrijke jaren gehad. Het is wel zo, dat bepaalde regio's minder vaak in de prijzen vallen dan elders. Ook van de afgelopen 10 jaar kan ik niet zeggen, dat er weinig onweer was. En dit jaar? Nu al klagen? De zomer is amper begonnen. Nog tot in de eerste helft van oktober kan het flink klappen. Dus waar hebben we het over?

Bart
Berichten: 160
Lid geworden op: 08-01-2017

Re: Zomer 2017

Bericht door Bart » 10-06-2017 01:39

Jaap schreef:Dat van het zg. schaarse onweer vind ik onzin. Je hebt, zolang ik weerwaarnemingen doe (al vanaf 1960!) altijd onweersarme en onweersrijke jaren gehad. Het is wel zo, dat bepaalde regio's minder vaak in de prijzen vallen dan elders. Ook van de afgelopen 10 jaar kan ik niet zeggen, dat er weinig onweer was. En dit jaar? Nu al klagen? De zomer is amper begonnen. Nog tot in de eerste helft van oktober kan het flink klappen. Dus waar hebben we het over?


Ik heb de indruk dat er tot pakweg 2007 vaker onweerssituaties voorkwamen waarbij warmte werd verdreven met een krachtig koufront rechtstreeks uit het westen.
Het lijkt nu alsof het aantal onweerssituaties in het oosten de afgelopen jaren is toegenomen, en in het westen juist afgenomen.
Al zit Haarlem ook wel precies op een grens waar onweer vaak net niet genoeg energie meer krijgt.
Heel vaak hoor je over enorm onweer in Amsterdam terwijl er in Haarlem een paar druppels en drie flitsen zichtbaar/hoorbaar waren.
Haarlem moet het echt hebben van onweer uit het westen/noordwesten. Zuidelijk onweer sterft altijd uit voordat het hier is en een single-cell type is de lucht hier niet energierijk genoeg voor.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Zomer 2017

Bericht door Gert » 10-06-2017 08:47

Ik hou sinds 1988 het weer bij dus ook het aantal onweersdagen. Ik kan niet zeggen dat er een echte afname in zit dus het lijkt mij vooralsnog beleving in plaats van werkelijkheid. Wil je het zeker weten dat zou je het natuurlijk over een veel langere periode moeten bekijken.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2017

Bericht door Ko » 10-06-2017 09:03

Een echte afname van onweer is er niet voor mijn regio. Wel qua intensiteit en dan vooral overdag. 's Nachts spookt het soms wel zoals heel recent nog. Maar het zit 'm ook in feit dat de grootste buien langs de stad trekken en er na een zeer warme periode geen regen en onweer komt maar een geruisloze overgang naar koeler weer, daar zit wel een toename in.

En dat is jammer want vroeger kon dat vaker voorkomen zoals jaren tachtig en negentig. Steevast kwam er altijd (zwaar) onweer met bakken hemelwater als afsluiting van een warme periode en dat mis je vaak nu. Tegenwoordig gaat het dan pas regenen met ook onweer 1 of 2 dagen nadien als de koelte al is ingetreden.
Laatst gewijzigd door Ko op 10-06-2017 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Zomer 2017

Bericht door Gert » 10-06-2017 09:48

Ko. Ik denk dat we harde cijfers moeten hebben voordat we conclusies kunnen trekken. Misschien iets voor de vwk-onweerredactie om daar hun tanden in te bijten. Ik voel een artikel in Weerspeigel aankomen. Afbeelding

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Zomer 2017

Bericht door Daniël » 10-06-2017 10:35

Ko schreef:En dat is jammer want vroeger kon dat vaker voorkomen zoals jaren tachtig en negentig. Steevast kwam er altijd (zwaar) onweer met bakken hemelwater als afsluiting van een warme periode en dat mis je vaak nu. Tegenwoordig gaat het dan pas regenen met ook onweer 1 of 2 dagen nadien als de koelte al is ingetreden.


Zou dat veroorzaakt worden doordat in het zomerseizoen het Azorenhoog wat verder naar het noorden is opgeschoven en er daardoor achter het koufront meteen weer nieuwe hogedrukuitlopers vanuit het Azorenhoog onze kant op komen die buienvorming weten te onderdrukken? Al dan wel of niet in combinatie met het ontbreken van kortgolvige hoogtetroggen en rechteringangen dan wel linkeruitgangen van jetstreaks in de bovenstroming.
Laatst gewijzigd door Daniël op 10-06-2017 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie